آموزش‌ مهارت‌های زندگی

چگونه مهارت نه گفتن را در خود تقویت کنیم.

همه چیز درباره مهارت نه گفتن

وقتی کسی از ما درخواستی دارد یا می‌خواهد کاری را برایش انجام دهیم، غریزه ما اغلب حکم می‌کند که به این درخواست پاسخ مثبت بدهیم. چه در دنیای کسب و کار و چه در زندگی شخصی، ما حتی در شرایطی که با این پاسخ مثبت به رنج و زحمت می‌افتیم، باز هم ممکن است کارهایی را برخلاف میل باطنی‌مان انجام بدهیم.
اما این کار اشتباهی است. اگر می‌خواهید بی‌دغدغه‌تر کار کنید و سبک زندگی سالم‌تری داشته باشید، لازم است که حتماً مهارت نه گفتن را یاد بگیرید. اگر بتوانید در برابر خواسته‌های دیگران که دوست ندارید انجام بدهید، بایستید و شجاعت داشته باشید که به آن‌ها نه بگویید، احتمال این‌که فردی مثمرثمرتر و شادتر باشید نیز بیشتر می‌شود. ما در این مقاله، می‌خواهیم راهکارهای مهارت نه گفتن را بررسی کنیم تا بتوانیم آن را درونی کنیم و در زندگی روزمره مان از آن استفاده کنیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید!

چرا نه گفتن برایمان سخت است؟

نه گفتن به دیگران به دو دلیل زیر برایمان سخت است:

اول اینکه، بیشترِ ما دوست داریم در هر زمان، مکان و شرایطی، شخصی محبوب باشیم که همه او را دوست دارند و از او راضی هستند. ما با اغلبِ درخواست‌ها موافقت می‌کنیم فقط به این دلیل که جای خود را در دل دیگران باز کنیم.

دلیل دیگری که ما از نه گفتن می‌ترسیم این است که برخی از افراد، توانایی نه شنیدن را ندارند و به محض این‌که با درخواست‌هایشان مخالفت شود، جار و جنجال راه می‌اندازند‌. پس ما کاری را برخلاف علاقه و نظرمان برای دیگران انجام می‌دهیم، تنها به این دلیل که از عواقب نه گفتن می‌ترسیم و حوصله درگیر شدن با دیگران را نداریم.

ما از حق خودمان می‌گذریم تا آرامش ظاهری‌مان حفظ شود غافل از این‌که این کار باعث می‌شود که آرامش درونی‌مان از میان برود.

چرا باید نه بگوییم؟

باید مهارت نه گفتن را یاد بگیرید، زیرا غیرممکن است که بتوانید با خواسته‌های هرکسی کنار بیایید و به هر درخواستی پاسخ مثبت بدهید. اگر در این چرخه گرفتار شوید، هیچ وقت نمی‌توانید زندگی دلخواهتان را داشته باشید و خشم و عصبانیت درونی شما از دیگران همیشه باعث آزارتان خواهد شد.

باید مهارت نه گفتن را یاد بگیرید زیرا:
• این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا مرزها را میان خودتان و دیگران مشخص کنید. اگر مردم پی ببرند که شما با هر درخواستی موافقت می‌کنید، ممکن است از آن به نفع خودشان استفاده کنند.
• نه گفتن به آنچه که دوست ندارید انجام بدهید، به شما این قدرت را می‌دهد که از وقتتان آن طور که می‌خواهید استفاده کنید. بنابراین، می‌توانید روی آن‌چه که واقعاً برای اهداف شخصی‌تان مهم است، تمرکز کنید.
• مهارت نه گفتن باعث افزایش اعتماد به نفس شما می‌شود. توانایی نه گفتن به خواسته‌های دیگران که برخلاف میل باطنی شما هستند، به شما این احساس را می‌دهد که بر روی زندگیتان کنترل دارید و همین موضوع اعتماد به نفستان را بالا می‌برد.


چگونه اعتماد به نفس را در خود بالا ببریم؟


راه‌هایی برای نه گفتن

نه گفتن مهارتی است که باید آن را تمرین کنید. در ادامه، چند راهکار را به شما معرفی می¬کنیم که می-توانند نه گفتن را برای شما ساد¬ه¬تر کنند.
1. توضیح دهید چرا نه؟
یک دقیقه وقت بگذارید و توضیح دهید که چرا نمی‌توانید درخواست‌ آن‌ها را برآورده کنید. علت نه گفتن خود را کوتاه و ساده توضیح بدهید و گزینه‌های جایگزینی را به آن‌ها پیشنهاد بدهید.
2. بهانه نیاورید و احساسی عمل نکنید
اگر احساساتتان را بیان کنید یا بهانه بیاورید، تنها اوضاع را بدتر خواهید کرد. باهوش باشید و موقع نه گفتن از منطقتان استفاده کنید.
3. قاطع باشید اما پرخاشگر نه!
بسیاری از مردم نه نمی‌گویند، زیرا نمی‌خواهند در نظر بقیه فردی پرخاشگر، بداخلاق و تهاجمی به نظر بیایند. اما نه گفتن با پرخاشگری در تضاد است. شما می‌توانید به گونه‌ای درخواست فرد را رد کنید که توهین آمیز نباشد و در عین حال، قاطعیت خود را حفظ کرده باشید.
4. در نه گفتن تعلل نکنید
هرچه بیشتر منتظر بمانید، ممکن است فشار بیشتری را برای تسلیم شدن و بله گفتن احساس کنید. به خاطر داشته باشید که نه گفتن مهارتی است که برای پرورش آن، به زمان و تمرین کردن نیاز دارید. هرچه بیشتر نه بگویید، به آن عادت خواهید کرد.
رابطه مهارت نه گفتن و تله مهرطلبی
درک این نکته ضروری است که ما قرار نیست در همه موقعیت‌ها، موافقتمان را اعلام کنیم. نه نگفتن به هیچ کس و هیچ چیز، یکی از نشانه‌های فردی است که در تله مهرطلبی گرفتار شده است. این فرد با هر شرایطی موافق است زیرا نمی‌خواهد طرف مقابل را ناراحت کند. اما نکته اصلی این است که شما مسئول احساسات دیگران نیستید. اگر کسی به شما پیشنهاد داد، در ابتدا بررسی کنید که آیا آن پیشنهاد واقعاً به نفع شماست؟ آیا قادر به انجام آن هستید و برای انجام آن کار، قرار نیست خودتان را زیر پا بگذارید؟ اگر پاسخ شما به همه این سوالات مثبت است، به آن پیشنهاد جواب مثبت بدهید. در غیر این صورت، با مهارت نه گفتن آن را رد کنید.
فرد مهرطلب فاقد مهارت نه گفتن است، زیرا کارها را نه در جهت منافع و احساسات خودش، بلکه در راستای راضی نگه داشتن طرف مقابل انجام می‌دهد، اما در درون خودش هیچ احساس رضایتی ندارد و از خودش و از فرد درخواست‌کننده ناراحت و عصبانی است.


8 راه برای اینکه به افکار منفی نه بگویید.


حرف آخر

به یاد داشته باشید که ما باید خودمان را برای زندگی صادقانه آماده کنیم و مهارت نه گفتن یکی از روش‌های زندگی صادقانه است. ما باید این مطلب را درک کنیم که اگر قرار است با چیزی موافقت کنیم یا درخواستی را برای کسی انجام بدهیم، باید از جان و دل با آن کار موافق باشیم.

اگر با نه گفتن ما فرد مقابل ناراحت می‌شود، اهمیتی ندارد. چرا که این فرد باید روی ظرفیت خودش برای نه شنیدن کار کند و عزت نفسش را بالا ببرد.
مهارت نه گفتن یعنی گفتن این نکته که من مهم هستم و برنامه‌هایی که برای زندگیم دارم، مهم هستند. شما با نه گفتن به دیگران یاد می‌دهید که لایق احترام هستید.
اگر می‌خواهید با فلسفه مهارت نه گفتن و راهکارهای آن بیشتر آشنا شوید، به شما پیشنهاد می‌کنیم در دوره عزت نفس خانم دکتر ویدا فلاح، روانشناس و مدرس مهارت‌های زندگی شرکت کنید.

 

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *