آموزش‌ مهارت‌های زندگی

چگونه اعتماد به نفس خود را بالا ببریم

چگونه اعتماد به نفس خود را بالا ببریم ؟!

قبل از رسیدن به پاسخ ، سوال چگونه اعتماد به نفس خود را بالا ببریم ؟ باید بگوییم هیچ کس با اعتماد به نفس بی حد و حصر متولد نمی شود. اگر به نظر می رسد کسی اعتماد به نفس باورنکردنی دارد ، به این دلیل است که او سالها در ساختن آن کار کرده است. اعتماد به نفس مهارتی است که شما یاد می گیرید در خودتان ایجاد کنید زیرا دنیای چالش برانگیز تجارت و زندگی به طور کلی می تواند باعث از بین رفتن آن شود. اعتماد به نفس درواقع به نوعی طرز فکر مثبت راجع به خودتان و توانایی ‌هایتان میباشد و درست همان موقعی که همه چیز به‌ هم می‌ریزد، می‌تواند به فریادتان برسد و به شما کمک کند تا در برابر مشکلات‌تان قوی باشید.

اعتماد به نفس چیست؟

Self-Confidence به این معناست که یک نفر به توان و توانمندی‌های خودش باور و اعتماد داشته باشد. اعتماد به نفس ابزاری است که ‌می‌توانید در زندگی روزمره برای هر کاری مثل افزایش اطمینان به خود، مدیریت ترس‌ها و انجام کارهایی که واقعا برایتان مهم هستند، از آن استفاده کنید، اما تعداد کمی از افراد می‌دانند اعتماد به نفس مثل یک عضله است و برای تقویتش باید همیشه از آن استفاده کرد، یعنی اگر آن را به کار نبرید، تحلیل خواهد رفت.

نشانه های اعتماد به نفس بالا :

  • بر احساسات خود کنترل دارند
  • با اقتدار صحبت می‌کنند
  • خود را با دیگران مقایسه نمی کنند
  • قضاوت نمی کنند
  • از اشتباه کردن هراسی ندارند
  • به آسانی رنجیده‌ خاطر نمی‌شوند
  • از موفقیت دیگران نمی‌هراسند
  • روی نقاط قوت خود تمرکز می‌کنند
  • در انجام کارها پیش ‌قدم می ‌شوند
  • قدرت نه گفتن را دارند
  • از موفقیت دیگران شاد می شوند
  • با محبت و فروتن هستند
  • همیشه در حال یادگیری هستند
  • زبان بدن صحیحی دارند
  • شنونده خوبی هستند
  • مثبت نگر هستند
  • لبخند می زنند
  • مسئولیت کارهای خود را می پذیرند

چگونه اعتماد به نفس خود را بالا ببریم

نشانه های اعتماد به نفس پایین :

  • به نظر و عقیده خود اعتماد ندارند
  • از چالشها و رقابت هراس دارند
  • از آینده می ترسند
  • انتقادپذیر نیستند
  • سریع تغییر عقیده می‌دهند
  • مدام خود را با دیگران مقایسه می‌کنند
  • به طور مکرر به اضطراب و آشفتگی احساسی مبتلا می شوند
  • تقصیرات را به گردن دیگران می‌اندازند
  • به تایید شدن از طرف دیگران نیاز دارند
  • منفی بافی میکنند
  • قدرت نه گفتن ندارند

چگونه اعتماد به نفس خود را بالا ببریم :

خودگویی منفی ممنوع :

خودگویی گفته هایی است که افراد با صدای بلند یا در ذهن خود به خودشان می ‌گویند. خود گویی منفی می‌تواند به اشکال مختلف ظهور کند.  می‌تواند به‌صورت مستقیم به نظر برسد. مانند، من هرگز نمی‌توانم هیچ‌کاری را درست انجام دهم. ممکن است بر اساس احساس ارزیابی واقع‌ بینانه از یک موقعیت باشد. مثل، تنها کسی که نمره C را در این آزمون گرفت من بودم، پس احتمالا ریاضی من خوب نیست. سعی کنید کارهایی را انجام دهید که مغز شما به شما می گوید که نمی توانید. به خود بگویید این فقط یک آزمایش است و ببینید چه اتفاقی می افتد. ممکن است یاد بگیرید که کمی مضطرب بودن یا چند اشتباه مرتکب شدن آنقدرها که فکر می کنید بد نیست. و هر بار که به جلو می روید می توانید اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنید. برای کم کردن اضطراب و استرس کافیست از دوره های روانشناسی آنلاین مدیریت اضطراب و مدیریت استرس استفاده نمایید.

خودتان را بشناسید :

هنگام رفتن به جنگ ، عاقل ترین ژنرال یاد می گیرد دشمن خود را خیلی خیلی خوب بشناسد. شما نمی توانید دشمن را بدون شناختن او شکست دهید. و وقتی می خواهید بر یک تصویر منفی از خود غلبه کنید و اعتماد به نفس را جایگزین آن کنید ، دشمن شما خودتان هستید. خود را به خوبی بشناسید. شروع به گوش دادن به افکار خود کنید. شروع به نوشتن یک ژورنال در مورد خودتان ، و درباره افکاری که درباره خود دارید و تحلیل اینکه چرا چنین افکار منفی دارید ، کنید. و سپس به چیزهای خوب خودتان ، چیزهایی که می توانید به خوبی انجام دهید ، چیزهایی که دوست دارید فکر کنید.

نه گفتن را یاد بگیرید :

تحقیقات انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا نشان داد که هر چقدر نه گفتن برایتان دشوارتر باشد، احتمال اینکه به اضطراب، فرسودگی شغلی و حتی افسردگی دچار شوید، بیشتر می شود و همه ی این عوامل باعث کاهش اعتماد به نفس در شما خواهند شد. افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند به خوبی می دانند که “نه” گفتن، به نفع آنهاست. این افراد چنان عزت نفسی دارند که مخالفت خود را به وضوح بیان می کنند. وقتی زمان نه گفتن فرا می رسد، آنها از جملاتی مانند “فکر نمی کنم بتوانم انجام دهم” یا “شک دارم” استفاده نمی کنند. این افراد با اعتماد به نفس “نه” می گویند زیرا می دانند نه گفتن به یک تعهد جدید، احترام به تعهدات فعلی شان است و به آنها فرصت می دهد تا با خیال راحت، وظایف قبلی شان را انجام دهند.

برای بالا بردن عزت نفستان میتوانید از دوره غیر حضوری روانشناسی عزت نفس استفاده نمایید، کافیست برروی لینک کلیک کنید.

قاطعانه صحبت کنید نه با پرخاشگری :

داشتن روحیه ی پرخاشگری نشان دهنده اعتماد به نفس نیست؛ بلکه زورگویی شما را نشان می دهد. هنگامی که خودتان را باور نداشته باشید، به راحتی و بدون اینکه بخواهید، قلدری و دیگران را تهدید می کنید. سعی کنید در اظهار نظر های خود، بدون اینکه تهاجمی عمل کنید و شخصیت دیگران را زیر سوال ببرید قاطعانه سخن گفتن را تمرین کنید.

باور داشته باشید که می‌توانید :

اولین و مهم ترین مسیر از راه های چگونه اعتماد به نفس خود را بالا ببریم این است که خودتان را باور کنید. یعنی قبول کنید که می‌توانید شما هم تبدیل به یک فرد با اعتماد به نفس شوید. که وقتی باور کنید که می‌توانید، حتما خواهید توانست.

ورزش کنید :

ورزش کردن اثر فوق العاده و عمیقی بر اعتماد به نفس دارد چرا که ورزش کردن منظم باعث می شود تا انرژی شما بالا برود و مواد شیمیایی گوناگونی مثل اندروفین و تستوسترون تولید کند که شما را به حالت مثبت تری سوق می دهد.باید بدانید ورزش کردن روزکرد زندگی شما را تغییر داده و اعتماد به نفستان را بالا می برد و همچنین زیبایی اندام شما را دو چندان می کند و این خود عاملی بر بالا رفتن اعتماد به نفس است.

چگونه اعتماد به نفس خود را بالا ببریم

شیک پوش باشید :

در پژوهشی که از سوی محققین دانشگاه نوتردام و دانشگاه کنتاکی انجام شده است، کسانی که در محل کار لباس ‌های شیک میپوشند اعتماد به نفس بیشتر و عملکرد بهتری داشته‌ اند.
بنابراین اگر تا حالا در انتخاب لباسی که برای محل کار خود می پوشید زیاد وسواس به خرج نمی دادید، بهتر است این کار را انجام دهید و لباس‌های خود را متناسب با شغل و جایگاهی انتخاب کنید که همیشه دوست داشته ‌اید و فکر می‌کنید باید داشته باشید. این نوع خرید دیگر محض دلخوشی نیست.

مسئولیتی که به عهده دارید را به خوبی انجام دهید :

بدون توجه به نتیجه کار، تمامی نیروی خویش را به کار گیرید تا مسئولیتی که به عهده شماست، به برترین نحو انجام پذیرد. در واقع اولین هدف در انجام وظایفتان باید، داشتن وجدان کاری، دقت و کوشش باشد. با انتخاب این الگو، حتی درصورتی که به موفقیت هم نائل نشوید، وجدانی آسوده خواهید داشت و لطمه ای به اعتماد به نفس شما وارد نخواهد شد.

مثبت نگری را تمرین کنید :

اعمال شما تحت تاثیر افکار شما هستند، بنابراین اگر منفی نگر باشید، آینده روشنی پیش روی تان وجود نخواهد داشت. افراد مثبت نگر به بهانه هایی که به ذهن شان خطور می کنند، اعتقادی ندارند. آن ها از طریق مثبت نگری و پیدا کردن وجه مثبتی از هر مشکل، از این مطمئن می شوند که از نظر ذهنی آماده کسب موفقیت هستند.

شما می‌توانید قبل از اینکه به خواب بروید، مغز خود را به ‌راحتی تعلیم دهید. روزی را که پشت سر گذاشته‌ اید مرور کنید و حداقل 3 اتفاق خوب را که در آن روز برایتان روی‌ داده است، پیدا کنید. مثل‌ اینکه یک نفر برای شما یک فنجان قهوه آورده است، یک غروب زیبا را تماشا کرده ‌اید یا یک مشتری جدید به شما مراجعه کرده است. حتی به کوچک‌ ترین اتفاقات هم توجه کنید. یک نفر از شما تعریف کرده است یا ناهارتان را با یک دوست قدیمی صرف کرده ‌اید. همه‌ این‌ها برای شاد بودن شما کافی هستند.

در نهایت خودتان را دست کم نگیرید :

افراد بسیار زیادی وجود دارند که درجه و مقام خودشان را بسیار پایین می ‌پندارند و فکر می‌کنند اصلا خوب نیستند!

مثلا زمانی که یک فرد بدون اعتماد به نفس می‌خواهد سخنرانی کند، مدام می‌گوید که ببخشید من کمی استرس دارم یا این که اصلا نمی ‌توانم خوب صحبت کنم یا حرف هایی که می‌خواهم بزنم شاید خیلی برایتان مفید نباشد. این کار باعث می‌شود که حس اعتماد به نفس در وجود شما مدام کمتر و کمتر شود و نتوانید آن را افزایش دهید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *