آموزش‌ مهارت‌های زندگی

طلاق عاطفی زوجین – آیا من و همسرم دچار طلاق عاطفی شده ایم؟

مسئله ای که این روزها جامعه ما دچار آن شده است زندگی های مشترکی است که در ظاهر همچنان پا بر جا هستند اما در واقع جدایی در میان زوجین یا طلاق عاطفی صورت گرفته است. در ادامه به نشانه های طلاق عاطفی و دلایل و راهکار های پیشگیری از این پدیده و درمان آن خواهیم پرداخت.

توجه : کاربر گرامی درصورتی که می خواهید رابطه ای سالم و صمیمی داشته باشید دوره هایی چون طلاق عاطفی و رابطه بدون خیانت به شما کمک شایانی خواهد کرد.

نشانه های طلاق عاطفی چیست ؟

طلاق عاطفی به شرایطی اطلاق می شود که زوجین تمایلی به وقت گذرانی با یکدیگر ندارند و عواطف و احساساتی در رابطه آن ها وجود ندارد. زن و مرد فقط با یکدیگر زیر یک سقف زندگی می کنند اما هر یک زندگی و برنامه های خود را دارند. با یکدیگر مشورت نمی کنند و هر کدام برای خود زندگی می کنند.

در طلاق عاطفی زن و مرد رابطه جنسی و جسمی با یکدیگر ندارند و با یک دیگر تا جای ممکن گفت و گویی ندارند. معمولا هر کدام که شاغل باشند تا جای ممکن در محل کار خود و یا محیطی بیرون از منزل می مانند و به منزل بازگشتن خود را به تاخیر می اندازند‌. معمولا احساسات خود را با کسان دیگر مثل خانواده ، اقوام یا دوستان به اشتراک می گذارند و تمایلی به بیان احساسات خود با همسرشان ندارند.

زمانی که زن و مرد اشتباهات یکدیگر و وقایع خصوصی داخل خانه با افراد دیگر در میان می گذارند و با آن ها اصطلاحا درد و دل می کنند. معمولا در این خانواده ها هیچ کدام از طرفین تمایلی به حل مشکل و مسئله ندارند و به وضعیت کنونی راضی هستند. یا خود را فقط به اجبار در بند زندگی می دانند. ممکن است به خاطر فرزندان یا دیگر منافع مشترک یکدیگر را تحمل کنند.

در چنین خانواده هایی معمولا هیچ گونه شور و هیجانی برای ادامه زندگی وجود ندارد. تفریحات اعضای خانواده به بیرون از خانواده محدود می شود و تفریح مشترکی با یک دیگر ندارند. اگر هم تفریحی وجود داشته باشد از سر اجبار است. معمولا این افراد بیشتر به تماشای فیلم و سریال و تفریحات تک نفره می پردازند.

 

طلاق عاطفی

عواملی که باعث به وجود آمدن طلاق عاطفی می شود

برای پیشگیری از قرار گرفتن در شرایط عاطفی بهتر است که زیر بنای زندگی خود را بسازیم و مشکلات را شناسایی کنیم تا بتوانیم بر سر موارد گوناگون با یکدیگر به تفاهم برسیم

عدم تفاهم در مسائل مالی

ممکن است هر شخصی عقاید مختلفی بر سر مسائل گوناگون داشته باشد. مسائل مالی هم در زندگی زناشویی یکی از بحث هایی است که زن و مرد باید بر سر آن به تفاهم برسند. ممکن است مرد ترجیحش بر آن باشد که در مسائلی که همسرش مایل است پول خرج نکند و زن او را خسیس بداند . یا این مسئله حتی می تواند بر عکس هم باشد. این مسئله میتواند منجر به برداشت ارزش قائل نبودن از سمت طرف مقابل شود.

دو رو بودن و دروغگویی در زندگی مشترک

صداقت و راستی اصل جدا نا شدنی از زندگی زناشویی ایده آل است. زن و مردی که به هر علتی به یکدیگر دروغ می گویند یا مسائل را از یک دیگر پنهان می کنند به زودی بی اعتمادی در زندگی آن ها شکل خواهد گرفت و نخواهند توانست شرایط به وجود آمده را تحمل کنند به همین علت هم یا یکدیگر را به حال خود وا میگذارند و یا به بحث و مشاجره می پردازند. لذا فراموش نکنید که شما باید همسر خود را در جریان اموری که از شما انتظار دارد قرار دهید.

عدم کنترل بر رفتار

زوجین ممکن است در شرایطی که باب میل آن ها نیست عصبانی شوند و به یکدیگر توهین کنند. در عصبانیت معمولا رفتار زوجین تحت کنترل خود نیست و تکرار اشتباهات ممکن است منجر به وجود آمدن طلاق عاطفی شود. لذا فراموش نکنید که توهین کردن به یکدیگر را در هر شرایطی متوقف کنید. اگر زمانی که به خشم دچار می شوید نمیتوانید بر رفتار خود کنترل داشته باشید بهتر است راهکار های عملی برای کنترل خشم بیاموزید راهکار های عملی برای کنترل خشم بیاموزید و آن ها را تمرین کنید.

لج و لجبازی برای شما جهنم می سازد

اگر شما از رفتار نا درستی از سمت همسرتان نا راضی هستید قرار نیست برای جبران آن رفتار نادرست تری از خود نشان دهید تا ثابت کنید که شما هم می توانید. ارزش کار شما زمانی مشخص میشود که با عدم مقابل به مثل به همسر خود بفهمانید که دارد اشتباه می کند و با گفت و گوی مسالمت آمیز به حل مشکلات خود بپردازید.

پس لجبازی کردن را به پایان برسانید و اگر همسرتان اشتباهی در رفتارش دارد به او با ملایمت متذکر باشید مطمئن باشید که به آسانی نتیجه میگیرید. لجبازی کردن شما با همسرتان می تواند هر دوی شما را به بن بست بی بازگشتی برساند.

طلاق عاطفی

چگونه مشکلات را حل کنیم؟

اگر به فکر حل هر کدام از این مشکلات به وجود آمده در زندگی خود هستید به شما مژده می دهیم که همین که هنوز برای رابطتان ارزش قائل هستید نکته مثبتی است. بهترین کار برای حل مشکلات بین دو فرد بزرگسال عاقل این است که با یکدیگر به گفت و گوی بنیادی بپردازید‌. همزمان می توانید روابط خود را هم تقویت کنید. نکات مثبت زندگی خود را پرورش دهید و به همسرتان بفهمانید که برای او و زندگی مشترکتان ارزش قائلید.

قدم بعدی این است که با همسرتان تصمیم بگیرید که مسائل را به صورت اصولی حل و فصل کنید. ریشه هر مشکل را شناسایی کنید و آن را حل کنید. گفت و گو کردن بهترین راهکار برای حل مشکلات شماست. در صورتی که نمیتوانید با صلح و آرامش به گفت و گو یپردازید بهتر است به یک روانشناس خانواده مراجعه کرده و مسائل خود را با او در میان بگذارید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *