آموزش‌ مهارت‌های زندگی

بعد از شکست

بعد از شکست چه باید کرد؟ تبدیل شکست به پیروزی

در این مقاله در ادامه طرحواره تله شکست، به این موضوع خواهیم پرداخت که بعد از شکست چه کنیم و چطور شکست‌هایمان را به پیروزی تبدیل کنیم.

مسیر موفقیت از شکست می‌گذرد. به سختی می‌توان شخصی را دید که در زندگی شکست نخورده باشد. افراد در زندگی شکست می‌خورند و صدمه می‌بیند. این درد شما را انسان عمیق‌تری می‌کند. معمولاً، وقتی در کاری شکست می‌خوریم، درد و رنج حاصل اجازه نمی‌دهد دلیل شکست را کسف کنیم. با این‌حال، شکست تکاملی است. یعنی به ما کمک می‌کند تا رشد کنیم، بالغ شویم و به درک عمیق‌تری از زندگی در مورد آنچه می‌خواهیم و چرا آن را می‌خواهیم برسیم.

اگر در هر کاری بدون هیچ سختی و شکستی موفق می‌شدیم ممکن بود متکبر و مغرور شویم. شکست کمک می‌کند تا فرد بهتری باشیم، ذهنمان را باز می‌کند و انسان صبورتری از ما می‌سازد. به همان اندازه که شکست دردناک است، درک موفقیت بدون شکست سخت است.

اگر اخیراً با شکست روبرو شده اید، نگران نباشید. به خودتان اعتماد کنید و بدانید که شکست پایان همه‌چیز نیست، بلکه ممکن است شروع یک اتفاق بهتر باشد.

بعد از شکست

۵ روش برای تبدیل شکست‌های خود به موفقیت

دلایل شکست خود را لیست کنید

هر کسی امید و آرزوهایی دارد که برایشان تلاش می‌کند و می‌خواهد تلاش‌هایش نتیجه دهند و به آرزو‌هایش برسد. بنابراین هنگامی که شکست می‌خورید، نگاهی دوباره به آرزو‌هایتان بیندازید. بعد از شکست از خودتان بپرسید: “آیا من هنوز هم می‌خواهم این رویا را به واقعیت تبدیل کنم؟” اگر پاسختان مثبت بود، پس ناامید نشوید و ادامه دهید. شما در مقابل خواسته‌هایتان مسئولید. اگر دلیل کافی برای موفقیت نداشته باشید، شکست مثل بمب اتم بر زندگی شما آوار می‌شود. ولی اگر از دلایل خود برای موفقیت مطمئن هستید، هیچ چیز جلودار شما نخواهد بود.

به اشتباهات خود اعتراف کنید

به عنوان یک شخص بالغ مسئولیت‌پذیر باید بتوانید اشتباهات خود را شناسایی و به آن اعتراف کنید. اگر بعد از شکست، اشتباهات خود را قبول نکنید، هرگز نمی‌توانید برای موفقیت از آن‌ها درس بگیرید. از قبول شکست‌هایتان خجالت نکشید. سرزنش دیگران بابت اشتباهات خودتان فایده‌ای ندارد. لازم نیست از کسی بابت انتخاب‌های خود – جه درست و چه غلط – عذرخواهی کنید. فقط کافیست آن‌ها را بپذیرید و بشناسید تا از چنین انتخاب‌هایی در آینده جلوگیری کنید. ما محصول گذشته هستیم، ولی این دلیل نمی‌شود توسط اشتباهاتمان در گذشته تعریف شویم.

از اشتباهات خود درس بگیرید

بعد از شکست وقتی سعی در کنار آمدن با آن را داریم، ممکن است مواردی که باعث شکست‌خوردن ما شده‌اند را نادیده بگیریم. بعد از اینکه اشتباهاتمان را شناسایی کردیم مهم‌ترین کار این است که آن‌ها را بررسی کنیم و درس بگیریم. طبق این جمله معروف: “تنها راه شکست خوردن در شکست این است که از آن درسی نگیریم”.

این روش به شرطی خوب است که بیش از حد خود را سرزنش نکنید. آزمون و خطا کنید و از خطاهای خود درس بگیرید و برای بهتر شدن استفاده کنید. کارهایی که فکر می‌کنید می‌توانستید بهتر از پسش بربیایید را یادداشت کنید. این کار باعث ایجاد انگیزه می‌شود.

کلید موفقیت در تداوم است

تلاش مداوم، نتایج پیوسته‌ای تولید می‌کند. قدرت شما از انجام کارهایی که می‌توانستید انجام دهید سرچشمه نمی‌گیرد. بلکه موفقیت در کارهایی که فکر می‌کردید از پسشان برنمی‌آیید شما را قدرتمند‌تر می‌کند. هروقت شکست خوردید به یاد داشته باشید که باید بلند شوید و به راه‌تان ادامه دهید. بعد از هر شکست این کار را ادامه دهید تا بالاخره نتیجه بگیرد. ارزش کاری که هر روز برایش تلاش می‌کنید بیشتز از کاری است که گهگاهی برایش وقت می‌گذارید. پس فراموش نکنید که انقدر تلاش کنید تا موفق شوید.

بعد از شکست

اعتماد به نفس خود را از دست ندهید

بعد از شکست ممکن است اعتماد به نفسان تضعیف شود و این کاملا طبیعی است. اما به یاد داشته باشید اعتماد بنفس بزرگترین سرمایه شماست که می‌تواند شما را به سمت اهدافتان در زندگی سوق دهد. به خود اعتماد کنید و تصمیم بگیرید ضعف‌هایتان را بهبود ببخشید. بازیافتن اعتماد به نفس بعد از یک شکست ویرانگر، شاید قوی‌ترین کاری است که می‌توانید انجام دهید. (بخوانید: راه‌های تقویت اعتماد به نفس)

گاهی شکست باعث می‌شود به عادت‌های غلط گذشته خود چنگ بزنیم. برای پشت سر گذاشتن این مرحله داشتن دوست یا همراهی قابل اعتماد که قبلا تجربه‌ای مشابه شما داشته است می‌تواند کمک بزرگی باشد. شکست تنها راه رشد و تکامل و فرصتی برای بهتر شدن است.

شکست بخش جدایی ناپذیر از زندگی ما انسان‌هاست. همه ما ممکن است در موقعیت‌های گوناگون شکست را تجربه کرده باشیم؛ شکست عشقی، شکست عاطفی، شکست مالی و غیره. اتفاقاتی که بعد از شکست برای ذهن و روان انسان می‌افتد ممکن است او را در جای آسیب‌پذیری از زندگی قرار دهد. بعد از شکست ممکن است تصمیماتی بگیرید که بعدها به آن افتخار نکنید. اما نکته مهم راجع به شکست این است که شکست می‌تواند در عین تلخ و ناگوار بودن، باعث رشد و پیشرفت شود. به شکست به چشم تلنگری نگاه کنید که شما را فرصت‌های جدید زندگی آشنا می‌کند.

 

دوره شخصیت سالم

دوره عزت نفس

دوره چرا اتفاقات بد برای آدم‌های خوب می‌افتد؟

دوره اصول تغییر

دوره تفکر عقلانی

دوره رهایی از اهمال کاری

 

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

تله بی ارزشی - دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *