آموزش‌ مهارت‌های زندگی

تاثیر طلاق عاطفی بر فرزندان

تاثیر طلاق عاطفی بر فرزندان در کودکی و بزرگسالی چیست؟

تاثیر طلاق عاطفی بر فرزندان چیست؟ در این مقاله قصد داریم در مورد تاثیر طلاق عاطفی بر فرزندان صحبت کنیم. ممکن است گمان کنید تنها طلاق رسمی باعث بروز تاثیرات منفی روی فرزندان می شود. حتی ممکن است بسیاری از زوجین طلاق عاطفی را بر طلاق رسمی ترجیح دهند زیرا گمان می کنند در این راه فرزندان آسیب نخواهند دید.

این را فراموش نکنید که به طور کلی هر نوع چالشی میان والدین برای فرزندان شامل یک سری تبعات خواهد بود. از مهم ترین این تبعات کمبود عزت نفس در فرزند است. بنابراین والدین بایستی به حل اختلافات زناشویی بپردازند. هر انسانی در هر جایگاهی لازم است یک سری مهارت ها را برای زندگی بیاموزد. تحت چنین شرایطی زندگی برای فرد و اطرافیان راحت و لذت بخش خواهد شد. برای شرکت در دوره های غیر حضوری مهارت های زندگی کلیک کنید. در ادامه بیشتر در مورد تاثیر طلاق عاطفی بر فرزندان گفت و گو می کنیم.

تاثیر طلاق عاطفی بر فرزندان

احساس تنهایی

در طلاق عاطفی ممکن است والدین هیچ گونه مشاجره ای با یکدیگر نداشته باشند. در این میان والدین نسبت به یکدیگر بسیار با سردی رفتار می کنند. در مورد مسائل زندگی و فرزندان با یکدیگر صحبت نمی کنند. تحت هیچ شرایطی از یکدیگر حمایت نمی کنند. زمانی که فرزندان شاهد این مسائل هستند احساس می کنند تنها هستند و هیچ کس را ندارند که دلسوز آن ها باشد. فرزندان آن احساس حمایت و امنیتی که لازم است را از خانه و خانواده دریافت نمی کنند. این احساس تنهایی ، بی کسی و عدم داشتن حامی برای فرزندان آسیب زا می باشد.

بروز تعارض و احساس گناه و دوری از خانواده

یکی از موارد تاثیر طلاق عاطفی بر فرزندان ایجاد تعارض در آن ها و احساس گناه است. گاهی یکی از علل مشاجرات والدین و در پی آن طلاق عاطفی ممکن است فرزندان باشند. در این شرایط هریک از والدین برای فرزند و آینده او مسیر و هدف جداگانه ای تعریف می کند. هریک از والدین یک سری رفتار های خاص را برای فرزند ارزش می شمارد. فرزندان متوجه این تعارضات و چندگانگی ها می شوند. این قضیه باعث ایجاد تعارض در فرزندان می شود.

در این حالت فرزند تمایل دارد با افراد بزرگسالی غیر از والدین خود معاشرت داشته باشد. به این صورت از خانه فراری می شوند و به افرادی غیر از خانواده پناه می برند. این فرزندان گذراندن زمان با دوستان خود را به خانواده ترجیح می دهند. حتی زمانی که در خانه هستند به دوستان مجازی پناه می برند. این فرزندان از رفتار های مخرب احتمالی دیگران در امان نخواهند بود.

ضمن این که زمانی که فرزند مشاهده می کند که یکی از دلایل یک سری از مشاجرات و طلاق عاطفی اوست دائما احساس گناه می کند. او می پندارد اگر در زندگی والدینش وجود نداشت آن ها نیز با یکدیگر مشکل نداشتند. این قضیه باعث بروز احساس گناه در فرزندان می شود.

افت تحصیلی

تاثیر طلاق عاطفی بر فرزندان می تواند خود را به صورت افت تحصیلی نیز نشان دهد.عدم احساس حمایت والدین و سردی و بی توجهی  آن ها باعث بروز حس انتقام جویی در فرزندان می شود. گاهی این انتقام جویی خود را به شکل درس نخواندن نشان می دهد و باعث افت تحصیلی می شود.

به خطر افتادن سلامتی

طلاق عاطفی والدین باعث پرخوری شدید فرزندان می شود که ممکن است با مشکلاتی از قبیل چاقی ، دیابت و … مواجه شوند. گاهی این مورد باعث ایجاد کم خوری و مشکلات ناشی از آن مثل سوتغذیه نیز می شود. این فرزندان معمولا دچار مشکلات خواب نیز می شوند. این فرزندان عموما خواب آرامی ندارند و کابوس می بینند. گاهی نیز ممکن است برای فرار از بعضی مشکلات به پرخوابی شدید روی بیاورند. به طور کلی طلاق عاطفی روی سیستم خواب و تغذیه آن ها اثر سو می گذارد.

ایجاد الگو نامناسب

زمانی که طلاق رسمی اتفاق می افتد حل کردن پیامد های ناشی از آن به مراتب راحت تر ازحل کردن تاثیر طلاق عاطفی بر فرزندان  می باشد. در طلاق عاطفی ظاهرا خانواده سر جای خودش است و اتفاق خاصی نیفتاده است. در این شرایط فرزندان رفتار درست را در خانواده آموزش نمی بینند. خانواده بیشتر باعث بدآموزی فرزندان می شود. فرزندان در آینده به دلیل ندیدن آموزش های صحیح در رفتار با شریک زندگی خود نیز دچار مشکل خواهند شد. آن ها از رفتار غلط والدین نسبت به یکدیگر الگو گرفته و آن را تکرار می کنند.

فرزندان در چنین شرایطی محبت به یکدیگر و ابراز علاقه را فراموش می کنند. این فرزندان قادر نخواهند بود در آینده نزدیکان خود را از نظر عاطفی ارضا کنند.

اضطراب

زمانی که فرزندان دائما در محیط خانه در تنش هستند. دائما نگران هستند که اتفاق بدی نیفتد. گاهی والدین با فرزندان در خصوص مشکلات درد و دل می کنند. این استرس های ذره ذره و دائمی در وجود فرزند باقی می ماند و باعث بروز اضطراب در او می شود.

تاثیر طلاق عاطفی بر فرزندان

 

 

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *