آموزش‌ مهارت‌های زندگی

حل مشکلات به صورت عاقلانه

حل مشکلات به صورت عاقلانه – حل مشکلات به صورت منطقی

حل مشکلات به صورت عاقلانه و منطقی می تواند به شما کمک کند تا از تصمیم های احساسی و غیرمنطقی جلوگیری کنید و از عکس العمل های بیش از حد به مشکلات پرهیز کنید. داشتن تفکر مثبت و تفکر منطقی می تواند در این زمینه به شما کمک کند همچنین دوره تفکر عقلانی به شما یاد می دهد که چگونه بتوانید به صورت عقلانی فکر کنید و تصمیم بگیرید.

یاد گرفتن مهارت ‌های حل مساله و تصمیم‌ گیری بر احساسی که نسبت به خودمان و دیگران داریم هم تأثیرگذار است. با کمک حل مساله درک درست ‌تری از توانایی‌ هایمان به دست می‌ آوریم و اعتماد به نفسمان بیشتر می‌شود. این مهارت بهداشت و سلامت روان را هم بالا می ‌برد و انگیزه افراد را برای مراقبت از خود و دیگران و پیشگیری از بیماری ‌های روانی، مشکلات بهداشتی و رفتاری افزایش می ‌دهد.

حل مسئله چیست؟

باتوجه به اینکه بشر امروزی با مسایل مختلفی روبرو است. محققان، اندیشمندان و افراد بسیاری در سراسر جهان روی موضوع حل مساله مطالعه و تحقیق کرده‌اند. همگی آنها به دنبال این موضوع بودند که آیا می‌شود، راهکار و فرمولی ارائه داد که بشر بتواند با کمک آن فرمول مسایل خود را حل کند. فرمول‌ها و دیاگرام‌هایی حل مسئله با چنین رویکردهایی معرفی شدند تا به ما کمک کنند بتوانیم به صورت سیستماتیک مسایل خود را حل کنیم.

حل مشکلات به صورت عاقلانه
حل مشکلات به صورت عاقلانه

چرا داشتن مهارت و توانایی در حل مشکلات امری مهم است؟

مسئله یا مشکل یعنی چیزی که فهمیدنش مشکل است و انجام دادن و از عهده برآمدنش به نظر سخت می‌رسد. حالا این مسئله یا مشکل ممکن است مربوط به شغل شما باشد، یک موقعیت خاص یا حتی در مورد یک شخص باشد. اما مهم اینجاست که بدانیم مسائل و مشکلات تا حدود زیادی قابل حل هستند و شما کافی است مهارت حل مسائل را بلد باشید.

مهارت داشتن در حل مسائل زمانی بیشتر اهمیت پیدا می‌کند که که بدانیم این مهارت روی تصمیم ‌هایی که می‌ گیریم تاثیر می‌گذارد. افراد موفقی مثل استیو جایز، مارک زوکربرگ و … به دلیل دانستن مهارت‌های حل مسائل و مشکلات تبدیل به افرادی تاثیرگذار و مهم در سطح جامعه و اقتصاد شده‌اند. فارغ از این مسئله، والدین موفق، معلمان موفق، کارمندان و پزشکان موفق و … همه افرادی هستند که مهارت حل مشکلات و مسائل را دارا هستند.

برخورد مثبت با مشکلات :

برخورد مثبت با مشکلات، مقابله با استرس ناشی از آن است. در هنگام بروز یک مشکل استرس و فشار روانی بالا می رود و عمق نفس کشیدن کم می‌شود، در نتیجه تعادل طبیعی بدن برهم می‌خورد. تحقیقات ثابت کرده است که تنفس عمیق و دیافراگمی بهترین راه برای درمان استرس و آرام کردن دستگاه عصبی غیرارادی بدن است. پس از این که استرس خود را کاهش دادید و آرامش خود را به دست آوردید راحت تر و درست تر می‌توانید تصمیم گیری کنید. برای مدیریت استرس می توانید برروی لینک کلیک کنید.

حل مشکلات به صورت عاقلانه :

  • آن‌ چه را که اتفاق افتاده است به شکل یک مسئله ببینم، نه به عنوان یک مشکل سخت و غیر‌قابل حل
  • بدانیم که حل مسئله نیاز به زمان و تلاش دارد و مایل باشیم زمان کافی را به حل مسئله اختصاص بدهیم
  • توجه داشته باشیم که حل مسئله برای سلامت روانی و رفاه اجتماعی ما حائز اهمیت است
  •  متوجه شویم که مساله‌ ای به ‌وجود آمده ‌است و وجود مساله‌ را انکار نکنیم
  • به این باور رسیده باشیم که خودمان قادر به حل مسئله هستیم و مسأله نیز قابل حل شدن است

برای حل مشکلات باید بتوانیم تصویر مناسبی از شرایط پیدا کنیم. این کار با بهره‌گیری از منطق و نتیجه ‌گیری مناسب بسیار ساده می‌شود. در گام نخست باید مسئله را تعریف کنیم و سپس نقشه ‌ای از شرایط موجود و مشکلات خود طراحی نماییم. در گام بعد نقشه را اجرا و عملی کنیم و سپس نتایج آن را ارزیابی کنیم. گاهی اوقات راه‌ حل‌های مختلفی به ذهن‌مان می‌رسد. در چنین شرایطی باید با سبک‌-سنگین کردن هر یک از آنها، سعی کنیم بهترین گزینه را انتخاب کنیم.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *