آموزش‌ مهارت‌های زندگی

خود باوری

خود باوری چیست – راه های افزایش خودباوری و اعتماد به نفس

خود باوری کمک میکند تا اعتماد به نفس خود را تقویت کنید و خیلی‌ ها نمی ‌توانند توانایی‌ های خودشان را باور کنند، چون دیگران آنها را باور ندارند. دوره های روانشناسی غیر حضوری دکتر فلاح مانند دوره عزت نفس، دوره رهایی از ترس، افزایش مهارت حل مشکلات زندگی، دوره ذهن آگاهی و … به شما در رسیدن به خود باوری کمک میکند.

بیاییم کمی ذهن خودمان را درگیر کنیم آیا تا به امروز برای ما اتفاق افتاده که برای انجام یک کاری تردید داشته باشیم و این مردد بودن به علت کم گرفتن توانایی‌های خودمان باشد؟
خودباوری یعنی اینکه ما نسبت به توانایی های خودمان آگاهی و شناخت داشته باشیم و بتوانیم به توانایی هایم اعتماد کنیم.

بنابراین ما ابتدا به سراغ خودشناسی می رویم، بحث سختی نیست فقط باید کمی بیشتراز قبل به شخص خودمان، علایقمان، احساساتمان، تواناییمان و خواسته‌هایمان بیشتر تمرکز و توجه کنیم.

وقتی دیگران ما را جدی می گیرند که در ابتدا خودمان ، شخصیت وجودیمان را باور داشته باشیم .ما اگراز نظردرونی به این موضوع نگاه می کنیم باید مسیر افکار و احساساتمان را اصلاح کنیم. من وقتی موفق هستم که که واقع‌بین باشم و مسئولیت رفتارهای خودم را بپذیرم. برای مثال اگر در جایی مرتکب اشتباه شد آن را قبول کند و در جهت اصلاح آن برآید. چنین شخصی خود را باور دارد و این دلیل موفقیت او است. یکی از ارکان مهم برای رسیدن به موفقیت خودباوری است. اما بسیاری از افراد نقش خودباوری در موفقیت را نادیده می‌گیرند.

چرا به خودباوری احتیاج دارید؟

خودباوری برای هر کسی ضروری است. تا حالا چند بار پیش آمده که کاری را که می‌خواستید نکرده‌اید یا چیزی را که دوست داشته ‌اید حتی امتحان نکرده‌اید، فقط به این دلیل که به قدر کافی خودتان را باور نداشته ‌اید؟

خیلی‌ ها نمی‌توانند توانایی‌ های خودشان را باور کنند، چون دیگران آنها را باور ندارند. ولی همانطور که الینور روزوِلت، استادانه بیان کرده‌ است: هیچ کس نمی‌تواند حس حقارت و ناتوانی را به شما القا کند، مگر این که خودتان با او موافق باشید. با این حال همیشه شک و تردید‌های ناخواسته، راه‌شان را به ذهن شما پیدا می‌کنند. مثل مهمان ناخوانده‌ای که چون یک بار از او پذیرایی کرده‌اید، دیگر دست از سرتان بر نمی‌دارند. تردیدهایی مثل:

  • واقعا می‌توانم این کار را بکنم؟
  • دیگران از من بهتر و باهوش‌ترند و صلاحیت بیشتری برای انجام این کار دارند.
  • اگر من این کار رابکنم یا این حرف را بزنم، دیگران چه فکری می‌کنند؟
  • نمی‌توانم خطر شکست را بپذیرم.
  • موفقیت برای دیگران است، نه برای امثال من!
  • تکنیک‌هایی وجود دارد که از طریق آن می توان اعتماد به‌نفس را در افراد تقویت کرد و خودباوری را در آنها افزایش داد. یکی از این تکنیک‌ها این است که افراد کار خود را جدی بگیرند

افزایش اعتماد به نفس :

  • برای اینکه دیگران توانایی‌ هایتان را باور کنند قبل از هر چیز باید خودتان به مهارت‌های وجودی ‌تان ایمان داشته باشید
  • برای اینکه همه اطرافیان و آدم‌ های اطرافتان روی حرف شما حساب کنند و به عبارت ساده‌تر جدی فرضتان کنند باید مجهز به اعتماد به‌نفس باشید، اما رسیدن به اعتماد به‌ نفس هم یک‌شبه ممکن نیست. دکتر رسولیان برایتان از تکنیک‌های باورپذیری و افزایش اعتماد به‌نفس می‌گوید که می‌خوانید.

خود باوری

اول خودتان را جدی بگیرید :

برای اینکه دیگران شما را جدی بگیرند ابتدا باید خودتان شخصیت وجودی‌تان را جدی بگیرید و خودتان را باور داشته باشید. برای رسیدن به این هدف از 2 وجه بیرونی و درونی می‌توان این موضوع را تحت بررسی قرارداد که در این مورد وجه درونی آن از اهمیت بیشتری برخوردار است.

اگر بخواهیم از بعد درونی به این موضوع نگاه کنیم باید روند افکار و احساساتمان را تغییر دهیم. فردی موفق است که واقع‌بین باشد و مسئولیت رفتارهای خود را بپذیرد. برای مثال اگر در جایی مرتکب اشتباه شد آن را قبول کند و در جهت اصلاح آن برآید. چنین شخصی خود را باور دارد و این دلیل موفقیت او است.

فرار از رنج روانی :

فردی که توانایی‌های خود را باور نداشته باشد به دستاوردهایی که آرزویش را دارد نمی‌رسد. چنین شخصی واقع‌بین نیست و به همین دلیل مسئولیت خطاهای خود را نمی‌پذیرد چون فکر می کند اگر اشتباهات را گردن بگیرد باعث بروز نوعی درد و رنج ذهنی و روانی در خود می‌شود. به همین دلیل این گروه از افراد ترجیح می‌دهند برای فرار از واقعیت، دیگران و شرایط بیرونی را تنها دلیل اشتباهاتشان معرفی و با این کار خود را از فشار روانی خلاص کنند.

در این شرایط این‌طور برای خودشان توجیه می‌کنند که چون دیگران آنها را باور نکرده‌اند آنها هم به موفقیت دست پیدا نکرده‌اند. اما بهتر است این سوال را بپرسیم: «آیا خود شما توانسته‌اید خودتان و توانایی‌هایتان را باور کنید که انتظار آن را از دیگران دارید؟»

تکنیک‌ های باورپذیری :

تکنیک‌هایی وجود دارد که از طریق آن می‌توان اعتماد به‌نفس را در افراد تقویت کرد و خودباوری را در آنها افزایش داد. یکی از این تکنیک‌ها این است که افراد کار خود را جدی بگیرند. برای مثال به کوچک‌ترین کاری که انجام می‌دهند اهمیت دهند و آن را جدی در نظر بگیرند. وقتی درون ذهنمان این‌گونه فکر می‌کنیم که کارهایی که انجام می‌دهیم چندان مهم نیست و جزو کارهای ارزشمند به حساب نمی‌آید، تاثیر زیادی در عدم باورپذیری‌مان دارد و در واقع باعث ایجاد حلقه معیوبی می‌شود؛ یعنی در فرد این حس به وجود می‌آید که نه خود ارزشمند است و نه کاری که انجام می‌دهد اهمیت دارد.

در نتیجه این افکار حس باورپذیری‌مان کم می‌شود و سطح خود و توانایی‌هایمان را پایین می‌آوریم. در حالی که اگر هر شخصی وظیفه و مسئولیتی که برعهده می‌گیرد را جدی و مهم تلقی کند، جایگاه اجتماعی ‌اش افزایش پیدا می‌کند.

وانمود کنید اعتماد به ‌نفس دارید :

نحوه صحبت کردن و حرکات بدن یکی دیگر از راه‌هایی است که می‌توان از طریق آن در دیگران تاثیر گذاشت و به اصطلاح کاری کرد که اطرافیان شما را جدی در نظر آورند. تحقیقاتی که در این زمنیه انجام شده نشان داده افرادی که اعتماد به‌نفس بالایی دارند معمولا سرشان را بلند می‌کنند، نگاه چشمی متداوم‌تری با دیگران برقرار و با صدای بلند صحبت می‌کنند. دقیقا حالات این گروه از افراد شبیه ورزشکاری است که گلی را به ثمر رساند.

حتی نتایج نشان داد با انجام تقلیدی این حرکات هورمون‌های تستوسترون (ترشح این هورمون هنگام قدرت افزایش می‌یابد) و کورتیزول (هنگام استرس افزایش پیدا می‌کند) در بدن انسان با تغییراتی همراه خواهد شد. یعنی تغییرات هورمونی این گروه از افراد که به تقلید یا تظاهر اعتماد به ‌نفس می‌پردازند، شبیه کسی بوده که در واقعیت اعتماد به ‌نفس بالایی داشته است.

بنابراین با به‌ کارگیری این تکنیک‌ها یعنی بلند صحبت کردن و با اعتماد به‌نفس رفتار کردن، می‌توانیم حس باورپذیری را در خودمان ایجاد و تقویت کنیم و با این راه‌حل اطرافیان نیز ما را جدی خواهند گرفت.

راه حل‌ های به خود باوری رسیدن :

  • خودباوری ، آموختنی است.
  • خودباوریمان را قدرتمند تصور کنیم .
  • واقع ‌بین باشیم.
  • تصویرسازی ذهنی کنیم.
  • تمرین بیشتر=نتیجه بهتر
اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

2 پاسخ

  1. تلقین این ایده که هر فرد با تلاش و کوشش به موفقیت میرسد و شکستها نباید مانع پیشرفت وی شود ممترین اصل خودباوری است اما تلاش و کوشش کورکورانه و بدون پایه علمی و تجربی بنتیجه نخواهد رسید لذا خودباوری ردر سایه علم و امیدواری حاصل میشود.

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *