آموزش‌ مهارت‌های زندگی

راه های غلبه بر تنبلی – درمان تنبلی با استفاده از راهکارهای ساده

تنبلی میتواند طیفی از کمبود انگیزه، عدم وجود نظم، اعتماد به نفس پایین، انرژی کم یا عدم وجود مسیر حرکت درست باشد. که معمولا با عقب انداختن کارها و نادیده گرفتن اهداف شروع میشود. اهمال در انجام یک کار برای یک یا دوبار مشکلی ایجاد نمیکند ولی در صورتی که این تنبلی بیشتر شود تبدیل به یک عادت شده است و در واقع شما به یک فرد تنبل تبدیل شده اید. بهتر است بدانید که راه رسیدن به هدف و یک زندگی منظم، تلاش و غلبه بر تنبلی است.

در مقاله قبلی درخصوص چیستی و علت تنبلی توضیحات مفیدی ارائه داده ایم درصورتی که مایل به کسب اطلاعات بیشتر هستید کافیست برروی لینک تنبلی چیست ؟ کلیک کنید.

غلبه بر تنبلی

راه های غلبه بر تنبلی :

غلبه بر تنبلی نه زیاد سخت است و نه آسان است بلکه شما باید قبل از هر چیز اراده کنید. عوامل بسیار زیادی بر روی تنبلی کردن تاثیر می گذارد. عواملی مانند تناسب اندام و نوع تغذیه تا برنامه‌ ریزی برای کارها و داشتن یک هدف به درمان تنبلی کمک می‌کنند که در ادامه به آن‌ ها به صورت مفصل تری اشاره می‌کنیم :

تعیین اهداف روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه

برای درمان تنبلی ، ابتدا باید بدانید که اهداف هفتگی شما را متمرکز و با انگیزه نگه می‌دارد همچنین یادداشت‌ برداری از خواسته‌ ها و اهداف، ضمن منظم کردن افکارتان به شما انگیزه می ‌بخشد و بعدها که به آنها مراجعه کنید برایتان جالب خواهد بود که چه مسیری را طی کرده ‌اید.

فعال باشید و اقداماتی را انجام دهید

از یک جایی شروع کنید. سخت ‌ترین و مهم ‌ترین مرحله همین است. بدانید که همه چیز از یک نقطه صفر شروع می‌شود. هر کاری کنید، بدون شروع کردن و اراده، نمی‌توانید تنبلی را درمان کنید. شما تنها مربی و معلم خود هستید. منبع اصلی الهامات خودتان هستید. پس به خودتان گوش دهید، به خودتان بگویید: “”من می‌توانم این کار را انجام دهم”” این را بلند بگویید و حتی آن را ضبط کنید و برای خود پخش کنید.

مثبت فکر کنید

وقتی به کاری که از انجامش طفره رفته‌اید فکر می‌کنید ، احتمالا ناراحت می‌شوید و ترجیح می‌دهید کار دیگری بکنید. علتش این است که به خود پیام‌های منفی می‌دهید و در اثر آن خود را گناهکار و شکست خورده می‌بینید. می‌توانید برخورد با این افکار منفی را بیاموزید تا تحت تاثیر آنها قرار نگیرید. برای این منظور کافیست مقاله مقابله با افکار منفی را مطالعه فرمایید.

برای غلبه بر تنبلی انگیزه داشته باشید

در برخی موارد، دلیل تنبلی کمبود انگیزه است. می توانید انگیزه خود را از طریق تجسم کردن و تفکر در مورد اهمیت انجام تکلیف و یا به دست آوردن هدف، تقویت کنید.

محیط اطراف خود را تغییر دهید

یکی از عواملی که می تواند موجب بی انگیزگی شما شود، محیط کار یا مطالعه تان است. یک جمله معروف است که می گوید “شما برآیند ۵ نفری هستید که بیشتر با آنها رفت و آمد دارید.” این جمله به خوبی اهمیت محیط در میزان انگیزه شما برای ادامه دادن کارهایتان را نشان می دهد. برای مثال مدتی در یک آموزشگاه مشغول به کار بودم که همه همکارانم در آنجا افرادی بودند که علاقه زیادی به پیشرفت فردی و تغییر شرایط خود نداشتند. به همین دلیل من هم خیلی به دنبال ایجاد تغییر در زندگی ام نبودم و کم کم به فردی تنبل تبدیل شدم. اما برای غلبه بر این تنبلی تصمیم گرفتم که محل کارم را عوض کنم و جایی مشغول شوم که افراد حاضر در آن تشنه موفقیت اند.

غلبه بر تنبلی

کارها و هدف های بزرگ را کوچک کنید

گاهی اوقات انتخاب کارهای خیلی بزرگ باعث می‌شود شما تبدیل به فرد تنبلی شوید. کارهای بزرگ سختی های زیادی به همراه دارند و شما هم که حس و حال انجام کار بزرگ را ندارید! بنابر این خیلی راحت دست از کار می‌کشید و عقب نشینی می‌کنید و به همین سادگی تبدیل به یک فرد تنبل می‌شوید. البته گاهی ذهن شما نیز در بزرگ نشان دادن آن کار تاثیر گذار است و به قدری آن را سخت و دشوار نشان می دهد که شما قدمی برای انجام آن کار بر نمی دارید و تنبلی شما با بزرگ جلوه دادن آن کار آغاز می شود.

کارها و ارزش‌هایتان را بازبینی کنید

به طور منظم اهمیت و ارزش مسائل و اهدافی که درگیرش هستید را بررسی کنید. به خودتان یادآوری کنید که چقدر آن کار مهم است و هربار که از آن‌ها چشم پوشی کرده‌اید چقدر ناراحت و افسرده شده ‌اید. به خودتان اعتماد به نفس دهید و دائم بگویید که می‌توانید.

 از خودتان انتظار کامل بودن نداشته باشید

انتظار زیاد از خود باعث می‌شود تا نسبت به انجام کامل کارها حساس شوید و بخواهید تا تمام کارها بی‌نقص انجام شود. این بسیار خوب است که تمامی کارها بدون نقص انجام شود و یکی از اصول موفقیت است اما اگر بخواهید همیشه به دنبال بهترین باشید، هیچ کاری را شروع نمی‌کنید و مدام کارها را به بعدا موکول می‌کنید. این کار باعث می‌شود که تنبلی به سراغ شما بیاید و هیچ کاری را پیش نبرید.

از افراد موفق یاد بگیرید

به افراد موفق نگاه کنید و اینکه چطور اجازه نمی دهند تنبلی وارد زندگی شان شود. از آن ها یاد بگیرید، با آن ها صحبت و ارتباط برقرار کنید. غلبه بر عادت تنبلی، از طریق یک سری فعالیت های روزمره به دست می آید، زمانی که انتخاب می کنید به جای ساکن ماندن، فعالیت کنید. هر بار که بر تنبلی خود غلبه می کنید، قوی تر می شوید. هر زمان که می خواهید عمل کنید، توانایی خود برای برنده شدن، رسیدن به اهداف و بهبود زندگی خود را افزایش می دهید.

غلبه بر تنبلی

نتیجه گیری :

در این مقاله،‌ با راه های غلبه بر تنبلی آشنا شدید. اگر مایلید به طور عمیق تری روی تنبلی و کسلی تان کار کنید،‌ میتوانید از نکات و راهکارهای ارائه شده در دوره های رهایی از اهمالکاری، عزت نفس و مدیریت اضطراب در جهت رفع تنبلی و کسلی تان استفاده نمایید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *