آموزش‌ مهارت‌های زندگی

چگونه با احساسات منفی مقابله کنیم

چگونه با احساسات منفی مقابله کنیم ؟

معمولا برای همه سوال چگونه با احساسات منفی مقابله کنیم پیش آمده است. همه ما آدم ها در دوران خاصی از زندگی دچار ناراحتی، هجوم افکار و احساسات منفی شده ایم که گاه توان ما را زایل ساخته و اجازه نمی‌دهد بتوانیم از زمان و لحظات خود استفاده کنیم. احساسات منفی می‌توانند آنچنان ما را در خودشان غرق کنند که حتی نفس کشیدن برایمان دشوار شود. این احساسات می‌توانند شب هنگام مانع خوابیدن ما شوند، در طول روز به ما اضطراب و ترس وارد کنند و به طور خلاصه می‌توانند مانع از حرکت رو به جلوی ما در زندگی شوند.

باید بدانید برای اینکه نوع احساس خود را تغییر دهید باید طرز فکرتان را عوض کنید. زیر سوال بردن و جدل کردن با طرز فکرهای قدیمی ناخوشایند است و به تنهایی نمی‌تواند مفید واقع شود. مثلا اینکه فکر کنیم اصلا به درد نمی‌خوریم، کمکی به ما نمی‌کند تا مشکلی را حل کنیم بلکه فقط ما را ناتوان ‌تر می‌کند.

احساسات واکنش های پیچیده ای هستند که شامل بسیاری از فرایندهای بیولوژیکی و فیزیولوژیکی در بدن ما هستند. مغز ما با ترشح هورمون ها و مواد شیمیایی ، که ما را به حالت برانگیختگی می رساند ، به افکار ما پاسخ می دهد. همه احساسات از این طریق ایجاد می شوند ، چه مثبت و چه منفی. این یک فرایند پیچیده است و اغلب ما مهارت مقابله با احساسات منفی را نداریم. به همین دلیل است که وقتی این احساسات منفی را تجربه می کنیم، کنار آمدن با آنها سخت می شود.

چگونه با احساسات منفی مقابله کنیم
چگونه با احساسات منفی مقابله کنیم

عمده ترین احساسات منفی که با آن مواجه می شویم عبارتند از :

عمده‌ ترین احساسات منفی که افراد تجربه می‌کنند عبارتند از ترس، تردید، نگرانی، غبطه، حسادت، خشم، بی ‌لیاقتی و احساس عدم کفایت هنگام مقایسه با دیگران می باشد.

احساسات منفی چه نوع احساساتی هستند؟

احساسات منفی را می توان هر احساسی توصیف کرد که باعث بدبختی و ناراحتی شما شود. این احساسات باعث می شود که از خود و دیگران متنفر باشید ، اعتماد به نفس و عزت نفس و رضایت عمومی زندگی را کاهش می دهد. برای افزایش عزت نفس، استفاده از دوره روانشناسی عزت نفس را توصیه میکنیم.

احساساتی که می توانند منفی شوند ، نفرت ، عصبانیت ، حسادت و غم و اندوه است. با این وجود ، در شرایط مناسب ، این احساسات کاملا طبیعی هستند. احساسات منفی بسته به مدت زمانی که به آنها اجازه می دهیم روی ما تأثیر بگذارند و نحوه بیان آنها ، می توانند اشتیاق ما را نسبت به زندگی کاهش دهند.

اگر احساسات منفی را از خود دور نکنیم ؟

احساسات منفی مانع از تفکر و رفتار منطقی و دیدن موقعیت ها از منظر واقعی آنها می شوند. وقتی این اتفاق می افتد ، ما تمایل داریم فقط آنچه را می خواهیم ببینیم، ببینیم و فقط آنچه را که می خواهیم به خاطر بسپاریم به خاطر می آوریم. این فقط خشم یا غم را طولانی می کند و مانع لذت بردن از زندگی می شود. هرچه این مدت زمان طولانی تری ادامه یابد ، مشکل بیشتر تنظیم می شود. برخورد نامناسب با احساسات منفی نیز می تواند مضر باشد به عنوان مثال، ابراز خشم با خشونت

چگونه با احساسات منفی مقابله کنیم ؟

در مواجه با احساسات منفی آگاهانه برخورد کنید

وقتی متوجه شدید که افکار منفی دست به کار شده‌ اند، آنهارا تأیید کنید. قرار نیست این افکارنادیده گرفته شوند. پس قبل از مقابله، آنها را تایید کنید. اعتراف به شکست یا ترس یا شک به خودتان، آسان نیست، اما با آگاهانه برخورد کردن می‌توانید مانع عمیق‌تر شدن و معنی دار شدن آنها شوید.

احساسات منفی را مدام در ذهن خود مرور نکنید.

سعی کنید منطقی باشید : بپذیرید که احساسات بد گاه و بیگاه اجتناب ناپذیر هستند و به روش هایی فکر کنید تا احساس بهتری داشته باشید.

آرام باشید : برای آرام بودن، انجام فعالیت های دلپذیری مانند خواندن کتاب ، پیاده روی یا صحبت با یک دوست لازم است.

بیاموزید : توجه کنید که غم و اندوه ، از دست دادن و عصبانیت چه احساسی در شما ایجاد می کند و کدام رویدادها باعث ایجاد این احساسات می شوند تا بتوانید از قبل آماده شوید.

ورزش : فعالیت هوازی سطح مواد شیمیایی استرس را کاهش می دهد و به شما امکان می دهد بهتر با احساسات منفی کنار بیایید.

مدیتیشن می تواند به شما کمک کند “فضای” درونی را برای کار پیدا کنید ، بنابراین احساسات شما خیلی طاقت فرسا نیست.

یافتن فرصت هایی برای تفریح ​​و خندیدن بیشتر در زندگی نیز می تواند نظر شما را تغییر داده و استرس را از بین ببرد. استفاده از دوره های روانشناسی مدیریت اضطراب و مدیریت استرس به شما در کاهش استرس هایتان کمک شایانی خواهند کرد.

مثبت اندیشی را تمرین کنید:

یکی دیگر از راه های چگونه با احساسات منفی مقابله کنیم ، مثبت فکر کردن می باشد. هر بار که افکار منفی ذهن شما را پر میکند، خود را مجبور کنید به موضوعی مثبت فکر کنید. به جای اینکه به این فکر کنید که چه چیزی ممکن است بد اتفاق بیفتد ، به این فکر کنید که چقدر می تواند عالی باشد. به جای اینکه به همه چیزهایی که می توانست بهتر پیش برود فکر کنید ، به همه چیزهایی که می توانست بدتر شود فکر کنید.

از اشتباهات خود بیاموزید و برای بهتر شدن خود تغییراتی ایجاد کنید.

احساسات خود را درک کنید

به درون خود نگاه کنید و سعی کنید موقعیت هایی را که باعث ایجاد استرس و احساسات منفی در زندگی شما می شوند ، مشخص کنید. احساسات منفی می تواند از یک رویداد محرک ناشی شود: به عنوان مثال یک بار کاری طاقت فرسا
احساسات منفی نیز نتیجه افکار ما پیرامون یک واقعه است. نحوه تفسیر آنچه اتفاق افتاده می تواند چگونگی تجربه آن رویداد و ایجاد استرس را تغییر دهد یا خیر. وظیفه اصلی احساسات شما این است که شما را متوجه مشکل می کند ، بنابراین می توانید تغییرات لازم را ایجاد کنید.

تنفس عمیق را تمرین کنید

اگر احساس کردید که به لطف افکاری که در ذهن شما وجود دارد احساس عصبانیت یا ناامیدی می کنید یا قادر به خوابیدن نیستید ، سعی کنید نفس بکشید. به اندازه چند نفس عمیق کشیدن و باز دم آن، می تواند به آرامش ذهن و کاهش فشار خون شما کمک کند.

از همنشینی و دوستی با افراد خشمگین و بدبین پرهیز کنید 

اگرچه این حقیقت از نظر علمی اثبات نشده اما گفته می‌شود که ما از ۵ فرد نزدیک زندگی ‌مان که بیشتر وقتمان را با آنها میگذرانیم تاثیر می‌گیریم. این یعنی اگر با افرادی که بدبین و درگیر افکار منفی هستند، معاشرت کنید، احتمال ایجاد احساسات منفی را در خود افزایش می‌دهیم. برای اینکه فرد مثبت‌تری باشید بهتر است با افراد مثبت و خوش انرژی معاشرت و دوستی کنید.

وقتی خود را با افراد خوشبخت و مثبتی که زندگی را شاد می کنند، محاصره کنید. تعجب خواهید کرد که چقدر نگرش آنها می تواند شما را از بین ببرد. بعلاوه ، رفتاری را انجام ندهید که ممکن است شما را عصبانی و افسرده کند.

احساسات خود را بنویسید

نوشتن احساسات می تواند یک روش شگفت انگیز برای پردازش افکار منفی باشد. با هرروز نوشتن افکار خود ، می توانید احساسات سخت خود را پردازش کنید و برای آنها پاسخی مناسب بیابید. اگر شروع کار را مشکل می دانید ، سعی کنید ابتدا بر روی مواردی که از آنها سپاسگزار هستید تمرکز کنید ، نه اینکه چیزهایی را که خیلی خوب پیش نمی روند. استفاده از دوره روانشناسی نوشتن روزانه را به شما پیشنهاد میکنیم.

چگونه با احساسات منفی مقابله کنیم

دوست صمیمی خود باشید

اگر زندگی شرایط سختی برای شما ایجاد می کند ، خیلی سخت نگیرید. به خودتان اجازه دهید تجربه کامل احساسات را داشته باشید. توجه داشته باشید که چه چیزی باعث ایجاد احساسات منفی شده است ، اما خود را به خاطر داشتن آنها قضاوت نکنید. به آنچه در همان شرایط به یک دوست می گویید فکر کنید و بهترین دوست خود باشید!

گذشته را رها کنید : گذر مداوم از حوادث منفی ، حال را از شما می گیرد و احساس بدی به شما می دهد.

رها کردن گذشته چگونه ممکن است :

رهایی از افکار گذشته نیاز به انجام راهکارهایی است تا بتوانید احساسات منفی را از خود دور کنید.احساسات منفی شما را رنج می دهند و موجب از دست دادن بسیاری از عوامل موفقیت در زندگی فردی و اجتماعی می شوند. به خودتان نگیرید و حساسیت را کنار بگذارید تا راه رهایی از این احساسات مخرب را بدانید.

شما با انجام راه هایی چون پذیرش این که بیش از حد تفکر می کنید، تنفس کردن، خود را بخشیدن و تمرین تمرکز حواس برای ایجاد مشغولیت فیزیکی، می توانید افکار منفی گذشته را رها کنید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *