آموزش‌ مهارت‌های زندگی

کاهش اضطراب

راه های کاهش اضطراب را بیشتر بسناسید – مزایای کاهش اضطراب

راه هایی برای کاهش اضطراب وجود دارد که به شما کمک میکند تا بتوانید در شرایط خاص و مشکلات، آرامش خود را حفظ کنید و مزایای کاهش اضطراب برکسی پوشیده نیست و به این منظور و راه کارهای لازم را جهت رفع مسائل خود پیدا کنید و آن را بکار ببرید. مدیریت اضطراب و مدیریت استرس، دوره آنلاین روانشناسی است که به صورت غیر حضوری و با صرف هزینه کم می توانید به این دوره ها دسترسی پیدا کنید.

استرس و اضطراب می‌تواند در زندگی کاری و شخصی شما وارد شود و همه چیز را به هم بریزد، راه‌های زیادی وجود دارد که فشار، تنش و استرس شما را کم کند. این نکات و تکنیک‌ های مختلف معمولا می ‌توانند ذهن شما را از منبع استرس دور کنند. ورزش کردن، ذهن آگاهی، موسیقی و روابط عاطفی می‌توانند در کاهش استرس و تنش موثر باشند و همچنین باعث بهبود کیفیت کلی زندگی کاری و شخصی می‌شوند.

اضطراب چیست؟

اضطراب احساس ناخوشی، نگرانی یا تنشی است که شما در پاسخ به شرایط تهدید کننده یا فشارزا ارائه می دهید . توجه به این نکته لازم است که برخی از افراد بیش از دیگران مضطرب اند. اضطراب می تواند خفیف یا چنان شدید باشد که شما را به هراس افکند. به طور طبیعی اضطراب گذراست، ولی هر گاه مدت زمان طولانی دوام یابد یا در غیاب فشار روانی یا تهدید روی دهد، آنگاه باید بیماری تلقی شود.

راه های کاهش اضطراب :

  • ورزش کردن
  • مدیتیشن آرامش
  • وقت گذاشتن با خانواده و دوستان
  • بیشتر بخندید
  • رژیم غذایی مناسب
  • توجه به هیجانات و شناسایی هیجان درست
  • نوشتن
  • به تعویق ننداختن کارها

وقت گذاشتن با خانواده و دوستان چگونه به کاهش اضطراب کمک می کند؟

حمایت اجتماعی از طرف دوستان و خانواده می ‌تواند کمک کند از شرایط استرس‌زا ساده‌تر عبور کنیم. یکی از تحقیقات به این نتیجه رسید که زمان‌های مشخصی که زنان با دوستان‌شان و بچه‌ها صرف می‌کنند، باعث ترشح اوکسیتوسین (Oxytocin) می‌شود که یک ضد استرس طبیعی است. به این تاثیر “Tend To Befriend” گفته می‌شود. این موضوع را به یاد داشته باشید که هم زنان و هم مردان، هر دو به مزایای دوستی نیاز دارند. تحقیقات دیگری نشان داد مردان و زنانی که کمتر در روابط اجتماعی سهمی دارند و روابط و دوستان کمتری دارند بیشتر دچار افسردگی و استرس می ‌شوند.

کاهش اضطراب
کاهش اضطراب

خندیدن چه کمکی به کاهش اضطراب می کند؟

خندیدن در سطوح مختلف می‌تواند فواید خاص خود را ارائه کند این فواید عبارتند از : در سطح عضلانی، خندیدن به آرامش و شل شدن عضلات صورت کمک می‌کند؛ در سطح تنفسی، خندیدن به کارکرد ریه ‌ها به روشی مشابه با انجام یوگا کمک می‌کند؛ و در سطح هورمونی، خندیدن به افزایش ترشح اندورفین کمک می‌کند. به طور خلاصه، خندیدن به واقع آرامش بخش است.

نوشتن چه کمکی برای کاهش اضطراب و استرس می کند؟

یکی از راه های کاهش اضطراب ، نوشتن در مورد آن است. ثبت آنچه سبب استرس شما شده است، یکی از راه های کاهش اضطراب است و راه دیگر این است که چیزهایی را که به خاطر آنها، شکرگزار هستید، یادداشت کنید. قدردانی و شکرگذاری سبب می شود که با متمرکزکردن افکارتان بر مسائل مثبت زندگی، به تسکین استرس و اضطراب کمک کنید.

به تعویق ننداختن کارها چه کمکی می تواند در کاهش استرس کند؟

یک راه دیگر برای به دست آوردن کنترل روی استرس این است که اولویت‌های خود را مشخص کنید و عقب انداختن کارها را متوقف کنید. به تعویق انداختن کارها شما را به سمت واکنشی رفتار کردن هدایت می‌کند و در حال تقلا کردن برای رسیدن رها می‌کند. این موضوع می‌تواند باعث استرس و تاثیرات منفی روی سلامتی و کاهش کیفیت خواب شود.

فعالیت ورزشی چه کمکی به کم شدن اضطراب و استرس میکند؟

  • داشتن فرم مناسب بدنی: علاوه بر بالا بردن تحمل سیستم گردش خون و قلب برخورداری از یک تیپ مناسب فیزیکی بسیار تاثیر مثبتی بر اضطراب و ترس  به خصوص در موارد ترس از اجتماع دارد.
  • کاهش تاثیر هورمون های استرس زا از طریق تاثیر بر مسیر هیپوتالاموس – هیپوفیز – غدد فوق کلیوی
  • تئوری افزایش دمای بدن : بعد از یک ورزش شدید که دمای بدن 2-1 درجه افزایش می یابد بدن در حالی آرامش بخش فرو می رود همانند زمانی که در سونا استراحت می کنید.
  • افزایش میزان اندروفین ( هورمون آرامش دهنده ) در خون
  • تاثیر بر انتقال دهنده های عصبی در مغز: فعالیت های ورزشی تاثیری مثبت بر افزایش دوپامین، سروتونین، نورآدرنالین و گابا آمینواسید (GABA) دارد که به نوبه خود سبب بیشتر آرامش بیشتر در افراد می شود.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *