آموزش‌ مهارت‌های زندگی

شخصیت سالم را چگونه بسازیم و شخصیت سالم چه ویژگی دارد؟

ساخت شخصیت سالم نیاز به تلاش و تمرین دارد تا شما بتوانید شخصیتی سالم و دوست داشتنی بسازید. شخصیت سالم ویژگی هایی دارد که براساس معیار های سلامت روانی مشخص می شوند. مجموعه دکتر ویدا فلاح برای شما دوره هایی در خصوص شخصیت سالم و ساخت آن تهیه کرده اند که برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید برروی لینک کلیک کنید.

داشتن هر ویژگی‌ شخصیتی، تا زمانی که باعث آسیب به خود فرد و آزار دیگران نشود، به هیچ‌ وجه بیماری محسوب نمی‌شود… برخی، هنگام معاشرت با دیگران، ذهنیت‌های مختلفی درباره آنها پیدا می‌کنند. مثلا می‌گویند فلانی چقدر بدبین است، چقدر زود عصبانی می‌شود یا اصلا آدم مرموزی نیست و ظاهر و باطنش یکی است.

شخصیت ما یعنی چه؟

به الگوهای بارز رفتاری در پاسخ به تجربه‌های درونی ذهنی یا تجربه‌هایی که در مورد جهان خارج داریم، «شخصیت» گفته می‌شود. به این ترتیب انسان‌ ها از لحاظ رفتاری، عقیدتی، سلیقه‌ای و نظر با یکدیگر متفاوت می‌‌شوند و هر یک ویژگی‌های شخصیتی خاص خودشان را پیدا می‌کنند.

مواردی از قبیل اینکه وقتی به دیگران می‌رسید چگونه رفتار می‌کنید، یا موقع عصبانیت چه‌ طور واکنش نشان می‌دهید، یا مثلا وقتی کسی به شما محبت می‌کند، از رفتار او چه برداشتی می‌کنید و چگونه به آن پاسخ می‌دهید، همگی با نوع شخصیت شما ارتباط دارد.

پس به عبارت دیگر می توان گفت که شخصیت ما مجموعه ‌ای از افکار، احساسات، هیجانات، رفتارها و واکنش‌ها است که از نوجوانی و جوانی در ما شکل می‌گیرد و تاثیرات آن بر تمام جنبه‌های زندگی سایه می‌افکند و در طول زندگی‌ مان تقریبا الگوی ثابتی دارد.

شخصیت سالم
شخصیت سالم

برخی از ویژگی های شخصیت سالم عبارتند از :

رنجور و مظلوم نما نیست. یعنی اهل گله و شکایت و افسوس خوردن نیست.

خونسردی خود را حفظ میکند. در شرایط سخت و بحرانی که معمولا بیشتر ادمها از کوره در میروند و منفجر میشوند و به خود حق میدهند که پرخاشگری کنند او تنها لبخند میزند وخونسردی خود را حفظ می کند.

خیالباف نیست یعنی با انتظار منفعلانه جهت فردای بهتر خود را نمی فریبد.

در کمال تعقل و تامل شرایط را تحلیل میکند. او اگر با وضعیت نا مطلوبی مواجه شود با تمام قوا برای رفع ان اقدام میکند.

پر تلاش و خلاق است. چنین ادمی دنبال راههای نو ابتکارات و تجربیات جدید میرود.

هرگز مضطرب نیست. دایم نگران و دلواپس رویدادهای انی نیست.

در زمان حال زندگی می کند. زیرا میداند هیچ کس نمیتواند بر آینده تسلط تام داشته باشد.

به تایید و تصویب دیگران نیاز ندارد او بدنبال این نیست که دیگران به او احترام بگذارند یا تحسینش کنند.

تافته جدا بافته نیست. او ادمی است شبیه دیگران میتواند پولدار باشد یا بی پول، میتواند قد بلند باشد یا قد کوتاه، خلاصه به رغم هر گونه تمایز اقتصادی اجتماعی یا فردی او شبیه دیگران است.

شخصیت سالم چگونه شکل می گیرد؟

در باب چگونگی شکل ‌گیری شخصیت و ساخت شخصیت سالم و عوامل تاثیرگذار تاکنون نظریه ‌های متفاوتی داده شده است. اینکه ژن‌ ها در این مورد نقش دارند یا نه هنوز به درستی قابل اثبات نیست اما عوامل محیطی، تعلیم و تربیت، فضای خانواده و آداب و رسوم جامعه، در شکل‌ گیری شخصیت تاثیر زیادی دارد.

معیارهای سلامت روانی چیست؟

براساس نظر کارشناسان سازمان جهانی بهداشت ، سلامتی نه فقط به فقدان بیماری و نقص عضو بلکه به حالت رفاه کامل جسمی ، روانی و اجتماعی اطلاق می شود بنابراین تعریف، سلامت روانی به عنوان یکی از معیارهای تعیین کننده سلامت عمومی شناخنه می شود. فردی که از سلامت روانی برخوردار است ،ضمن احساس راحتی و آسایش قادر است در اجتماع به راحتی و بدون اشکال به فعالیت بپردازد و ویژگی های شخصی وی در آن اجتماع ، موجب خشنودی و رضایت است.

به سختی می توان کسی را یافت که متعادل منطقی و آگاه به اعمال خود باشد هر فرد در دوره هایی از ندگی خود دارای ویژگی هایی از قبیل شیدایی، افسردگی، اجتماعی بودن، بیگانگی، جست و خیز و انفعالی بودن است، بنابراین به شکلی رفتارهای غیرم نطقی را تجربه می کند. تفاوت رفتارهای عادی و غیر عادی یک امر رتبه ای و درجه بندی شده است. برخی از مردم بیش از دیگران غیر منطقی هستند و بعضی دیگر چنان غیر منظقی هستند که در زمینه سازگار شدن با زندگی به کمک نیاز دارند.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *