آموزش‌ مهارت‌های زندگی

اولویت‌های زندگی چیست و چطور آن‌ها را بشناسیم؟

آیا احساس می کنید یک لیست بلند بالا از کارهایی دارید که ممکن برای انجام آن‌ها وقت کافی پیدا نکنید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، ممکن است درک مشخصی از اولویت‌های زندگی خود نداشته باشید.

داشتن یک لیست مشخص از اولویت‌ها کمک می‌کند به طور موثر وفت خود را مدیریت کنید و مطمئن باشید که در مسیر اهدافتان در حرکتید. اگر بطور مدام خود را به کارهای مختلفی که اولویت چندانی ندارند مشغول کنید، ممکن است دچار استرس شوید.

به یاد داشته باشید، هدف شما چیزی است که می‌خواهید در آینده به آن برسید. اولویت‌ها مواردی هستند که شما برای رسیدن به آن هدف باید ایجاد و روی آن‌ها تمرکز کنید. با داشتن لیستی از اولویت‌ها، شانس بیشتری برای ایجاد تغییرات و تصمیماتی که با مسیر زندگی شما همسو باشند خواهید داشت.

آدم‌ها با هم متفاوتند و به چیز‌اهی متفاوتی اهمیت می‌دهند. با این حال، همه ما بوسیله موضوعاتی مشترک به هم متصلیم. ممکن است همه موارد این لیست جز اولویت‌های زندگی شما نباشد، اما بدون شک بیشتر آن‌ها در زندگی از اهمیت زیادی برخوردارند. و اگر از اولویت‌های زندگی خود با خبر نیستید،‌ شاید این موارد شما را در یافتن آن کمک کنند.

اولویت‌های زندگی

1. ماموریت زندگی شما

ماموریت‌های زندگی اولویت‌هایی هستند که به زندگی شما معنا و خوشبختی می‌بخشند. این همان چیزی است که باعث می‌شود موفق زندگی کنید و در عین حال در زندگی هدف قابل توجهی داشته باشید. از زندگی چه می‌خواهی؟ پاسخ‌هایتتان به این سوال را بدون به خطر انداختن تعهد خود، اولویت‌بندی کنید. خواهید دید که همیشه در مسیر رسیدن به اهداف خود خواهید بود.

مأموریت خود را مشخص کنید و کارهایی را که باید برای رسیدن به هدف خود در زندگی انجام دهید را شناسایی کنید.

هنگامی که مشخص کردید ماموریت زندگی شما چیست، وظایف خود را سازماندهی کنید و همه اولویت‌های زندگی خود را در جهت این موارد تعریف کنید. اگر کاری در جهت هدف زندگی شما نیست از انجام آن صرف نظر کنید. اگر هدفتان لاغر شدن است، دست به کار شوید. اگر هدف زندگی شما به مهارت‌های سخنوری نیاز دارد، متعدانه روی آن تمرین کنید. نکته آخر اینکه لیست کارهای شما باید بیانگر اهداف شخصی و شغلی شما باشد.

2. سلامت جسمی

سلامتی بسیار حیاتی است و باید در ابتدای لیست اولویت‌های زندگی شما قرار بگیرد. سلامتی روحی و جسمی تعیین‌کننده رفاه،‌ آرامش و نگرش کلی شماست.

نداشتن سلامتی، خوشبختی را از شما سلب می‌کند و بهره‌وری شما را کاهش می‌دهد. به همین دلیل باید مراقب سلامت خود باشید.

چرا سلامت جسمی باید در لیست اولویت‌های زندگی ما باشد:

  • فقط درصورت سلامتی می‌توانید بهره‌وری و تمرکز بیشتری داشته باشید.
  • کیفیت خوابتان بهبود می‌یابد.
  • در تعامل با دیگران روحیه بهتری خواهید داشت.
  • برای به انجام رساندن اهداف زندگی خود انرژی بیشتری خواهید داشت.
  • عزت‌نفستان بالا می‌رود. چرا که بیماری اعتماد به نفس را از فرد می‌گیرد.

برای بهبود سلامتی خود چه کنیم؟

یک رژیم غذایی متعادل به همراه یک برنامه ورزشی منظم و خواب کافی، به بهبود سلامت شما کمک شایانی می‌کند.

3. بودن در کنار خانواده

وقتی اوقات بدی را در محل کار خود می‌گذرانید، اولین ستون حمایتی همیشه خانواده‌تان هستند. سپری کردن اوقاتتان با خانواده، عزت نفس را افزایش می‌دهد، باعث ایجاد عادت های مثبت و یاداوری و ساخت خاطرات می‌شود.

گذراندن وقت با اعضای خانواده خود را در اولویت‌های زندگی قرار دهید و از آن نهایت استفاده را بکنید. با هم ورزش یا تمرین کنید، بعد از شام به پیاده‌روی بروید، کتابی را انتخاب کنید و با هم بخوانید، آشپزی کنید یا شام همدیگر را دعوت کنید. به زبان ساده با هم بودن را در اولویت قرار دهید!

حفظ زندگی فردی و در عین حال بودن با خانواده خیلی مهم است. بنابراین، در مسیر یافتن موفقیت‌های کاری خود، خانواده را به هیچ‌وجه فدا نکنید.

4. روابط سالم

داشتن روابط در یافتن معنا و هدف و تعریف اولویت‌های زندگی نقش مهمی ایفا می‌کنند. بعد از خانواده، دوستان، همکاران یا اعضای جامعه نقش مهمی در زندگی شما فراتر از آنچه تصور می‌کنید بازی می‌کنند.

طبق تحقیقات نورس وسترن مدیسن، اولویت‌بندی روابط سالم می‌تواند تولید هورمون استرس کورتیزول را کاهش دهد. بر طبق یکی از مطالعات انجام شده مشخص گشته که افراد متاهل به احتمال زیاد استرس روانی را تجربه نمی‌کنند. این به این دلیل است که حمایت عاطفی و اجتماعی که در روابط شکل می‌گیرد می‌تواند یک درمان عالی برای استرس باشد.

علاوه بر این، روابط سالم به شما کمک می‌کند تا عادت‌های سالم ایجاد کنید. شرکای عاطفی، مربیان و معلمان نقش اساسی در دستیابی شما به اهدافتان دارند.

بنابراین خود را با افرادی احاطه کنید که به شما الهام می‌بخشند و از روابط سمی دوری کنید.

در این دوره می‌توانید با ویژگی‌های یک رابطه سالم آشنا شوید.

5. بهداشت روان

طبیعتا همه ما روزانه با کار، تعهدات شغلی، روابط اجتماعی و مسایلی از این دست درگیر هستیم. وجود همه این مشغله‌ها باعث می‌شود بخواهیم سلامت روان خود را در اولویت قرار دهیم.

موارد زیر را انجام دهید تا همیشه در جریان سلامت خود باشید.

حسابرسی ذهنی

روزانه هرآنچه را که احساس می‌کنید، فکر می‌کنید یا می‌گویید و نحوه تاثیر آن‌ها بر روحیه‌تان، چه مثبت و چه منفی، را یادداشت کنید.

شناسایی علائم هشداردهنده (Red flag)

پرچم‌های قرمز علائم هشدار دهنده‌ای هستند که نشانگر زمانی هستند که شما دچار تغییر در افکار، احساسات و عادت‌های خود شده‌اید. همچنین می‌توانند زمانی‌که دچار فرسودگی شغلی یا استرس شدید به شما هشدار دهند. هرچه زودتر کشف کنید چه مشکلی دارید، استراتژی‌های مقابله با آن را زودتر تدوین می‌کنید و بازگشت به مسیر همیشگی‌تان سریع‌تر و آسان‌تر انجام می‌شود.

محرک خود را پیدا کنید

اگر متوجه شدید که برخی از کارها، وقایع، عادت‌ها یا تجربیات بر سلامت روان شما تاثیر می‌گذراند، از قبیل مشکلات سلامتی، انبوه کار یا چالش‌های روابط، در آن زمان توجه بیشتری به سلامت خود اختصاص دهید. خودمراقبتی هرگز خودخواهانه نیست. بلکه به شما کمک می‌کند تعادل خود را بازیابید و بتوانید کارهای بیشتری را بر عهده بگیرید. اولویت‌ قرار دادن خود هم یکی از موارد اولویت‌های زندگی شماست.

6. امور مالی

همه ما می‌دانیم پول بی‌ارزش نیست. گرچه پول خوشبختی نمی‌آورد، اما برای شاد ماندن لازم است کمی درامد بیشتری داشته باشیم. چرا که زندگی‌ای که درامدش صرفا صزف قبض و خورد و خوراک و بطور کلی زنده‌ماندن می‌شود، خوشبختی نیست. بنابراین امور مالی خود را نیز در اولویت قرار دهید!

دارایی‌های درآمدزا و بدهی‌های کاهش‌دهنده درآمدتان را مشخص کنید. سپس سعی کنید دارایی‌های خود را افزایش داده و بدهی‌هایتان را کاهش دهید. در ضمن تا می‌توانید پس‌انداز کنید تا در آینده زندگی‌ زندگی راحت‌تری داشته باشید.

اولویت‌های زندگی

7. خودسازی

به قول لو هولتز، “شما یا رشد می‌کنید یا می میرید”.

روش‌های ساده‌ای برای بهبود خود وجود دارد. می‌توانید کتاب‌های مربوط به توسعه شخصی را بخوانید یا مهارت‌های جدیدی بیاموزید. حتی بد نیست که چیزهایی خارج از حوزه کاری خود یاد بگیرید. یادگیری باعث ادامه زندگی می‌شود.

برای ایجاد یک برنامه خودسازی مناسب، این مراحل را دنبال کنید:

1. اهداف خود را مشخص کنید

اهداف خود را در یک لیست کلی مشخص کنید و با تقسیم آن به موارد کوچکتر در آن دقیق شوید:‌ مثلا: ۵ کیلو وزن کم کنید. گواهینامه بگیرید. کلاس آموزشی بروید. در مورد نحوه هدف‌گذاری می‌توانید در این مطلب اطلاعات بیشتری کسب کنید.

2. بر نقاط قوت خود تمرکز کنید

نقاط قوت و مواردی که برای رسیدن به اهدافتان کم دارید را برجسته کنید. سپس بفهمید که چرا می‌خواهید آن هدف را به واقعیت تبدیل کنید؟ این کار چه نفعی برای شما دارد؟

3. تجسم کنید

تجسم کنید که به اهدافتان رسیده‌اید. خودتان را بعد از رسیدن به اهدافتمان مجسم کنید، شاید تصویر شادتر و موفق‌تری از حالای خود داشته باشید.

4. طرح خود را بیان کنید

طرح و برنامه خود را مشخص کنید. چطور قرار است به آنجا برسی؟ در این مسیر چه نیاز‌هایی خواهی داشت؟ چه مهارت‌های جدیدی باید یاد بگیری؟

فراموش نکنید که در طی مسیر، برای خود هدف‌گذاری‌های کوچکی تعیین کنید تا در صورت موفقیت در آن به خود جایزه دهید. این کار باعث تشویق شما و ایجاد انگیزه برای ادامه مسیر می‌شود.

 

دوره رهایی از ترس

دوره عزت نفس

دوره اصول گفتگو

دوره اصول تغییر

دوره هوش هیجانی

دوره شخصیت سالم

 

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

تله بی ارزشی - دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *