آموزش‌ مهارت‌های زندگی

علت اضطراب

علت اضطراب چیست – اضطراب به چه دلایلی می تواند به وجود آید؟

علت اضطراب چه می تواند باشد، اینکه شما بدانید استرس و اضطراب داشتن همیشه بد نیست. این حالات در کوتاه مدت می‌تواند به شما کمک کند تا بر یک چالش و یا وضعیت خطرناک غلبه کنید. اگر ما قدری اضطراب را تجربه نمی‌کردیم، ممکن بود انگیزه‌ای برای انجام کارهایی ضروری خود نداشتیم. (برای مثال، مطالعه برای یک امتحان مهم!). با این حال اگر استرس و اضطراب در زندگی روزانه اختلال ایجاد کند، ممکن است نشان‌ دهنده یک مسئله جدی‌تر و زمان کمک گرفتن از یک متخصص باشد.

علت اضطراب چیست؟

می توان گفت اضطراب هنگامی در فرد بروز می‌کند که شرایط استرس‌زا در زندگی او بیش از حد طولانی شود یا به ‌طور مکرر رخ دهد، و یا اینکه دستگاه عصبی بدن نتواند برای مدتی طولانی همچنان بسیج باقی بماند. دوره هایی که به شما در این خصوص کمک میکند عبارتند از مدیریت استرس و مدیریت اضطراب که کافیست برروی لینک کلیک کنید.

در این صورت بدن فرسوده و در برابر بیماری‌ های جسمی و روانی (مانند اضطراب) آسیب‌ پذیر می‌شود این استرس و اضطراب و دلشوره یک حالت نابسامان و درهم ریختگی جسمانی مخصوصاْ در قفسه سینه همراه با یک نگرانی فکری می باشد که هشداریست برای وقوع یک اتفاق واقعی و یا خیالی .

معمولا اضطراب بیمارگونه یک جنبه خیالی و یا بدون هیچگونه دلیلی می باشد که فرد قادر به کنترل آن نیست و یا اینکه می تواند با دارو بطور موقت آنرا کنترل نماید. تجربه نشان داده است که روان درمانی و هیپنوتیزم درمانی به همراه هم می تواند فرد را به صورت اساسی و ریشه ای درمان کند . حالتهای اضطراب همان آشفتگی و بیقراری جسمی و فکری می باشد که در فرد بوجود می آید.

از دیگر عوامل مهم اختلالات اضطراب، زمینه‌ی ارثی و ژنتیک است و احتمال ابتلای افرادِ دارای سابقه‌ی اختلال اضطرابی در خانواده، نسبت به سایرین بیشتر است. اضطراب هم مانند بیماری‌های قلبی، سرطان و … از طریق DNA منتقل می‌شود؛ هر چند تا امروز ژن خاصی که مسبب بروز اضطراب باشد شناخته نشده است و به نظر می‌رسد که چندین ژن در تعامل با هم باعث بروز این اختلال می‌شوند.گ

علت اضطراب

علائم اضطراب :

تیک عصبی
دل درد
تنفس سریع
ضربان قلب سریع
عریق زیاد
لرزش
تکرر ادرار
تغییرات اشتها
ترس یا عصبانیت
مشکلات تمرکز
انتظار عذاب و عقوبت
خشم غیر منطقی
بی قراری

علت اضطراب و استرس در زنان چیست؟

موفقیت در کار و کسب درآمد کافی، به‌ خصوص با بالارفتن سن و پیش‌آمدن بازنشستگی، موضوع اصلی نگرانی‌ های زنان است. چنین نگرانی ‌هایی در زنان عمیق تر از مردان بروز می‌کند که البته این تفاوت منحصر به موضوع کار و پول نیست. روی‌ هم ‌رفته،طبق گزارش انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا، تشخیص اختلال اضطراب در زنان دو برابر مردان اتفاق می ‌افتند.

هشتاد درصد زنان گفته ‌اند که یائسگی باعث اضطراب آنها شده است. هورمون استروژن در تنظیم خلق و خو، تنظیم خواب، و احساس کلی سلامتی و راحتی شما نقش دارد. سطح این هورمون در پیش‌یائسگی شروع به بالا و پایین رفتن می‌کند. حتی اگر پیش‌از‌این روحیه آرام‌تری داشتید، تحقیقات نشان می‌دهد در دوره‌ پیش ‌یائسگی و بعد از آن نسبت به اضطراب آسیب ‌پذیرتر خواهید بود.

روش درمان اضطراب و استرس :

  • برای لذت بردن برنامه ریزی کنید، مثلا به دیدن یک فیلم کمدی، پیاده روی یا کوهنوردی بروید.
  • از تکنیک های آرام سازی و رها سازی (Relaxation) استفاده کنید.
  • سعی کنید تنش ها را با ورزش سنگین و ماساژ رها کنید.
  • در مشکلات قبلی خود باقی نمانید. تغییراتی در شرایط ایجاد کنید که احساس راحتی بیشتری داشته باشید و اجازه دهید تا مشکلات را پشت سر بگذارید.
  • علایم اضطرابی خود را یادداشت کنید و گاهی به همسر یا دوست صمیمی خود آنها را بگویید، برخی مواقع گفت وگو با یک دوست از اضطراب شما می کاهد.
  • فکر خود را مشغول مسائل مثبت و غیراضطراب زا کنید.
  • از خوردن کافئین و شکلات و نیکوتین دوری کنید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *