آموزش‌ مهارت‌های زندگی

مهارت شناختی

مهارت شناختی چیست؟ – انواع رشد مهارت های شناختی

مهارت شناختی مهارت های اصلی مغز شما برای تفکر ، خواندن ، یادگیری ، به یاد آوردن ، استدلال و توجه است. آنها با هم کار می کنند و اطلاعات دریافتی را می گیرند و آن را به بانک دانش می پردازند که هر روز در مدرسه، محل کار و زندگی از آنها استفاده می کنید. آموزش مغز مهارتهای شناختی را که مغز برای تفکر و یادگیری استفاده می کند ، آموزش می دهد. دوره هوش هیجانی، تفکر عقلانی درخصوص این مهارت ها به شما کمک میکند کافیست برروی لینک کلیک کنید.

مهارت های شناختی چیست؟

واژه شناخت به معنای معرفت یا عمل دانستن تعریف می ‌شود که با توجه به تعریف، مهارتهای شناختی به مهارت هایی گفته می ‌شود که برای ما امکان دانستن را ایجاد می‌کنند. مهارت های شناختی توانایی روانی است که با روند رشد فیزیکی همراه است و به ما اجازه می دهد اطلاعات مختلف را پردازش کنیم. به عبارت دیگر توانایی تفکر و استدلال، صحبت کردن، به خاطر سپردن، سازماندهی کردن، درک و فهمیدن، بخشی از آن است که در طول دوران کودکی پرورش پیدا می کند.

انواع رشد مهارت های شناختی :

  • پرورش توالی تفکر
  • استدلال و حل مساله
  • حواس پنجگانه
  • حافظه و مشاهده
  • طبقه ‌بندی

مهارت شناختی

رشد مهارت های شناختی کودکان چگونه است؟

از 2 سالگی به بعد مهارت های شناختی کودکان به طرز شگفت انگیزی رشد می کند. کودک قادر می شود به شکلی پیچیده فکر کند، می تواند از سمبل ها برای معرفی ذهنی اشیا که به شکل عینی حضور ندارند استفاده کند، سعی می کند محتویات ذهنی خود را به اشکال مختلف بیان کند، می تواند فکر کند و ایده هایی در سر داشته باشد. رشد مهارت های شناختی کودکان بستگی زیادی به رشد زبان گفتاری دارد.

در حقیقت کلمات، سمبلی برای معرفی یک شی واقعی مانند صندلی، حیوان مانند گربه، عمل مانند خوردن یا ویژگی مانند لاغر است. همراهی کسب زبان گفتاری با کسب مفاهیم و تصاویر ذهنی به کودک اجازه می دهد تصویر اشیا را در حافظه ی خود نگه دارد و با کمک زبان گفتاری در مورد آنها صحبت کند. به وسیله رشد مهارت های شناختی کودک فکر کردن را یاد می گیرد یعنی مفاهیم ذهنی را می سازد ، مقایسه می کند، طبقه بندی می کند، نتیجه گیری می کند، ارزیابی می کند.

منطق و استدلال چه نقشی در زمینه رشد شناختی دارد؟

به شما این امکان را می دهد تا استدلال کنید ، ایده بگیرید ، و مشکلات را حل کنید. مشکلات رایج در هنگام ضعف این مهارت: مکررا سؤال می شود که “بعد چه کار می کنم؟” یا گفتن، “من این کار را نمی کنم” ، با ریاضیات مبارزه کردم، احساس گیر کرده یا احساس غرق شدن می کنید.

تفکر منطقی و عقلانی چه در توانایی شناختی دارد؟

دوره مدیریت بر باورها براساس رویکرد عقلانی آلبرت الیس (تفکر عقلانی) و داشتن باورهای منطقی کار آسانی نیست اما شما با خرید این دوره می توانید آموزش ببینید تا بدانید کدام باورها درست و کدامیک نادرست است. این رویدادهای زندگی نیست که شما را بسیار ناراحت و آزرده می کند، بلکه نحوه معنا کردن و ارزیابی شما از هر رویداد است که حالتان را بسیار بد می کند یا شاید هم بسیار خوشحال تان کند.

تفکر منطقی و رسیدن به نفکری که عقلانی و منطقی باشد برای هرانسانی ضروری است. در این مقاله متوجه می شوید که تفکر منطقی چیست و چه زمانی می توانید به همچین تفکری برسید. دوره های غیر حضوری روانشناسی به شما این کمک را می کند

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

یک پاسخ

  1. با درود و تشکر
    برای رشد مهارتهای شناختی در کودکان باید صریحاً به تفکرات خلاق و غیر معمول آنها در زمینه های مختلف آزادی داده و آنها را ارزشمند شمرد.

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *