آموزش‌ مهارت‌های زندگی

انتقاد از همسر

نحوه انتقاد از همسر و زمان مناسب آن

انتقاد از همسر باید به گونه ای باشد که شما و همسرتان بتوانید مشکلاتی که با هم دارید را جوری حل کنید که هر دو طرف حس کنند مورد احترام و توجه قرار گرفته است. نحوه انتقاد از همسر باید به گونه ای باشد که موجب رنجش، ناراحتی و سردی در رابطه نشود. همه ما ممکن است در زندگی مورد ارزیابی و انتقاد از سوی دیگران قرار بگیریم انتقاد از دیگران اگر هوشمندانه باشد بسیار موثر و کارگشا است، اما اگر به شیوه درست انجام نشود موجب واکنش منفی، ناراحتی و کدورت می شود.

انتقاد از همسر

نحوه انتقاد از همسر چگونه باید باشد؟

قبل از آن‌ که درباره انتظارات، خواسته‌ ها و تمایلات خود حرف بزنید یا آن که اعتراض و انتقاد خود را درباره موضوعی به همسرتان ابراز کنید، بهتر است به سوالات زیر پاسخ دهید:

به چه دلیل می‌خواهید انتقاد کنید؟ اصلی ‌ترین دلایل از بیان آن چیست؟ صرفا می‌خواهید گله‌گذاری کنید یا این که هدف دیگری هم دارید؟ قصد اصلاح یا تغییر چه مطلبی را دارید؟ اگر این انتقاد مطرح نشود شما متحمل چه آسیب ‌هایی خواهید شد و در صورت بیان از چه مسائل باارزشی ممکن است جدا بیفتید یا آن‌که چه چیز مفیدی را به‌دست آورید؟ واکنش‌های همسرتان را هنگام مواجهه با انتقاد، چگونه پیش ‌بینی می‌کنید؟

وقتی عصبانی هستید از همسرتان انتقاد نکنید، داد و فریاد راه نیندازید، طعنه نزنید، فحش ندهید، توهین نکتید و خشونت نشان ندهید.

خودتان را جای همسرتان بگذارید. به این فکر کنید که اگر او به سراغ شما بیاید و عادات و رفتارهای بد شما را یکی پس از دیگری نقد کند، چه احساسی خواهید داشت. بدون شک در نود درصد موارد ناراحت و عصبانی میشوید. برای اینکه این احساسات ناخوشایند را در همسرتان به وجود نیاورید، بهتر است روی راه حل های موجود برای بهبود رابطه تان تمرکز کنید. این کار به همسرتان کمک میکند که نگرانی شما را درک کند و بفهمد واقعا به او اهمیت میدهید و سعی دارید به او کمک کنید که بهترین نسخه از خودش باشد.

مثلا یک نمونه انتقاد از همسر که معمولا اختلافاتی را بین زوجین به وجود میاورد، انتقاد به وضعیت شغلی و مشکلات مالی است. اما غز زدن نه تنها مشکلی را حل نمیکند بلکه روحیه همسرتان را تخریب میکند. لذا به جای ابراز ناراحتی و صرفا نقد کردن سعی کنید به همسرتان در حل کردن این مشکلات کمک کنید.

برای بیان نظرتان از کلمات مناسب استفاده کنید سعی کنید از واژه ‌هایی استفاده کنید که حالت تهاجمی نداشته باشد در انتقاد کردن باید رفتار فرد را نقد کنید نه اینکه شخصیت او را زیر سوال ببرید

وقتی انتقاد خود را با همسرتان مطرح کردید، از تکرار آن بپرهیزید. انتقاد اگر تکرار شود می تواند به ارتباط شما و همسرتان صدمه وارد کند، زیرا شما به عنوان فردی بهانه گیر و عیب جو به نظر می رسید که همیشه نقایص همسر خود را ی بیند، به همین دلیل با تکرار انتقاد، همسرتان برداشت بدی از منظور شما خواهد کرد.

در انتقاد کردن قاطع باشید اما تهاجمی بودن ممنوع. رفتار قاطع با تهاجمی بودن متفاوت است و برخی افراد تصور می کنند که صدای بلند بهتر شنیده می شود. در صورت تهاجمی حرف زدن، زن یا مرد احساس می کند که برای او تکلیف معین می شود به همین دلیل گارد می گیرد. بنابراین گفتگوی تهاجمی هیچ فایده ای ندارد.

زمان مناسب انتقاد از همسر :

اگر نقدی نسبت به رفتار همسرتان دارید زمان مناسبی را برای ابراز آن انتخاب کنید برای مثال در زمانی که او بنا به هر دلیلی عصبی است و آرامش ندارد زمان مناسبی برای بیان انتقاد نیست بنابراین منتظر بمانید تا او آرام شود بعد نقد خود را بیان کنید تا موثر واقع شود. علاوه بر زمان، انتخاب مکان مناسب هم برای موثر واقع شدن انتقاد بسیار مهم است به عنوان مثال انتقاد در حضور دیگران نه تنها تاثیری ندارد بلکه باعث ناراحتی و رنجش و اغلب باعث خجالت کشیدن طرف مقابل می شود.

دوره های زیر به شما در خصوص نحوه درست انتقاد از همسر بدور از ناراحتی کمک خواهد کرد :

دوره حل اختلافات زناشویی

دوره اصول گفتگو

دوره طلاق عاطفی

دوره عزت نفس

دوره رهایی از ترس

دوره اصول تغییر

دوره شخصیت سالم

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

تله بی ارزشی - دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *