آموزش‌ مهارت‌های زندگی

هوش هیجانی بر روابطتان چه اثری می گذارد.

ما در روابط روزمره­ مان مدام دچار هیجاناتی می­شویم که می­توانند بر رفتارها و واکنش­ های ما تاثیر بگذارند. اگر ما در کنترل هیجانات مان درست عمل نکنیم، ممکن است روابطمان دچار آسیب شوند. اگر می­ خواهید همه چیز را درباره تقویت هوش هیجانی در روابطتان بدانید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید!

هوش هیجانی یا خودتنظیمی عاطفی، فرآیندی پیچیده است که شامل توانایی مهار، کنترل یا تعدیل واکنش ­ها در صورت لزوم است.

کنترل هیجانات را می­توان یکی از ابعاد کنترل احساسات دانست، اما کنترل هیجانات در درجه اول، به تلاش­های یک فرد برای مدیریت یا بیان احساسات و یا پاسخ­های عاطفی فرد اشاره دارد. در واقع، کنترل هیجانات به این معنا است که چقدر می­توانیم احساسات یا واکنش­های عاطفی خود را کنترل کنیم. ما در این مقاله تلاش کرده ­ایم هرآنچه که لازم است درباره کنترل هیجانات و مدیریت آن­ها بدانید، بررسی کنیم. پس ما را تا انتها دنبال کنید!

چرا احساسات مهم هستند؟

ما به صورت روزانه، در معرض طیف گسترده ­ای از محرک­های بیرونی قرار می­گیریم. شناخت دقیق هیجانات و احساساتی که تجربه می­کنیم و بیان و ابراز آن­ها به شیوه­ای صحیح، یک توانمندی به ظاهر ساده است که در زندگی ما تاثیر بسیار زیادی دارد. بسیار مهم است که بدانیم هر رویدادی چه احساسی را در ما بر می­ انگیزد. هیجانات نوعی پاسخ فیزیولوژیکی هستند که بدن را برای سازگاری با شرایط آماده می­کنند.

شناسایی انواع هیجانات و عواطفی که در وجودمان داریم، کار ساده ­ای نیست و برای درک بهتر آن­ها مهارتی به نام هوش هیجانی آموزش داده می­شود.

هوش هیجانی

دلایل اهمیت هیجانات در روابط

هیجانات در روابط به دلایل زیر از اهمیت خاصی برخوردار هستند:

  • هیجانات می­توانند احساسات ما را به دیگران منتقل کند.
  • نحوه واکنشی که دیگران نسبت به ما دارند را تنظیم می­ کنند.
  • تعاملات اجتماعی را ساده می ­کنند و باعث می­شود که افراد با یکدیگر بهتر ارتباط برقرار کنند.

تقویت هوش هیجانی شما را محبوب قلب ها می کند!


چرا باید هیجاناتمان را در رابطه کنترل کنیم؟

مطلق اندیشی­ ها و گفتگوهای منفی ارتباط شما با خودتان را مخدوش می­کنند و باعث می­شوند که به راحتی با محرک­های بیرونی به هم بریزید. باید دقت کنید که هیجانات منفی، علائمی هستند که درباره شما اطلاعاتی می­دهند و باید مورد توجه قرار بگیرند. این هیجانات و احساسات منفی ایجاد نمی­ شوند تا سرکوبشان کنید.

محرک­های بیرونی باعث بروز هیجانات شما می­شوند، اما در واقعیت این محرک­ها تنها باعث می­شوند احساساتی که در درون شماست، بروز کنند و راهی به بیرون بیایند.

بنابراین، یک راه بالغانه برای کنترل هیجانات این است که دیگران را علت هیجانات خود ندانید و آگاه باشید که خودتان مسئول هیجاناتتان هستید.

به عواطف و احساساتتان توجه کنید. آن­ها را سرکوب نکنید و به اطلاعاتی که به شما می­ دهند، گوش بسپارید. اگر عواطفتان را تنها سرکوب کنید، ممکن است به تدریج دچار بیماری­های روحی و روانی بسیاری شوید.

به خاطر داشته باشید که هیجانات وجود دارند اما موقتی هستند. احساسات و هیجانات شما در لحظه ایجاد می­ شوند و به همان سرعت هم ممکن است ناپدید شوند. بنابراین، آن­ها را در روابطتان جدی نگیرید. سعی کنید پیام­های آزاردهنده ­ای را که دیگران در زمان خشم و عصبانیت به شما انتقال می­دهند، بعدها مرور نکنید و این نکته را درک کنید که این لحن و بیان تند، به زمانی برمی­گردد که فرد دچار هیجانات آنی شده است.

در زمان هیجانات تلاش کنید طرف مقابل را درک کنید. به جای گارد گرفتن و بحث و مجادله، تنها به او گوش کنید و سعی کنید به این فکر کنید که این فرد، در این لحظه واقعاً به چه چیزی نیاز دارد؟ از او در مورد احساساتش سوال کنید و بپرسید که منظورش چیست؟

فرد را تنها بگذارید. به او سریع جواب ندهید و به فردی که دچار هیجانات شده، اجازه دهید حس کنید دارد درک و شنیده می­ شود.

برای تقویت هوش هیجانی در رابطه، اولین قدم تقویت خودآگاهی تان است. برای این­که بتوانید دیگران را بهتر درک کنید، لازم است هر روز به درک جدیدی از خودتان برسید و نیازها، احساسات و تفکرات خودتان را بهتر بشناسید. اگر رابطه­ ای که با خودتان دارید، مثبت، آگاهانه و سازنده باشد، می­توانید با شخص دیگری نیز رابطه ­ای دوستانه و صمیمانه برقرار کنید.

آگاهی­ تان را در روابط بالا ببرید. درک کنید که اطرافیانتان چه زمانی کم انرژی و چه زمانی پر انرژی هستند؟ چه چیزهایی آن­ها را برانگیخته و عصبانی می­کنند و چه عواملی باعث کاهش خشم شان می­شود. به الگوهای واکنشی افراد در هنگام خشم، غم و عصبانیت توجه کنید و حساسیت­ های آن­ها را بشناسید.

گاهی هیجانات افسار گسیخته هستند و اگر نتوانیم آن­ها را کنترل کنیم، روابطمان را به خطر می­ اندازند و آن­ها را نابود می­کنند.

راهکارهای موثر برای کنترل هیجانات

هیجانات منفی گاهی باعث تنش، گرفتگی و انقباض جسمی می­شوند. با انجام تمرین­هایی برای آرام کردن ذهن و جسم، باید بر بدن و فکرمان تسلط پیدا کنید تا بتوانید هیجانات شدید خود را مدیریت کنید.

اگر در شرایط که دچار هیجانات هستید، تصمیماتی بگیرید ممکن است این تصمیمات آثار و عواقب ناخوشایندی به بار بیاورند. بنابراین، باید حتماً مهارت­ های مدیریت و کنترل هیجانات را یاد بگیرید و تلاش کنید که آن­ها را در زندگی روزمره پیاده­سازی کنید.

1.گاهی احساساتتان را یادداشت کنید

نوشتن احساسات و فکر کردن به آن­ها راهی برای تخلیه هیجانات و هم­چنین فرصتی برای یافتن راه ­حل درباره احساسات منفی است.


شما تا به حال چقدر درباره اثرات نوشتن شنیده اید:

اثرات شفابخش نوشتن


2. به زمزمه ­های درونی­تان گوش دهید

برای این­که بتوانید احساساتتان را بهتر بشناسید، مکان آرامی را پیدا کنید و در آنجا دقایقی را به صدای درونتان گوش دهید. پیام­های مهم درونتان را به ­خاطر بسپارید. این پیام­ها در شناخت احساساتتان به شما کمک می­کنند.

3. افکارتان را تجزیه و تحلیل کنید

افکارتان را تجزیه و تحلیل کنید تا دریابید که هیجانات و احساساتتان از کجا ریشه می­گیرد. به عنوان مثال، ریشه احساس غم و ناراحتی این است که در باطن خودتان احساس می­کنید چیزهایی را از دست داده­ اید. یا وقتی احساس خشم می­کنید، باور دارید که شکست خورده­ اید و به اهدافتان نرسیده ­اید. به­ طور مشابه، احساس شادی نیز به دلیل امید به موفق شدن و رخ دادن اتفاقات خوب در آینده در ما ایجاد می­شود. بنابراین، آگاهی از احساساتتان می­تواند یک راه موثر برای کنترل هیجانات باشد.

4. واکنش­هایتان را تغییر دهید

خودتان را در شرایط و موقعیت­ هایی که خواسته یا ناخواسته برای شما ایجاد هیجان می­کنند، قرار ندهید. نوع واکنشی را که همیشه نسبت به مسائل داشته ­اید، تغییر دهید. برای کنترل هیجانات تان، واکنش ­هایتان را تحت کنترل قرار دهید. اگر می­توانید محل را ترک کنید یا کاری کنید که حواستان پرت شود و به چیز دیگری فکر کنید.

اگر می‌خواهید با روش­های مدیریت هیجانات برای داشتن رابطه­ ای سالم بیشتر آشنا شوید، به شما پیشنهاد می‌کنیم در  دوره هوش هیجانی خانم دکتر ویدا فلاح، روانشناس و مدرس مهارت‌های زندگی شرکت کنید.

 

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

یک پاسخ

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *