آموزش‌ مهارت‌های زندگی

وسواس فکری کرونا

وسواس فکری کرونا و راه های مقابله با آن

شیوع بیماری کووید 19 منجر به افزایش وسواس فکری کرونا در بین خیلی از افراد شده است. راه هایی برای مقابله با این وسواس وجود دارد که با رعایت این نکات شما می توانید تا حد زیادی از ایجاد یا تشدید وسواس کرونا جلوگیری کنید. طبیعی است که تغییرات ناگهانی در زندگی روزمره انسان استرس و اضطراب را برای او به همراه دارد. برای مدیریت اضطراب و مدیریت استرس کلیک کنید.

یکی از وسواس‌ هایی که این روزها در بحران شیوع کرونا وجود دارد وسواس فکری بیماری است. این افراد افکار و احساساتی مبنی بر بیمار شدن دارند. این شرایط باعث می‌شود شدت و تعداد افکار و احساسات افرادی که وسواس دارند، افزایش یابد و همین امر موجب تشدید رفتارهای وسواسی فرد می ‌شود. دوره دیگری که شما را در رها شدن استرس هایتان کمک میکند دوره رهایی از ترس می باشد.

در این شرایط همه افراد جامعه این نگرانی را دارند که ممکن است دچار بیماری شوند و در واقعیت همه افراد یکسری اصول بهداشتی را رعایت می‌کنند که این اصول برای پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری است اما افرادی که وسواس دارند چون بر اساس افکارشان زندگی می‌کنند به صورت افراطی رفتارهایی را انجام می‌ دهند که این رفتارها باعث آسیب به خود و اعضای خانواده می‌ شود.

وسواس فکری کرونا

شاید برای شما این سوال پیش آید که اصلا وسواس فکری یعنی چه ؟

افکار وسواس گونه درواقع تصویر ذهنی غیر قابل قبول، تکراری و مزاحم هستند که با مقاومت ذهنی همراه اند، کنترل کردن این گونه افکار دشوار است و باعث ایجاد پریشانی فرد می شود. محتوای افکار وسواسی اغلب شامل موضوعات آزار دهنده، متناقض، در ارتباط با کثیفی، بیماری و آلودگی و … می باشد.

درواقع  وسواس یک فکر آزار دهنده است و شخص می داند که این فکر مال خودش نیست و از بیرون وارد ذهنش شده است. شخصی که دچار وسواس است، می داند که این فکر به راحتی از ذهنش بیرون نمی رود و تا زمانی که این فکر باشد، باعث اضطراب فرد می شود. برای کسب اطلاع بیشتر از مدیریت استرس کرونا کافیست کلیک کنید.

چه زمانی متوجه می شویم که دچار وسواس فکری کرونا شده ایم؟

اگر در گروه افرادی هستید که تمام روش های توصیه شده برای جلوگیری از انتقال بیماری را انجام داده اید، اما همچنان احساس رضایت نمی‌کنید و اصرار به شستن دوباره دست ها و یا ضدعفونی دوباره سطحی که قبلا تمیز کرده اید، دارید، احتمالا وارد سیر وسواس شده اید.

شیوع کرونا، وسواس فکری آن را افزایش داد؟

داشتن وسواس بیماری یکی از مواردی است که با شیوع کرونا افزایش یافت. درواقع افرادی که وسواس بیماری دارند احساساتی مبنی بر بیمار شدن و گرفتن ویروس کرونا را دارند. همه افراد برای جلوگیری از ابتلا به کرونا یکسری اصول بهداشتی را رعایت می کنند اما افرادی که وسواس دارند براساس افکاری که دارند، رفتار هایی افراطی از خود بروز می دهند که اکثر اوقات این رفتار ها باعث آسیب به خود فرد یا اعضای خانواده فرد می شود.

راه های مقابله با وسواس کرونا :

یکی از راه های مقابله کردن با وسواس بیماری کرونا، رویکرد رفتاری است درواقع تمرینی که می بایست انجام شود این می باشد که فرد خود را در موقعیت هایی قرار می دهد که عمل وسواسی را تحریک می کند و باید با این حس تحریکی مبارزه کند برای مثال فرد دارای بیماری وسواس دست به لباس کثیف بزند و بعد از شستن دست های خود از انجام تشریفات وسواسی و شستن مجدد دست ها خودداری کند.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

یک پاسخ

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *