آموزش‌ مهارت‌های زندگی

ذهن آگاهی

چرا ذهن آگاهی لازم است ؟ اصلا ذهن آگاهی یعنی چه ؟

وقتی سوال می شود چرا ذهن آگاهی لازم است و ذهن آگاهی به چه دردی می خورد دقیقا مثل این است که سوال شود دیدن برنامه های زنده خوب است یا از قبل آماده شده و آرشیوی؟ البته این قیاس چندان هم کامل نیست چون در حالت واقعی دنیای اطراف ما بی اعتنا به شکل آگاهی ما ، درحال پخش دائم صحنه های جدید و تازه است و ما برای زنده ماندن در این هستی بسیاری مواقع مجبوریم به صحنه های تازه و به روز واکنش درست نشان دهیم.

این چشم باز یک غریبه نیست. از جنس آشنایی قدیمی است که همه چیز را می بیند و از هیچ چیز دلگیر نمی شود. این چشم همیشه باز با هیچ کس دشمن نیست. کنجکاو است و صمیمی و از همه مهم تر شجاع است و مقتدر و از دیدن هیچ چیز حتی ضعیف ترین نقطه ضعف های درون انسان روی گردان نیست. این چشم همیشه باز اسمش هم اسم خود ماست. در حقیقت خود واقعی ماست. او ذهن آگاهی ماست. از دوره هایی که در این خصوص به شما کمک میکند عبارتند از دوره ذهن آگاهی، مدیتیشن ذهن آگاهی و تفکر عقلانی می باشد.

قبل از اینکه ذهن آگاهی اتفاق بیافتد بیداری و هشیاری ما دستکاری شده و نیمه خواب است. واکنش های ما از قبل شرطی شده و برنامه ریزی شده است و ما به قول اینترنتی ها به جای اینکه آن لاین باشیم شاهد برنامه های زنده تلویزیون زندگی باشیم ، آف لاین هستیم و برنامه های آرشیوی و قدیمی مربوط به گذشته را نظاره می کنیم.

ذهن آگاهی چیست؟

عدم وجود تمرکز در افراد، کم شدن توجه و پرش فکر و … این‌ها مواردی است که شاید در روز چند بار به آن برخورد کنید و ندانید علت چیست، بطور مثال دوست دارید بر روی موضوعی یا کتابی تمرکز کنید، اما نمی‌توانید، این موضوع برمی گردد به یک عنوان ساده با نام؛ ذهن آگاهی! ذهن آگاهی یعنی ؛ آگاه بودن از افکار، رفتار، هیجانات و… که ما باعث کنترل آنخا می شویم.

ذهن آگاهی روشی مدرن برای فرار از خیالات و اقامت در زمان اکنون است. شکلی متفاوت از نگاه به زمان اکنون و حضور دائم در الان. گرچه شاید بتوان معادل‌های فارسی دیگر و شاید بهتری برای mindfulness یافت، اما شاید ذهن آگاهی ترجمه مناسبی برای آن باشد. ما در این مطلب ضمن معرفی ساده، ولی کاملی از فرایند ذهن آگاهی، قصد داریم نکاتی را بیان کنیم که می‌تواند در رسیدن به آرامش و لذت بردن عمیق و بیشتر از زندگی، رهایی از نگرانی آینده و همچنین حسرت‌های گذشته و همچنین بالا بردن راندمان کاری، تاثیر مثبت داشته باشد.
انسان همواره در جستجوی خود بوده است، اما گاهی در زندگی دچار روزمرگی‌های فراوانی شده و درنتیجه خود را فراموش کرده ‌است.

آگاهی همواره در دسترس ماست به شرطی که بتوانیم از آن بهره ‌‌مند شویم. این امری مهم است که بتوانیم در میان تمام روزمرگی‌ها و مشغله‌های زیاد امروزی از قدرت درون خودمان غافل نشویم و از این قدرت درون در راه رسیدن به آرزوها وخواسته‌ هایمان بهره بجوییم و قدرت درون خودمان را باور کنیم و فراموش نکنیم که هیچ‌گاه قدرت ذهن را دست کم نگیریم و بدانیم که قدرت ذهن انسان بسیار بالا است، این در حالی است که بسیاری از انسان ها از قدرت ذهن خود بی خبرند، لازم است بدانید که برای آن که بتوانید از قدرت ذهن خود به صورت بهینه استفاده کنید، باید آن را به سمت هدفی که دلخواه شماست هدایت کنید و از قدرت ذهن خود در جهت درست بهره گیرید.

چرا ذهن آگاهی لازم است

تاثیر ذهن آگاهی بر سلامتی چیست؟

درخصوص سوال چرا ذهن آگاهی لازم است ؟ باید بدانید که با استفاده از ذهن آگاهی، می‌توان آگاهی هشیارانه‌ لازم برای افکارمان به وجود بیاوریم که به ما کمک می‌کند اقدام مؤثری در اهداف سلامتی‌مان داشته باشیم. برای مثال اگر شما سعی دارید که فردی با ذهنیت مثبت باشید، به شما کمک می‌کند که از هرگونه افکار منفی که به ذهن خطور می‌کند، جلوگیری کنید. ذهن آگاهی یک مهارت است و همانطور که مهارت‌ها تمرین می‌شوند و پیشرفت می‌کنند، آنها را بهتر به کار می‌بریم.

همچنین شما می‌توانید از رفتار خود آگاهی داشته باشید نه اینکه صرفاً یک عمل ذهنی انجام دهید. به عنوان مثال اگر یک رژیم غذایی جدید دارید و ناگهان به سمت کابینت می‌روید تا یک آب نبات چوبی را بردارید متوجه کار خود می‌شوید و جلوی خود را می‌گیرید.

چگونه قدرت درون خود را فعال کنیم ؟

اگر شناخت درستی از قدرت درون داشته باشید، آگاهانه و به طور موثر می‌توانید از آن در مسیر‌های گوناگون زندگی خود استفاده کنید و موفقیت‌های بزرگی در کارنامه خود ثبت کنید. در این بخش می‌خواهیم به راهکار‌های افزایش قدرت درون بپردازیم. برای تقویت قدرت درون اولین گام اساسی این است که باور کنید شما خود نیز یک خالق هستید. برای این منظور احتیاج دارید که خودتان را از بالا نگاه کنید و خود را دوست داشته باشید.

قدرت ذهن چیست؟

یکی از عوامل تاثیرگذار در مسیر موفقیت انسان، قدرت ذهن او است. ذهن ( mind ) مجموعه ای از آرزوها، احساسات و تخیلات انسان می‌باشد و برخلاف مغز هیچگونه ماهیت مادی ندارد. قدرت ذهن انسان بسیار مهم و ارزشمند است. از نمونه‌های قدرت ذهن می‌توان به غلبه بر بیماری‌های جسمی یا روحی اشاره کرد، در واقع اگر بتوانید قدرت ذهن خود را بر روی چیزی که می‌خواهید به دست آورید، متمرکز کنید، زندگی شما به طرف رسیدن به آن هدف حرکت خواهد کرد، کافیست انرژی منفی را از خود دور کنید و مثبت نگر باشید تا به اهمیت قدرت ذهن پی ببرید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

17 پاسخ

  1. درود بر شما نکاتی که برداشت کردم این بود نگاه به زمان حال و در اکنون بودن. در جستجوی خود. خود رو دوست داشتن و نگاه درست به خود داشتن. یاد گرفتن این مهارت.و گرفتن انرژیهای مثبت

  2. سلام .من از این مقاله یادگرفتم که اگر ذهن اگاهی رو تمرین کنم وهر لحظه هشیار بر افکار و احساساتم باشم قدرت ذهن خودم رو افزایش میدم که این قدرت ذهن بر روی بیماریهای جسم اثر گذاره و اگر این قدرت ذهن رو بروی چیزی که میخام متمرکز کنم زندگی من به سمت هدفم حرکت میکنه پس مثبت فکر میکنم تا قدرت ذهنم منو هدایت کنه.

  3. باسلام و سپاس از مطالب مفیدتون
    در این مقاله با ذهن آگاهی که آگاه بودن از افکار، هیجانات و احساسات که ما باعث کنترل آنها می‌شویم را متوجه شدم باور بکنیم ما یک خالق هستیم، وجودمون رو دوست داشته باشیم، انرژی منفی را دور و مثبت نگر باشیم.

  4. ذهن آگاهی (mindfulness) یعنی در حال و اکنون بودن. وقتی ما متمرکز به افکار و رفتارمان در زمان حال هستیم و اجازه نمیدیم که خاطرات گذشته یا نگرانیهای آینده ما رو مشغول کنه باعث میشیم که متمرکز تر و با توجه بیشتری به کارهای اکنون برسیم. در عین حال در آرامش و سکوت زیبایی در درون به سر میبریم که همون باعث میشه انرژی بدن ما بالا بره و با حال بهتری به اهدافمون و کارهامون رسیدگی کنیم. ذهن آگاهی یعنی واقف بودن به دم و بازدم. یعنی شنیدن صدای قلب. یکی از کارهایی که به ما کمک میکنه ذهن آگاه تر باشیم مدیتیشن یا مراقبه است. در عین انجام هر کاری به نفسمون توجه کنیم چون نفس ما ذهن آگاهترین چیزی هست که در حال داره انجام میگیره و یا به ظربان قلبمان گوش کنیم. تمرین تنفس با چشمان بسته و یا با چشمان باز و خیره شدن به نقطه ای برای چند دقیقه و در عین حال به دم و باز دم توجه کردن. ذهن ما بسیار قوی هست و ما باید به چگونگی عملکرد ذهن پی ببریم اگر بخواهیم آگاهانهتر و بهتر زندگی کنیم. چون ما میتونیم با درست استفاده کردن از ذهنمون خالق یک زندگی زیبا برای خودمون و جهانمون باشیم.

  5. من از وقتی با شما آشنا شدم و متوجه قدرت ذهنم شدم دیدم که چقدر اشتباه پیش میرفتم. من در گذشته خیلی سعی میکردم با جمع آوری اطلاعات حال خودم رو خوب کنم ولی حالم خوب نمیشد. تا وقتی که با شما آشنا شدم و راههای استفاده و کاربدی استفاده از اطلاعات رو یاد گرفتم. درک کردم که فقط دانستن و جمع اطلاعات کافی نیست. شما به من آموختید که هر روز با هشیاری و ذهن آگاهی کارهایم را انجام دهم و با تکنیک نوشتن و ذکر جملات تاکیدی در اول صبح و مراقبه و مدیتیشن انرژی و قدرت درونیم رو بالا ببرم. هر روز شکر گذارم که با شما آشنا شدم. ممنون که هستید.

  6. سلام و درود استاد عزیز
    اگر بتوانید قدرت ذهن خود را بر روی چیزی که می خواهید متمرکز کنید زندگی شما به طرف رسیدن به آن هدف حرکت خواهد کرد

    کافیست انرژی منفی خود را از خود دور کنید و مثبت نگر باشید تا به اهمیت قدرت ذهن پی ببرید

  7. با سلام خدمت خانم دکتر عزیز
    مقاله بسیار خوبی بود….ذهن آگاهی روشی مدرن برای فرار از خیالات و اقامت در زمان اکنون است…
    برای لذت بردن عمیق و بیشتر از زندگی،،رهایی از نگرانی آینده و هچنین حسرت های گذشته و همچنین بالا بردن راندمان کاری،،،،
    بسیاری از انسانها از قدرت ذهن خود بی خبرند. لازم است بدانیم که برای آن که بتوانیم از قدرت ذهن خود به صورت بهینه استفاده کنیم ، باید آن را به سمت هدفی که دلخواه ماست هدایتش کنیم و از قدرت ذهن خود در جهت درست بهره بگیریم…
    ذهن آگاهی یک مهارت است،،و باید برای کسب بهترین شکل این مهارت تمرین کنیم….و برای تقویت این قدرت درونی اولین گام اینست که باور کنیم که (من نیز یک خالق هستم.) و باید خود را از بالا نگاه کنم و خودمو دوست داشته باشم…
    با تشکر از بودنتون استاد عزیزم ،،،خیلی دوستتون دارم،،،همیشه زنده باشید…

  8. با سلام خدمت خانم دکتر عزیز
    ذهن آگاهی روشی مدرن برای فرار از خیالات و اقامت در زمان اکنون است..
    برای لذت بردن عمیق و بیشتر از زندگی،،،و رهایی از نگرانی آینده و همچنین حسرت های گذشته و همچنین با لا بردن راندمان کاری،،،،،ذهن آگاهی یک مهارت است و بسیاری از انسانها از قدرت ذهن بی خبرند. لازم است بدانیم که برای ان که بتوانیم از قدرت ذهن خود به صورت بهینه استفاده کنیم باید آن را به سمت هدف دلخواهمان هدایتش کنیم. و از قدرت ذهن خود در جهت درست بهره کیری کنیم..واولین گام برای تقویت قدرت درونی باور اینکه من یک خالق هستم و خودمو از بالا نگاه کنم و خودمو دوست داشته باشم،،،با تشکر خیلی دوستتون دارم

  9. ذهن اگاهی بسیار مهمه و باید تمرین بشه. چیز دیگه ای من یاد گرفتم این بود که برای رسیدن به هدف باید توجه خودمان را معطوف کنی به آن و افکار منفی رو دور کنیم.

  10. سلام استادگرامی وارجمند
    من دوره ذهن آگاهی را از سایت شما تهیه کرده ام وچند مدتی است که کار می کنم… اما از این مقاله یک جمله ای که برای من تاثیرگذار بود ودر راستای دوره ذهن آگاهی کمک کننده اینکه مثال خوب شما درمورد آفلاین بودن وبرنامه های آرشیوی قدیمی مربوط به گذشته رانظاره کردن به جای آنلاین بودن وبرنامه زنده زندگی را دیدن بود..
    یه دنیا ممنون از این مثال بسیار خوب وساده ودرعین حال پرمحتوا وملموس شما استادگرامی..
    امیدوارم بااین مثال همیشه بدانیم که آنلاین باشیم ودر لحظه باشیم. وهر لحظه لحظه زندگی رازندگی کنیم
    وکمتردرگذشته باشیم وبه گذشته نیاویزیم..
    وبازم ممنون که هستین.. همیشه سلامت وسرزنده برای ما وعزیزانتون باشید..

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *