آموزش‌ مهارت‌های زندگی

چگونه خودمان را دوست داشته باشیم

چگونه خودمان را دوست داشته باشیم – دوست داشتن خود

چگونه خودمان را دوست داشته باشیم ؟ شاید هرکسی این سوال را از خودش پرسیده باشد و همه گاهی با خودشان نامهربانی کرده باشند. ولی باید بدانید که قبل از اینکه کسی را دوست داشته باشید باید خودتان را دوست داشته باشید. آیا تا به حال پیش آمده است که مرتکب اشتباهی شوید و پس از آن، مدام خودتان را سرزنش کنید و احساس شرمندگی داشته باشید؟ متاسفانه این حس مشترکی است که خیلی‌ها با آن درگیر هستند و به دلیل همین احساسات منفی، اعتماد به نفس و عزت نفس خود را از دست می‌دهند.

هیچ کس به شما از شما نزدیکتر نیست. موقع درد ها ،رنج ها، سختی ها و شادی ها خوب است که مصاحب خوبی داشته باشیم و کسانی که دوستشان می داریم کنارمان باشند اما حقیقت این است که یک نفر همیشه با ماست آن هم خودمان هستیم.
پس چرا برای خودمان وقت نمی گذاریم. چرا هر ماده غذایی مضری را می خوریم و به خودمان احترام نمی گذاریم. همیشه به دیگران احترام بگذار و برایشان بهترین ها را آرزو کن. اما تو هم شایسته بهترین ها هستی اشکال ندارد بعضی وقت ها در بشقاب خورش زندگی گوشت هایش را برای خودت جدا کنی!

برای شاد بودن باید خودمان را دوست داشته باشیم :

یشتر مردم اگر از آنها سوال شود، احتمالا می گویند که خودمان را دوست داریم. اما وقتی به رفتاری که با خودمان داریم نگاه می کنیم، جواب دیگری ظاهر می شود. حقیقت ساده ای است که ما با دیگران مهربانانه تر از خودمان رفتار می کنیم. من در مورد فشارها یا باورهای جامعه، مذهب، خانواده یا گروه همسالان حرف می زنم که می خواهند جور خاصی رفتار کنیم، کار خاصی را انجام دهیم، یا به ما می قبولانند که “باید” در دنیایی که ممکن است با خود واقعی مان جور نباشد، حضور داشته باشیم.

چگونه خودمان را دوست داشته باشیم

اگر می خواهید دوست داشتن خود را تمرین کنید به نکات زیر توجه کنید :

  • برای شاد بودن متکی به دیگری نباشید
  • از کمک خواستن نترسید
  • با دیگران خودتان را مقایسه نکنید
  • بدانید که دوست داشتن خودمان براساس کارهایی که می‌کنیم نیست
  • خودتان را بشناسید
  • برای استراحتتان وقت بگذارید

برای دوست داشتن خود، درکمان از خود را تغییر دهیم :

برای اینکه احساس ارزشمند بودن کنیم، باید چشمانمان را شسته و با دیدی توام با خودآگاهی و عشق به خودمان نگاه کنیم. پذیرش و عشق باید از درونمان بیاید. برای اینکه ارزشمند باشیم نیازی نیست خاص و متفاوت باشیم. ارزش ما در ذات واقعی‌ و خوبی درونیمان است. ما نوری بسیار زیبا هستیم. ما عشق هستیم. شاید بتوانیم عظمت خودمان را زیر خاک مدفون کنیم اما هیچوقت نمی توانیم آن را از بین ببریم.

دوست داشتن خودمان کاری نیست که یک مرتبه اتفاق بیفتد، فرایندی بی انتها و مداوم است. از خودمان شروع می شود، از در آغوش گرفتن خودمان با محبت و ستایش. برای اینکه بدانیم چطور می توانیم اینکار را انجام دهیم، این مراحل را خوانده و در زندگی مان عملی کنیم. روزمان را با عشق (و نه تکنولوژی) شروع کنیم. قبل از اینکه از رختخوابمان بیرون بیاییم، ارزشمند بودنمان را به خودمان یادآور شویم. عشق را درون ریه هایمان بکشیم و بیرون دهیم. خودمان را از عشق سیراب کنیم (من خودم را دوست دارم).

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *