آموزش‌ مهارت‌های زندگی

درمان اختلال اضطراب جدایی در کودکان

اختلال اضطراب جدایی در کودکان چیست و راه های درمان آن

برای درمان اختلال اضطراب جدایی در کودکان می بایست اول ماهیت این اختلال را بشناسید، بدانید که یکی از اختلال های شایع در دوران کودکی می باشد که ممکن است در برهه های زمانی مانند زمان جدایی کودک از والد و یا شروع سن مدرسه، خود را بیشتر بروز دهد حتی وقتی فرزند شما بزرگتر می شود هم این اختلال ممکن است خود را نشان دهد. شما می توانید اضطراب را در فرزند خود با صبر مداوم و با محدودیت هایی آرام و مستمر و پایدار کاهش دهید.

اختلال اضطراب جدایی چیست؟

اضطراب جدایی، شرایطی است که کودک هنگام دوری از خانه یا جدایی یک فرد دچار ترس و عصبانیت می شود. ترس از جدایی باعث ناراحتی و بروز علائم جسمی مانند سردرد یا معده درد می شود. حتی ممکن است در فعالیت های عادی کودک مانند رفتن به مدرسه یا بازی با دوستانش اختلال ایجاد کند. دوره هایی چون مدیریت استرس، مدیریت اضطراب، رهایی از ترس در این خصوص می تواند شما را کمک کند.

اختلال اضطراب جدایی در کودکان چه علائمی دارد؟

  • تکرار کابوس های شبانه راجع به جدایی و بیزار از خوابیدن
  • چسبیدن به شما
  • ترس از تنها بودن در خانه
  • شکایت های مکرر از سردرد، سوزش معده یا سایر علائم در هنگام جدایی از والدین
  • نگرانی مداوم و بیش از حد در مورد از دست دادن عزیزان در اثر بیماری
  • عدم تمایل به دور شدن از منزل به دلیل ترس از جدایی
  • ناراحتی بیش از حد در مورد دوری از خانه یا دوری از عزیزان

درمان اختلال اضطراب جدایی در کودکان

راه های درمان اختلال اضطراب جدایی در کودکان:

تمرین جدایی با کودک

در ابتدا کودک ‌تان را برای مدت کوتاهی به پرستار کودک بسپارید و کمی از او دور شوید. همانطور که کودک‌تان به این جدایی عادت می ‌کند می ‌توانید فاصله‌ و مدت دور بودن ‌تان را افزایش بدهید. اگر نمی‌خواهید پرستار کودک استخدام کنید باید روی کمک یکی از نزدیکان، مثلا مادر یا خواهرتان حساب باز کنید.

به حرف‌ های کودک‌ تان گوش بدهید و به احساساتش احترام بگذارید

برای کودکی که به‌ دلیل وجود این اختلال احساس تنهایی می‌کند، تجربه‌ شنیده ‌شدن و مورد توجه قرار گرفتن، می‌تواند اثری التیام‌ بخش داشته باشد.

روان درمانی یا روان شناختی کودک

روان درمانی، که به آن گفتگو درمانی یا مشاوره روان شناسی هم گفته می شود. CBT بیشتر به منظور کاهش علائم اضطراب جدایی انجام می گیرد. درمان شناختی رفتاری و یا CBT یک شکل موثر از روان درمانی برای اضطراب جدایی می باشد. در طول درمان، کودک نحوه برخورد و مدیریت ترس از جدایی را آموزش می بیند. والدین با همکاری درمانگر می توانند یاد بگیرند که چگونه فرزند خود را برای مستقل شدن حمایت و تشویق کنند.

اضطراب خودتان را کنترل کنید

کودک دارای اضطراب جدایی در حال همانند سازی با والد خود است. بنابراین در صورتی که شما را در مدیریت اضطرابتان ناتوان ببیند، با شما مدل سازی خواهد کرد و چیزی جز اضطراب بروز نخواهد داد.

علت های ایجاد اختلال اضطراب جدایی :

داشتن والدین بیش از حد مراقب

تغییر در محیط

وابستگی نا ایمن

داشتن سابقه خانوادگی مثلا پدر یا مادر کودک سابقه داشتن اختلال یا بیماری خاصی باشد

قرار گرفتن در موقعیت‌ های استرس ‌زا

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *