آموزش‌ مهارت‌های زندگی

شادی چیست؟ چگونه زندگی شادی داشته باشیم؟

بسیاری از افراد می‌خواهند ابتدا به آسایش و خوشبختی و آرامش برسند، سپس به زندگی لبخند بزنند!

اما نمی‌دانند تا به زندگی لبخند نزنند؛ به آسایش، خوشبختی و آرامش نمی‌رسند.

 

انسان‌ها همیشه درپی یافتن راه‌هایی هستند تا زندگی شاد، آرام و رضایت بخشی داشته باشند. اما واقعاً تعریف صحیح شادی چیست؟ چرا برخی از افراد نسبت به دیگران شادتر هستند؟

در تعریفی ساده، شادی را می‌توان برداشت و حس خوب نسبت زندگی تعریف کرد. اما این حس خوب از کجا نشات می‌گیرد و چه چیزی آن را بوجود می‌آورد؟ افراد زیادی پول را شادی آفرین می‌دانند، گروهی دیگر موفقیت را در رسیدن به شادی اثرگذار دانسته و برخی نیز بر این باورند که شادی به خود فرد بستگی دارد و نحوه‌ی تفکر و نگرش او به زندگی در این مورد موثر است.

شادی چیست؟

شادی، شادمانی، خوشحالی یک حالت روانی است که در آن فرد احساس عشق، لذت، خوشبختی یا در بیان ساده‌تر شادبودن می‌کند. مسائل مختلفی بر میزان شاد بودن و شادی افراد در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی آن‌ها اثرگذار است.

تحقیقات نشان می‌دهد، شادی در واقع مجموعه‌ای از دو احساس درونی (احساس رضایت) و (کیفیت احساسات) را دربر می‌گیرد که هردوی آن‌ها در نهایت منجر به احساس شادی می‌شوند و هردو پدیده‌های نسبتاً پایداری در زندگی هر فرد هستند.

زندگی ما دائماً درحال تغییر بوده و خلق و خوی ما مدام در نوسان است، اما احساس شادی به‌صورت ژنتیکی پایدارتر از هر حس دیگری عمل می‌کند. خبر خوب این است که با تلاش مداوم و پیدا کردن علل شادی می‌توان در این مورد تعادل برقرار کرد.

دو مولفه اصلی شادی

تعادل احساسات: هر کس احساسات و خلق و خوی مثبت و منفی را تجربه می‌کند. خوشبختی و شادی به طور کلی با تجربه احساسات مثبت بیشتر از منفی مرتبط است.

رضایت از زندگی: این به میزان رضایت شما از زمینه‌های مختلف زندگی‌تان از جمله روابط، کار، موفقیت‌ها و سایر مواردی که برای شما حائز اهمیت هستند مربوط می‌شود.

 

دلیل شادتر بودن برخی افراد چیست؟

محققان در یک مطالعه، با کمک روش MRI، اسکنی از مغز شرکت کنندگان تهیه کردند. در مرحله دوم طی یک نظرسنجی از آن‌ها پرسیده شد که شادی چیست؟ علل شاد بودن را در زندگی خود بیان کنند. در مجموع چقدر شاد و خوشحال هستند؟ چگونه احساسات خود را بروزی می‌دهند؟ و چقدر از زندگی خود رضایت دارند؟

این مطالعه نشان داد که خوشبختی تلفیقی از هیجانات شاد و رضایت از زندگی است که بخشی از لوب آهیانه‌ای مغز به نام پرکونئوس روی می‌دهد .نتایج حاصل از این آزمایش نشان داد آن دسته از افرادی که در نظرسنجی امتیاز بالاتری کسب کردند دارای ماده خاکستری بیشتری در قسمت پرکونئوس خود بودند.

چرا باید شاد باشیم؟

  • احساس رضایت و خوشبختی
  • ایجاد و حفظ روابط فردی و اجتماعی مثبت و مفید
  • از بین بردت افکار منفی و پریشان کننده
  • احساس رهایی و آزادی
  • توانمندسازی در برابر حل مشکلات
  • افزایش میزان صبر و تاب‌آوری
  • تقویت سیستم ایمنی
  • و…

 

آیا من فرد شادی هستم؟

اگر علائمی مشابه موارد گفته شده را در خود و اطرافیان مشاهده می‌کنید، می‌توان گفت شما تعریف صحیحی از شادی در ذهن خود داشته و به آن عمل می‌کنید.

 

ویژگی‌های شخصیتی افراد شاد

  • فروتنی و صبر زیاد
  • لبخند زدن و خوش‌رویی
  • عدم حسادت نسبت به خوشبختی دیگران
  • فراموش کردن ناراحتی‌های کم اهمیت
  • پذیرش بالا در برابر تمام مشکلات
  • اشتیاق به یادگیری
  • شکرگزار
  • خود مراقبتی
  • بخشنده بودن
  • کنترل هیجانات
  • زندگی کردن هدفمند
  • ذهن آکاه
  • و…

فواید شادی 

از بین بردن احساسات و هیجانات منفی

ترس، اضطراب و استرس را در خود از بین می‌برید؛ چون نمی‌توانید در عین حال هم شاد و هم افسرده باشید. این غیرممکن است. وقتی تصمیم می‌گیرید در درون خودتان مثبت باشید، منفی‌ها دیگر باید بیرون بروند.

کشف خوبی‌ها

خوبی‌ های دیگران را می‌بینید. وقتی شاد هستیم به طور طبیعی خوبی‌های بیشتری در اطرافمان و دیگران می‌بینیم. آدم‌ها همیشه نسبت به تشویق واکنش بهتری دارند تا انتقاد. به همین دلیل در کار، پیدا کردن خوبی‌های دیگران باعث خواهد شد که مدیر، معلم و همکار بسیار بهتری باشید؛ و در زندگی شخصیتان هم همسر، دوست، همسایه و والدین بهتری خواهید بود.

عادت‌های سالم

وقتی در وضعیت ذهنی شادی و لذت باشید، بدنتان موادی ترشح می‌کند که آن احساس فوق ‌العاده را به شما می‌دهد و احساس بهتری پیدا می‌کنید.

وقتی احساس خوب و خوشبختی داشته باشید، می‌توانید رژیم غذایی سالم‌تر و فعالیت های بیشتر را نیز برای حفظ و افزایش سلامت خود انجام دهید.

یکی از جالب‌ترین یافته‌های این تحقیق در مورد مزایای سلامتی شادی، ارتباط آن با طول عمر است. محققان معتقدند که به دلیل تأثیر خوشبختی در تمام مزایای سلامتی فوق، در نهایت می‌تواند به شما کمک کند زندگی طولانی‌تری داشته باشید.

یک لبخند، به کسی که از جلوی او عبور می‌کنید باعث می‌شود آن‌ها هم به شما در جواب لبخند بزنند. این حس خوبی به شما نمی‌دهد؟ به آن‌ها هم دقیقاً همین حس خوب را منتقل می‌کند و به دیگران انرژی مثبت می‌دهد.

شناخت و بررسی انواع شادی 

پس از دانستن مفهوم شادی چیست و علل شادی، زمان شناخت و بررسی انواع شادی فرا رسیده‌است:

  • شادی‌های طبیعی و اکتسابی: برخی شادی‌ها از بدو تولد انسان به صورت طبیعی با او همراه است درحالی که برخی دیگر اکتسابی است.
  • شادی‌های پایدار و گذرا: برخی شادی‌ها لحظه ای و گذرا هستند و بیشتر در دسته شادی‌های مادی قرار دارند درحالی که برخی دیگر از شادی‌ها در نفس انسان ماندگار می‌شوند و در طولانی مدت تاثیر مثبتی بر زندگی وی می‌گذارد.
  • شادی‌های مثبت و منفی: شادی‌ها می‌توانند جنبه مثبت و منفی برروی زندگی انسان داشته باشند. برخی منجر به رشد و تکامل می‌شود و درخدمت مادی و معنوی انسان است درحالی بعضی شادی‌ها وی را از این مسیر دور نگه میدارد.  
  • شادی‌های دنیوی و اخروی: برخی دیگر از شادی‌ها مربوط به حیات دنیوی انسان و این جهانی است و برخی دیگر اخروی و مربوط به حیات ابدی انسان در آخرت است.  
  • شادی‌های جسمانی و روحانی: شادی که ما ادراک روحی خود آن را درک می‌کنیم شادی‌های روحانی که با حواس انسان قابل درک و تجربه است جزو شادی‌های جسمانی به حساب می‌آیند.

چگونه با وجود مشکلات شاد و خوشحال باشیم؟

شادی و نشاط نیاز طبیعی انسان است و در همه افراد وجود دارد و باید بدرستی به آن پاسخ داده‌شود. نیاز به شادی مانند نیاز به غذا است که ضرورتی اساسی برای ادامه حیات و سلامت جسم و روان انسان محسوب می‌شود. ارسطو گفته است که شادمانی نتیجه پروراندن عالی‌ترین صفات و خصایص انسانی است.

چگونه با وجود مشکلات شاد باشیم؟ این سوالی است که همیشه بهانه‌‌ای می‌شود برای باز کردن در به روی غم و زنجیرکردن شادی و زهرخندزدن پشت دیوارهای بلند ناامیدی! در جواب باید گفت، حس شادی درون انسان‌ها هرگز نمی‌میرد زیرا وقتی همه ما گاهی اوقات از افسردگی رنج می‌بریم، از درون منتظر تلنگری هستیم تا دوباره آن حس شادی درون‌‌مان بیدار شود و همه جا را روشن کند؛ پس شک نکنید که شادی درون‌مان به خواب رفته (نه اینکه از بین رفته باشد) و موقتاً اجازه داده‌ایم که غصه‌ ها بیدار شوند.

جمع‌بندی

در این مقاله،‌ با شادی و علل شادی و ماهیت آن آشنا شدید. اگر مایلید به طور عمیق‌تری روی شادی و خوشحالی کار کنید،‌ می‌توانید از نکات و راهکارهای ارائه شده در دوره‌های مدیریت اضطراب و ذهن آگاهی و همچنین تفکر عقلانی(مقدماتی) و تفکر عقلانی(پیشرفته) در جهت افزایش شادی و خوشحالی تان استفاده نمایید.

 

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

16 پاسخ

  1. سلام خانم دکتر و استاد بزرگوار

    من از موقعی که با برنامه های شما اشنا شدم و تمرینهای شما را انجام میدم شادیی که خیلی وقت بود تجربه نکرده بودم را دارم تجربه میکنم.

    به نظر من شادی یعنی اینکه خداوند یا طبعیت ادمهایی مثل شما را در سر راه ادم قرار بده که از تجربه یا دانش انها بهره مند بشه. من خیلی وقت بود که افسرده و مضطرب بودم و هنوز هم دارو مصرف میکنم ولی از وقتی با شما اشنا شدم تقریبا هر روز مدیتیشن انجام میدم و برنامه های شما را تا انجایی که میتونم دنبال میکنم و انرژی خیلی بالایی دارم زندگیم دوباره معنا پیدا کرده و احساس خوبی به ادمها پیدا کردم و همین باعث شده که بفهمم واقعا هر کدام از ما رسالتی در این زندگی داریم که مثل شما باید ان را کشف کنیم و در خدمت بشریت باشیم.

    از اینکه شادی را به من و خانواده من برگرداندی بینهایت سپاسگذارم و از خدا میخواهم که شما را یاری بده و به اینکارتون ادامه بدهید که خیلی از ما نیازمندیم.

    ارزوی سلامتی و شادابی برای شما و همه انسانها

    1. بسیار مفید و عالی بود
      فرد شاد فردی عموما مثبت نگر است و ناراحتی های کوچک را ثبت نمی کند‌.احساسات منفی همیشه وجود دارند اما فرد شاد به دنبال درس گرفتن و گذر از آنهاست. مثل رادیویی که روی موج مثبت است فرد شاد هم در بیشتر مواقع پذیرای احساسات خوب است

      1. باسلام خدمت خانم دکتر عزیز
        اگر به زندگی نگاهی عمیق داشته باشیم و سطحی نگر نباشیم و زندگی رو همین دم ندانیم،،،می توانیم شادمانی را حس کنیم ..
        چون در معنا و مفهوم کلی زندگی این حس شادمانی نهفته است باید خودمون انتخابگر شادی ،اون هم از نوع شادمانی حقیقی نه زودگذر و گذرا که در پایانش حس خوبی نگرفته باشیم،تلاش کنیم.در این زمینه
        ارسطو گفته است:شادمانی نتیجه پروراندن عالی ترین صفات و خصایص انسانی است. به امید روزی که همگی بتونیم این خصلت های عالی انسانی رو در خود پرورش دهیم و به شادمانی همیشگی دست پیدا کنیم…با سپاس از حضور شما و بودنتون،،،

  2. سلام،
    من از چندین سال پیش با رفتن به مشاوره و کلاسهای مختلف وکتاب در زمینه رشد شخصی کار میکنم‌ واقعا زندگیم عوض شده و معنای دیگری داره. بسیار خوشحال و شکرگزارم وبه نظر من هرچی روی رشدمان کار کنیم بازم کمه . خیلی مقاله خوبه و به نظر من شادی همینطور که گفته شده یه مجموعه‌ای از احساسات و مهم‌تر از همه خود آگاهی و حضور داشتن در لحظه است. من در آمریکا زندگی میکنم و از چند روز پیش در کلاس ثروت شرکت کردم و بسیار آموزنده بود و در دوره بعدی هم ثبت نام کردم.
    متشکرم از شما
    آزاده

  3. سلام من از این مقاله یاد گرفتم که شادمانی رو انتخاب کنم چون شادی باعث احساس خوشبختی می شه وحالمو خوب میکنه و احساس رضایت از خودم دارم و باعث ارتباط موثر با خودم و دیگران میشه و افکار منفی منو از بین میبره و احساس ازادی به من میده ومنو در حل مسائل زندگیم توانمندتر میکنه و دید منو به زندگی خوشبین تر میکنه و صبورتر وقوی تر میشم . و سالمترم و سیستم ایمنیم تقویت میشه بسیار عالی بود متشکرم استاد.

  4. درود حانم دکتر. به نظرم بهتره به جای عصبانی نمی‌شود توی ویژگی‌های فرد شاد، بنویسید پرخاش نمی‌کند. عالی هستید و ممنونم از خدا که شاگرد شما هستم

  5. سلام خانم دکتر متن خیلی بود
    علائم شادی
    فروتنی و صبر بالا ، به راحتی لبخند زدن ، به خو شبختی دیگران حسودی نکردن ، ناراحتی کوچک را ثبت نکردن ، با آرامش شرایط را پذیرفتن ، همواره یاد گیرنده بودن ، سپاسگزار بودن ، از روابط سالم لذت بردن ، تمرین محبت ، مراقبت از خود ، کینه توز و توهین کننده نبودن ، برای دیگران خوشحال بودن ، بدون سختی بخشیدن و دریافت کردن ، عصبانی نبودن ، کلنجار نرفتن با کسی ، توقع و انتظار کمتر داشتن ،
    با معنا و هدف زندگی کردن
    دگران روند و آیند و تو همچنان که هستی
    نظری به دوستان کن که هزار بار از آن به
    که تحیتی نویسی و هدیتی فرستی

  6. با سپاس فراوان از لایو های صبحگاهی و معرفی مقالات دسته بندی شده و مفید
    در این مقاله بخش از کجا بفهمید که فرد شادی هستید برایم جالب بود که می تواند به عنوان یک تمرین نیز کارایی داشته باشد
    * با آرامش شرایط را می پذیرد
    * محبت را تمرین می کند
    * احساس محق بودن نمی کند
    *ناراحتی های کوچک را ثبت نمی کند

  7. سلام خدمت شما خانم دکتر عزیز ،واقعا از این بابت خرسندم که تمام صفاتی که در رابطه با فرد شاد گفته شد را در خود میبینم البته به غیر از آخرین مورد که در رابطه با هدف بود ،چون بنده ۱۱ سال در کار فروش و بازاریابی بوده ام و اخیرا دچار بی هدفی در کارم شده ام، از شما دکتر عزیز ،درخواست کمک دارم تا بتوانم خودم و هدفم را پیدا کنم . ممنون میشم کمکم کنید .

  8. شادمان بودن و شادمانه زیستن یکی از نیازهای انسان است. احساس خوب رضایت از خودمون و از دنیای اطرافمون برای شادمانی درونی ما مهم هست. همه انسانها شادمانی و حس شادی رو به طور طبیعی در درون خود دارند فقط اجازه میدند که اتفاقات و پیامدهای زندگی نور این شادی رو در وجودشان کمرنگ کنه. اگر هشیارانه و بالغانه به موضوعات زندگی توجه کنیم و اجازه ندیم که اتفاقات احساسات ما رو کنترل کنند میتونیم شادمانی رو در زندگیمون داشته باشیم. وقتی بدانیم و آگاه باشیم که شادمانی و حس خوب شادی باعث سلامت روانی و بدنی ما میشه. طول عمر رو زیاد میکنه. در ارطباتاتمون بهتر و موثرتر ظاهر میشیم و میتونیم روی زندگی خودمون و دیگران اثرات مثبتی بگذاریم میتونیم هشیارانه تر شادمانی رو در خودمون رشد بدیم. ممنون از این همه اطلاعات خوب و کاربردی شما.

  9. دورد و سپاس همه مطالبی که در مقاله توضیح داده شده بود برلیم جالب بود .چون شادی و خوشحالی رو از زوایای مختلف شرح داده بود .ممنون و سپاسگزارم .
    خداوندا شکرت بابت همه موهبتهایی که به ما عطا کردی که هوشیارانه و عاشقانه ، با احترام رفتار کنیم .

  10. سلام استاد عزیز
    شادی دکانی هست امن .ابتدا که در ب این دکان را می زنی به ذهن خودمان میگوییم میخواهم هدیه بدهم وقتی درب باز نیشود وارد میشویی سر تا سر نور و امید و پاکی می ببنی و مغز برای تشکر شروع به ترشح دوپامین میکند امیگدال ها به لرزه افتاده و افسردگی و اضطراب را بیرون میکنند ولبها میخنند و تو در ان لحظه بخودت به اطرافیانت به جانعه ات و به طبیعت و کائنات هدید میدهی انوقت هست که خداوند آعوش خودش را برابت باز کرده و می گوید در من آرامش بگیر کا من و تو باهم بکی هستیم انوقت هست انالحق مانند حلاج میشویم و ای چه لحظه ی با شکوهی است که همش سراسر زیبایی است حداوندا به همه بندگانت واز جمله به من شادی را عطا کن که بتوانیم هر ان در توسیر کنیم دوستت دارم خدا خیللللی زیاد

  11. درود و سپاس از شما و موضوعات عالی که در اختیار ما می گذارید. بعد از خوندن این مغاله به این نتیجه رسیدم که ارتباطی عمیق بین شادی، شادمان بود افراد و داشتن یک ذهنی آرام و متمرکز و آگاه وجود داره. وقتی ما ذهنمون رو آرام کنیم و ذهن آگاه و متمرکز باشیم در درونیمون یک رضایت و حال خوبی بوجود میاد که باعث شاد بودن افراد میشه. شادی در زندگی و احساس شادمانی عمیق و پایدار چیزی نیست که از بیرون به ما داده میشه بلکه شروعش از درون بوجود میاد و به بیرون می رسه. من فکر میکردم که این موضوع رو میدونم ولی بعد از آشنایی با شما و شرکت در کلاسهای بسیار آموزندتون متوجه شدم که درک درست و آگاهی کامل رو نداشتم. الان در درونم آرام هستم. دلشوره و نگرانیهای درونیم بسیار کم شده. خودگوییهام و نگاهم به درونم و خودم بهتر شده. نوشتن رو عادت کردم و مدیتیشن رو در زندگیم وارد کردم. چیزی از بیرون خیلی تغییر نکرده ولی من از درون تغییرات بسیار زیادی داشتم. خوشحالم که کاعنات من رو اونقدر دوست داشته که شما رو در مسیر زندگیم قرار داده. ممنونم.

  12. سلام به شما خانم دکتر عزیز ،مقاله ی جالب وجامعی بود از خصوصیات فرد شاد من مورد اول و پنجم رو ندارم که دارم روش کار میکنم امیدوارم موفق بشم

  13. سلام خانم دکتر عزیز ممنون از مطالب خوب و‌مفیدتون نکته بسیار مفید برایم. شاد بودن باعث از بین رفتن افکار منفی و حس ازادی و رهایی است خوشحالم که شما هستید و خدا رو شکر میکنم

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *