آموزش‌ مهارت‌های زندگی

مدیتیشن قبل از خواب

مدیتیشن قبل از خواب

مدیتیشن قبل از خواب می تواند شما را در داشتن خوابی آرام و بدون دغدغه فکری کمک کند. شاید باورتان نشود اما گاهی حتی نفس عمیق کشیدن قبل از خواب برای تازه ‌کارها یک روش مدیتیشن محسوب می ‌شود و برای تجربه خوابی عمیق به شما کمک می‌ کند. خواب خوب بر توانایی ذهنی در بیداری تأثیرگذار است. آدم‌ های بسیاری از بی‌ خوابی رنج می‌ برند، خیلی‌ ها هم چندان خوب نمی ‌خوابند.

توجه : کاربر گرامی از دوره های مرتبط با این مقاله می توان به مدیریت استرس، مدیتیشن انرژی جذب، مدیریت اضطراب اشاره کرد برای استفاده از آن کافیست برروی لینک کلیک کنید.

مدیتیشن ما را آموزش می دهد تا کمتر در ذهن خود باشیم و نسبت به لحظه حال، آگاهی بیشتری داشته باشیم. تمایل ذهن برای گیر افتادن در افکار ، شاید شدیدترین حالت هنگام خواب باشد ، وقتی ناگهان متوقف می شویم و بی حرکت می مانیم. مدیتیشن برای خواب یک تجربه خاص و هدایت شونده است که به تنهایی یک کمک طبیعی خواب را ارائه می دهد و به ما امکان می دهد روز را رها کنیم. هر آنچه اتفاق افتاده است و هر آنچه گفته شده است به طوری که می توانیم به ذهن خود استراحت دهیم و همزمان به بدن استراحت دهیم. از نظر علمی ، مدیتیشن با اشتعال در سیستم عصبی پاراسمپاتیک و تشویق به تنفس آرام ، به کاهش ضربان قلب کمک می کند و در نتیجه احتمال خواب با کیفیت شبانه را افزایش می دهد.

همچنین از آنجا که برنامه صبح شما لحن و ریتم روز شما را تنظیم می کند ، توصیه می کنیم به محض بیدار شدن عادت کنید که مدیتیشن کنید. سعی کنید لحظه ای ساکت و آرام را منتظر بمانید تا قهوه شما دم بکشد یا اجاق گاز شما گرم شود و یک لحظه هوشیاری را تمرین کنید.

در بعضی مواقع مدیتیشن برای مبتدیان دلهره آور به نظر می رسد، ممکن است بخواهید با یک آرامش کوتاه هدایت شده شروع کنید. سعی کنید روی نفس خود تمرکز کنید و به جای یک شرکت کننده فعال ، ناظر افکار خود باشید. حتی اگر تنها 5 دقیقه برای تنفس عمیق زمان داشته باشید ، می تواند زمینه را برای کل روز فراهم کند.

مزایای مدیتیشن قبل از خواب :

  • تجریبات تازه
  • کاهش اضطراب
  • افزایش بهره وری
  • احساس خستگی نکردن بعد از بیدار شدن از خواب
  • تقویت سلامتی بدن

تکنیک آرام سازی عضلات قبل از خواب :

برای این ‌که بدن آرام و برای خواب آماده شود، باید ابتدا چشم‌ ها را ببندید و این آرام سازی و انقباض و انبساط عضلات را با آرامش انجام دهید. از انتهای بدن یعنی انگشتان پا شروع کنید. هر کدام از انگشتان پا را به مدت ۲ الی سه ثانیه منقبض و سپس رها کنید. به همین ترتیب از انگشتان پا به سمت سایر اندام‌های بدن بیایید و هر بار با نفس عمیق این کار را انجام دهید. در این پروسه باید دم از طریق بینی به مدت ۵ ثانیه و بازدم از طریق دهان و همزمان با رها سازی عضلات انجام شود. یادتان باشد همان ‌طور که گفتیم باید هنگام دم احساس خوبی داشته باشید و اگر احساس ناراحتی کردید از طریق دهان بازدم را انجام دهید.

مدیتیشن قبل از خواب

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *