آموزش‌ مهارت‌های زندگی

مدیریت اضطراب و استرس | چطور اضطرابم را مدیریت کنم

چرا نمی‌توانم اضطرابم را مدیریت کنم؟ چرا در مدیریت اضطراب و استرس مشکل دارم؟ چطور اضطرابم را مدیریت کنم؟ استرس و اضطراب کشنده می ‌توان باعث بروز مشکلات روحی و جسمی بسیار شدید و باعث بروز اختلالات و بیماری هایی شود. پیدا کردن راهکاری مناسب برای غلبه بر این مشکلات بسیار حیاتی می باشد. برای پاسخ به سوال اینکه چرا نمی توانید اضطراب خود را مدیریت کنید باید بگوییم که بهتر است از ذهن آگاهی شروع کنیم. ذهن آگاهی روشی مدرن برای فرار از خیالات و اقامت در زمان اکنون است. شکلی متفاوت از نگاه به زمان اکنون و حضور دائم در الان. شما نیاز دارید برای مدیریت اضطرابتان در زمان حال زندگی کنید و شرایط زندگیتان را واقعا بپذیرید.

برای کسانی که دارای اختلال اضطراب هستند، مهم است که کارهایی انجام دهند که در طولانی مدت می‌تواند به کاهش اضطراب کمک کند. اما همه می‌توانند با تغییر در سبک زندگی مانند یک رژیم غذایی متعادل، محدود کردن نوشیدنی‌های کافئین‌دار و اختصاص وقت برای خود، و همچنین راه‌های دیگر، برای کاهش استرس و اضطراب بهره‌مند شوند.

 

راه‌های کنترل اضطراب :

 

به خود سخت نگیرید

احتمالا وقتی را به خاطر می آورید که می‌خواستید سخنرانی کنید و یکدفعه احساس کردید که ذهنتان در وسط سخنرانی خالی شد. حسابی ترسیده بودید. اما به احتمال خیلی زیاد شنوندگانتان ظرف یکی دو روز به کلی آن را فراموش کرده اند. همه ما گه گاه خراب می کنیم. اما خوشبختانه مردم این چیزها را خیلی زود فراموش می کنند.

  • اطرافتان را با چیزهایی پر کنید که دوست دارید.
  • از لحظاتتان فیلمبرداری کنید و آن را بعنوان یادگاری نگه دارید.
  • خودتان را از آدمهایی که ناراحتتان می کنند دور نگه دارید.

 

نفس عمیق کشیدن را تمرین کنید

این تکنیک تنفسی باید علاوه بر تکنیک تنفس عمیق مورد استفاده قرار گیرد. در حالیکه در حال تمرین تنفس عمیق هستید، باید در ذهن خود به یک تصویر و یا یک کلمه که باعث می شود احساس آرامش کنید فکر کنید. زمانی که این تفکر آرامش بخش را در ذهن خود دارید، چشمان خود را ببندید و چند نفس عمیق بکشید.

 

احساساتتان را بشناسید

احساسات نشاندهنده‌ی اتفاقاتی است که درون شما رخ می‌دهند. روش‌های مختلفی برای شناخت احساسات درونی وجود دارند و باید با توجه به شخصیت خود مناسب‌ترین روش را انتخاب کنید. بعضی افراد راجع به احساساتشان با دیگران حرف می‌زند و بعضی آن‌ها را می‌نویسند. برای شناخت انواع احساسات می‌توانید این مقاله را نیز مطالعه کنید.

 

خندیدن، اضطراب را از شما دور می‌کند

پژوهش‌ ها نشان می‌دهند که وقتی می‌خندید، مغزتان می ‌پذیرد که باید شاد باشید همیشه پس از خنده احساس آرامش به وجود می ‌آید و این آرامش باعث تمرکز بیشتر شما می ‌شود، این در واقع قدرت تغییر وضعیت هیجانی است که به وسیله خنده و در پی آن ترشح اندرونی در ذهن انجام می‌ گیرد.

 

واقعیت‌هایی که نمی‌توانید آنها را تغییر دهید، بپذیرید

هیچ‌کسی نمی‌‌تواند اتفاقات دنیای پیرامون خود را کنترل کند، تنها واکنش نسبت به این اتفاقات تحت کنترل شماست. نوع واکنشی که نسبت به اتفاقات زندگی نشان می‌دهید، نشانه‌ی قدرت شماست.

 

سخن آخر

ما عادت کرده ‌ایم طبق الگوی خاصی فکر کنیم به گونه‌ای که از افکار و رویاهایمان آگاه نیستیم. به رویاها و افکارتان توجه کنید و آن‌ها را به بخش آگاهانه‌ی ذهنتان منتقل کنید، این کار باعث می‌شود به چیزهای زیادی درباره‌ی خودتان و روابطتان پی ببرید مثلا چه چیزهایی را دوست دارید یا متنفر هستید. برای چند ماه افکار و رویاهایتان را بنویسید این کار باعث می ‌شود الگوهای ذهنی ‌تان را بشناسید و آن‌ها را به سطح بالاتری از آگاهی برسانید.

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از دوره‌های 

مدیریت اضطراب

و

مدیریت استرس

و

رهایی از ترس

نیز استفاده کنید.

 منابع متمم، دانشنامه آزاد

به شبکه‌های اجتماعی ما بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *