آموزش‌ مهارت‌های زندگی

اختلال دو قطبی

همه چیز درباره اختلال دو قطبی (Disorder Bipolar) + علائم و درمان

اختلال دو قطبی اکثرا در اواخر سن بلوغ خودش را نشان می‌دهد و شناختن و درمان به موقع آن از عوارض ماندگار بر خلق‌وخوی فرد جلوگیری می‌کند. این اختلال انواع مختلفی دارد معمولا فردی که درگیر این اختلال است تغییرات خلقی زیادی دارد و تمرکز آن بر روی کارهایش در برخی مواقع دچار اختلال می‌شود. نکته جالب دیگر این است که اخلاقیات این افراد گاهی در افسردگی و کم‌حرفی و گاهی آن روی سکه می‌شوند و خوشحال و سر حال‌اند. زمانی که بیماری در فرد پیشرفت زیادی داشته باشد اخلاق او از تعادل خارج می‌شود. این اختلال دو قطبی در برخی موارد توانایی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد به صورتی که فرد انرژی لازم برای توانایی کارهای روزمره خود را ندارد.

انواع اختلال دو قطبی

اختلال دو قطبی به دو گروه شیدایی و مانیا تقسیم می‌شود:

1. شیدایی

افرادی در این گروه قرار می‌گیرند که تعادل خود را تقریبا از دست داده‌اند. شیدایی دوره‌ای است که فرد در خوشی بی پایانی سر می‌کند. سطح هیجانات به قدری بالا می‌رود ‌که بی‌دلیل پول خرج می‌کنند، بی‌خواب می‌شوند، رابطه‌های جنسی متعدد دارند افکار و تکلم این گروه بسیار سریع است. در کل رفتارهای پرخطری دارند که باعث می‌شود در نهایت به خود آسیب برسانند. خلق‌‌وخوی شیدایی در فرد ممکن است به یک‌باره تغییر پیدا کند و به افسردگی تبدیل شود. در صورتی که حالت‌های شیدایی شدید باشد فرد باید بستری شود.

2. مانیا

در هیپومانیا یا مانیا فرد با علائم خفیف‌تری از بیماری درگیر است. دوره درمان این گروه کمتر است و جواب‌دهی بالاتری دارد. سوالات درمانگر و مشاهدات مستقیم باعث می‌شود تشخیص دهد فرد مبتلا در کدام گروه قرار گفته است. این دوره شدت کمتری نسبت به شیدایی دارد ولی همچنان رفتارهای فرد نسبت به فرد عادی متفاوت است. اما آنقدر شدید نیست که منجر به اختلال اجتماعی یا شغلی شود و نیاز به بستری شدن ندارد.

چه افرادی به اختلال دو قطبی شیدایی مبتلا می‌شوند؟

افراد زیر بیشتر احتمال دارد که به این بیماری مبتلا شوند:

  • اگر در خانه‌ای زندگی می‌کنید که یکی از اعضای خانه درگیر این اختلال
  • در صورت داشتن زمینه اختلال روانی
  • تغییرات ناگهانی مانند مرگ عزیزان، استرس مالی و همچنین بیماری تیروئید در مبتلا شدن فرد موثر است.

علائم اختلال دو قطبی  (Disorder Bipolar)

تشخیص این بیماری اندکی سخت است و درمانگر بهتر است مداخله کند و با بررسی برخی از موارد در جلسه اول تشخیص می‌دهد که فرد به این اختلال دچار شده است یا خیر، اما علائمی وجود دارد که فرد را از حالات طبیعی دور می‌کند و اطرافیان متوجه می‌شوند. این علائم به شرح زیر است:

  • احتمال دارد به دلیل استرس و هیجان‌های درونی اصلا نتوانند بخوابند جالب اینجاست با این وجود انرژی دارند و طی یک فاز دیگر چندین روز می‌توانند بخوابند حفظ الگوی منظمی در زندگی خود ندارند
  • افرادی که دچار این اختلال هستند خواب درست و کافی بر خلق‌وخوی آن‌ها بسیار تاثیر گذار است.
  • تمرکز ندارند از این شاخه به آن شاخه می‌پرند هر کاری را نیمه کاره رها می‌کنند استرس و یا بلندپروازی باعث می‌شود این افراد تمرکز روی کار نداشته باشند.
  • اعتماد به نفس بالای دارند احساس خود بزرگ بینی می‌کنند و فکر می‌کنند هر تصمیمی که بگیرند درست است.
  • این افراد عوامل محیطی آن‌ها را به شدت عصبی می‌کند و تا ساعت‌ها این خلق در آن‌ها ماندگار است.
  • تند حرف زدن این افراد در حدی است که از گفته‌های آن‌ها چیزی متوجه نمی‌شوید و از هر موضوعی حرف می‌زنند بدون آنکه ارتباطی میان آن‌ها وجود داشته باشد.

راه‌های کمک به فرد مبتلا به اختلال دوقطبی

راه‌های کمک به افرادی که دارای اختلال دو قطبی هستند به شرح زیر است:

  • از محرک‌های که حالت شیدایی و یا مانیا بیمار را بیشتر می‌کند پرهیز کنید. مانند الکل، داروهای غیر قانونی،مواد مخدر و… دوری کردن از محرک‌ها باعث می‌شود روند بهبود بیمار سریع‌تر و بهتر پیش رود.
  • غذاهای شیرین و کافئین‌دار بر خلق‌وخوی فرد مبتلا تأثیرگذار است رژیم غذایی مفید داشته باشید این رژیم را می‌توانید از درمانگر بیمار دریافت کنید.
  • ورزش، موسیقی گوش دادن و گذراندن وقت با کسانی که بیمار دوست دارید و انرژی مثبت و حال خوب از آن‌ها دریافت می‌کند نیز می‌تواند  در بهبود بیماری نقش داشته باشد.

پیشنهاد ویژه: شرکت در دوره سایه‌ها و تاثیر نظریه سایه‌ها در زندگی را از دست ندهید

درمان اختلال دو قطبی

اختلال دو قطبی در بدترین شرایط هم قابل درمان است. هر چه درمان زودتر شروع شود فرد با سرعت بیشتری به بهبودی می‌رسد. این اختلال با دو روش دارو درمانی و رفتاردرمانی بهبود می‌یابد و در کنار یکدیگر بهتر جواب می‌دهند. اولین داروهای که برای فرد تجویز می‌شود تثبیت کننده‌های خلق‌و‌خوی او است. در کنار این داروها برنامه‌های فعالیت‌های روزانه در دسترس فرد قرار می‌گیرد.

در واقع اختلال دو قطبی ( Disorder Bipolar) بیماری خطرناکی است اگر در اطراف شما کسی دچار این بیماری است برای درمان او اقدام کنید. این اختلال در صورت پیشرفت اثرات مخربی بر زندگی فرد  و اطرافیانش بر جای می‌گذارد‌.

 

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *