آموزش‌ مهارت‌های زندگی

هوش هیجانی

هوش هیجانی یعنی چه و راه های افزایش و تقویت هوش هیجانی را بشناسید!

هوش هیجانی تعریف و نشانه هایی دارد، اگر شما متوجه شوید که هوش هیجانی پایینی دارید با انجام راه هایی باید آن راه افزایش و تقویت کنید. درواقع تقویت هوش هیجانی کار خیلی راحتی نیست اما با داشتن ذهن آگاهی می توانید به راحتی این کار را انجام دهید. دوره ای مخصوص شناسایی و افزایش هوش هیجانی برای شما تهیه کرده ایم که با کلیک برروی آن می توانید به صفحه مربوطه بروید.

وقتی ما بدانیم که رفتارهای تکانشی ما، نه از سر تصمیم آگاهانه ما که به دلیل کارکرد یک بخش کوچک مغز به نام آمیگدالا رخ می دهد و در واقع امیگدال بخش منطقی تر مغز مان را ربوده است، راحت تر می توانیم خویشتن داری کنیم و صبر نماییم تا این حالت تمام شود و به تعادل عاطفی برسیم. برای خاتمه دادن به این ربوده شدن، با تمرینات ذهن آگاهی شروع کنید به نظاره بر اینکه چه اتفاقی در ذهن تان می افتد. به خود بگویید «من الان خیلی ناراحتم» یا «دارم ناراحت می شوم».

هوش هیجانی

هوش هیجانی چیست؟

هوش هیجانی (Emotional intelligence) شامل شناخت و کنترل عواطف و هیجان‌ های خود است. به عبارت دیگر، شخصی که EI بالایی دارد، سه مولفه هیجان‌ ها را به‌طور موفقیت آمیزی با یکدیگر تلفیق می‌کند: مؤلفه شناختی، مولفه فیزیولوژیکی و مؤلفهٔ رفتاری. متون علم مدیریت بر این باورند که رهبران و مدیران، با هوش‌های هیجانی بالاتر، توان بیشتری برای هدایت سازمان تحت کنترل‌ شان دارند. هوش یکی از مهمترین سازه های فرضی است که از زمان مطرح شدن آن توسط آلفرد بینه در اویل قرن بیستم همواره برای تبیین موفقیت شغلی و کارآیی به کار رفته است.

توانایی نظارت و پایش احساسات و هیجانات خود و دیگران، تفکیک و تشخیص آن‌ها، و استفاده از این اطلاعات به عنوان راهنمای تفکر و رفتار را هوش هیجانی می گویند. هوش هیجانی شامل توانایی‌هایی مثل انگیزه دادن به خود، پشتکار در شرایط دشواری و سرخوردگی، کنترل رفتارهای تکانشی، به تأخیر انداختن خواسته‌ ها، تنظیم هیجانات، جلوگیری از غلبه‌ استرس بر قدرت فکر کردن، همدلی با دیگران و امیدواری است. برای مدیریت استرس برروی لینک کلیک کنید.

راه های افزایش و تقویت هوش هیجانی :

یکی از مولفه ها‌ی رشد هوش هیجانی این است که یاد بگیریم به جای عجله کردن، یا گرفتن تصمیمی غیرقابل تغییر و عمل بر اساس آن، به پیام ‌ها‌ی کلامی ‌و غیرکلامی ‌به روشی کارآمد توجه کنیم. باید بیاموزید که به پیام‌ها‌ی غیرکلامی ‌برای مثال به حرکات، حالت بدن و علامت ‌ها‌ی بدنی مرتبط با هر یک از احساسات (شادی، غم، بی‌حوصلگی و…) توجه کنید. مهم‌تر‌ از اینها تمرین کنید که با فروتنی به دیگران گوش فرا دهید. فروتنی می‌تواند خصوصیت فوق ‌العاده ‌ای باشد.

فروتنی این معنی را نمی‌دهد که به خودتان اعتماد نداشته یا حرفی برای گفتن ندارید. این خصوصیت به شما کمک می‌کند تا به صحبت دیگران در سکوت و با اعتماد به نفس گوش فرا دهید. فروتن بودن شما به دیگران فرصت صحبت کردن و شنیده شدن می‌دهد، در این حالت به جای جلب‌ کردن توجه دیگران، روی آنها تمرکز می‌کنید تا از آنها بیاموزید و حتی زمانی که با آن احساسات ‌شان موافق نیستید احساسات ‌شان را درک کنید.

مکث کردن به اندازه چند ثانیه تفکر قبل از انجام کار یا صحبت کردن، کوتاه و آسان است اما این مسئله اکثر اوقات به دلیل عواملی مانند استرس و عصبانیت مورد غفلت قرار می گیرد. مکث کردن را با تأمل و صبر پیش از پاسخ به پیام ها، یا ارسال نظرات در شبکه های اجتماعی تمرین کنید.

ارتباطات قاطعانه ‌ای بیش از حد تهاجمی یا منفعلانه نباشند، بهترین روش برای کسب احترام از دیگران است. افراد با هوش عاطفی بالا می ‌دانند چگونه می‌توانند نظرات و نیازهای خود را به‌صورت مستقیم و در عین حال با احترام با دیگران در میان بگذارند.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *