آموزش‌ مهارت‌های زندگی

هیجانات مثبت و منفی

هیجانات منفی و مثبت چه انواعی دارند؟ هیجان منفی و مثبت را بیشتر بشناسید!

هیجانات منفی و مثبت در وجود همه آدم ها هست. خوب است که انسان ها با تمرین بتوانند هیجانات منفی خود را مدیریت و هیجانات مثبت خود را جایگزین کنند. برای شناخت هیجان منفی و مثبت می توانید ادامه مقاله را مطالعه کنید. در مقاله های دیگر درخصوص شناخت سبک های ابراز هیجان و هوش هیجانی به طور مفصل شرح داده ایم جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید برروی لینک کلیک کنید.

ما در زندگی روزمره خود با انواع هیجانات رو در رو هستیم. بطوری که این آشنایی ما با هیجانات به دوران نوزادی ما بر می‌گردد. به عبارتی ما از لحظه تولد برخی از هیجانات را با خود داریم و این اهمیت و نقش هیجانات مختلف را در زندگی نشان می‌دهد. برخی از هیجانات لذت بخش ، خوشایند و تقویت کننده هستند، بطوری که فرد برای رسیدن به آن حالت خاص از هیجانات ممکن است تقلا و تلاش هم بکند.

هیجان چیست؟

هیجان، تعریف های مختلفی از نظر روان شناسی دارد، اما به بخشی از شخصیت، فکر، احساس و رفتار فرد، هیجان می گویند. هیجان می تواند منشا بدنی و غیربدنی داشته باشد. این حس، از جنس فکر نبوده و ناگهانی بروز کرده و به راحتی نیز تغییر می کند. منشا هیجان گاهی مشخص بوده و در مواردی نیز نامشخص است. هیجان می تواند محرک بیرونی و درونی داشته باشد.

هیجان به تمام احساسات و حالات روحی و روانی مثبت و منفی گفته می ‌شود که همراه با علایم جسمانی ظاهر می ‌شوند. واژه‌ هایی مانند شور، احساس و عاطفه نیز شباهت ‌های زیادی از نظر معنی به واژه هیجان دارند و گاها جای آن به کار برده می ‌شوند. ما نسبت به دنیای پیرامون خود حساس هستیم و به آنها واکنش‌ های هیجانی نشان می‌دهیم. این واکنش‌ های هیجانی شامل خشم، ترس، عشق، محبت، تنفر، امید، ناامیدی، نگرانی، احساس حقارت، غرور، غم، اندوه، شادی، تعجب، شرم، پشیمانی و دلسوزی می‌شوند.

برای مثال هیجانی که بعنوان اضطراب می­ شناسیم به ما کمک می­ کند تا از خطر پرهیز کنیم. خشم به ما کمک می­کند که در زمانیکه حس می­کنیم مورد تهدید قرار گرفته ایم عکس العمل دفاعی نشان دهیم. غم و اندوه به ما کمک می­کند که در حین فقدان و مشکلات راه حل کناره­ گیری را برگزینیم. برای مدیریت اضطراب و مدیریت استرس می توانید برروی لینک کلیک کنید.

هیجانات منفی و مثبت
هیجانات منفی و مثبت

ابعاد مختلف هیجان :

  • بعد رفتاری : در پی هر هیجانی یک سری رفتار‌ها از ما سر می ‌زند. وقتی خشمگین هستید فریاد می‌زنید، با دیگران بحث و دعوا می‌کنید یا در زمان استرس شروع به جویدن ناخن دست خود می‌کنید.
  • بعد شناختی : هرهیجانی به دنبال یک سری فکر ایجاد می ‌شود. مثلا وقتی در خانه تنها هستیم و صدایی می‌شنویم اگر فکر کنیم دزد آمده است دچار اضطراب می‌شویم.
  • بعد فیزیولوژیک : این بعد شامل تغییرات جسمانی است که در اثر هیجان در فرد ایجاد می ‌شود. برای مثال فردی که ترسیده یا اضطراب دارد دچار ضربان قلب می‌شود یا مشکلات گوارشی پیدا می ‌کند.

هیجان منفی چیست؟

به هیجان هایی مانند اضطراب، افسردگی، خشم، حسادت، ترس، احساس گناه، احساس ناکامی و غم هیجان منفی می گویند. درباره هیجان های منفی یک نکته را فراموش نکنیم و آن این که هر هیجان منفی یک نکته را فراموش نکنیم و آن این که هر هیجان منفی هم الزاما و کاملا منفی نبوده و بستگی به میزان «تاثیرگذاری» آن حس روی فرد دارد.

هیجان مثبت چیست؟

به هیجان هایی مانند عشق، شادی، خنده و گریه از سر شوق هیجان مثبت می گویند. برای دانش آموزان و دانشجویان، کمی اضطراب که به آن نگرانی نیز گفته می شود، بد نیست. به این دلیل که باعث افزایش دقت و توجه آنها به روند تحصیلی و در نتیجه آموزش بهتر و موفقیت آنها می شود، اما اگر این اضطراب به حدی برسد که مانع از فراگیری آنها شود، هیجان منفی بوده و باید کنترل شود.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *