آموزش‌ مهارت‌های زندگی

چرا دیگران را ببخشیم

چرا دیگران را ببخشیم – چگونه دیگران را ببخشیم – بخشش به چه معناست؟

چرا دیگران را ببخشیم ؟ سوالی است که هنگام ناراحتی و خشم از رفتار دیگران ممکن است از خودتان بپرسید. چگونه دیگران را ببخشیم و علت این بخشیدن در چیست؟ با خواندن این مقاله می توانید متوجه دلیل بخشش دیگران بشوید. همسری که وفادار نبوده، پدر و مادری که در کودکی‌ شما مطابق انتظار عمل نکرده‌اند، دوستی که مسئله‌ی شخصی شما را فاش کرده است؛ اینها گاهی زخمی آنقدر عمیق در وجود شما ایجاد می ‌کنند که با خود می‌گویید «هرگز او را نمی‌بخشم.»، «بعضی از آدم‌ ها ارزش بخشیده شدن را ندارند.»، «بعضی اتفاقات غیرقابل بخشش هستند.»

اما از آن سو دائما از رهبران مذهبی و روان‌ شناسان می‌ شنویم که بخشش و رها شدن از فشار احساسی خشم و رنجش برای سلامت روانی‌مان حیاتی است. این چنین است که از خود می‌پرسیم: «ببخشیم یا نه؟ و اصلا چطور وقتی غیر ممکن است این کار را انجام دهیم؟» مثل اغلب افراد بعد از رفتار غیرمنصفانه ‌ای که در حق شما انجام شده و پس از آرام گرفتن امواج احساسات اولیه متعاقب آن، با چالش تازه ‌ای رو به ‌رو خواهید شد: آیا قرار است این آدم را ببخشید؟ آیا حتی وقتی غیرممکن به نظر می‌رسد، توانایی بخشیدن دارید؟

بخشش به چه معنا نیست؟

ابتدا بیایید مرور کنیم که بخشش چه معنایی ندارد، آن وقت می‌توانیم درباره‌ لزوم و اینکه چرا دیگران را ببخشیم و چگونگی آن از زاویه‌ دید مشترک و درست‌ تری بحث را پیش ببریم. بیشتر ما حداقل اسیر یک طرز فکر غلط درباره‌ی بخشش هستیم. نگاهی به این لیست بیندازید و مطمئن شوید که اعتقاد اشتباهی در این زمینه نداشته باشید:

  • بخشش به این معنا نیست که کار اشتباه فرد را نادیده بگیرید یا انکار کنید.
  • بخشش به این معنا نیست که حتما لازم است به آن فرد بگویید که او را بخشیده‌ اید.
  • بخشش به این معنا نیست که لازم است آن فرد را همچنان در زندگی خود نگه دارید.
  • بخشش به این معنا نیست که پس از آن دیگر حق ندارید احساساتی درباره‌ی آن موقعیت داشته باشید.
  • بخشش به این معنا نیست که باید اتفاقی که رخ داده را فراموش کنید.
  • بخشش به این معنا نیست که همه چیز در ارتباط شما با آن فرد خوب است یا موردی برای بررسی بیشتر در رابطه وجود ندارد.
  • و نهایتا اینکه بخشش کاری نیست که به خاطر فرد مقابل انجام دهید.

اگر با کلمه بخشش مشکل دارید و آن را معادل با هر یک از موارد بالا می‌دانید مجبور نیستید از این کلمه استفاده کنید، حتی اگر دل‌تان می‌خواهد می‌توانید برای خودتان کلمه‌ای تازه بسازید. چرا که بررسی یک ترومای احساسی و آزاد شدن از زخم‌های گذشته معنایی فراتر از یک واژه دارد. از دوره های مرتبط با این دوره میتوان به بخشش دیگران، دوره اصول گفتگو اشاره کرد که کافیست برروی لینک هر دوره کلیک کنید.

چرا دیگران را ببخشیم

بخشش چیست؟

بخشش یکی از واکنش‌ های روانی آگاهانه و مثبت انسان است که به منظور بهبود رابطه یا حفظ آن پس از یک بحران در روابط میان‌فردی انجام می‌شود. به زبان ساده‌تر بخشیدن کاری است که برای پایان دادن به قهر و معمولا در همراهی با معذرت‌خواهی از سوی طرف مقابل انجام می‌‌دهیم. برای این واژه‌ی معمولا به کار برده شد چون گاهی شرایطی پیش می‌آید که ما بدون این‌که دیگران از ما پوزش بخواهند رفتار آن‌ها را می‌بخشیم.

اگر کشمکش، قهر و جدایی را زهر بدانیم؛ بخشیدن همانند نوشدارو است. در هنگام قهر ما دچار احساسات و پنداره‌های منفی و آزاردهنده می‌شویم که گاهی دور شدن از این پنداره‌ها و احساسات ناممکن است. بخشیدن به ما کمک می‌کند تا به این احساسات و پنداره‌های منفی پایان دهیم و احساسات و پنداره‌های مثبت را جایگزین کنیم. به کمک بخشیدن ما می‌توانیم سلامت روان خود را حفظ و پایدار کنیم.

چرا دیگران را ببخشیم ؟

بخشش می‏ت واند مسیر زندگی مان را تغییر دهد. البته نه بخششی که به معنای فراموش کردن و پاک کردن گذشته است، بلکه بخشیدن به معنای واقعی و از اعماق قلب و ته دل. البته باید دقت کنیم که ما نباید سعی در عوض کردن رفتار فرد مقابل داشته باشیم چراکه کنترل رفتار افراد دست ما نیست اما کنترل خشم و عصبانیت خودمان در دست خودمان است.

چرا دیگران را ببخشیم (علت بخشش دیگران)؟

  • شاید این شرایط برای خود ما هم پیش آید و ما نیز روزی نیازمند بخشیده شدن از جانب دیگران شویم. پس قانون کارما را به یاد آوریم و افراد دیگر را ببخشیم تا اگر ما هم خطایی کردیم دیگران هم ما را ببخشند.
  • گذشته‏ ای خوب و عاری از تقصیر و گناه دیگران باعث شادابی و سرحالی می‏ شود و باعث می‏ شود که با هر نگاه به گذشته، فقط خاطرات خوش و خوب جلوه کند و با بخشیدن خاطرات بد و منفی خودبخود پاک می‏ شوند و احساس رهایی می کنیم.
  • بینش افراد نسبت به ما و شخصیت ما بهتر شده و ما را به عنوان فردی با گذشت و مورد اعتماد قبول می ‏کنند همچنین با بخشیدن، اگر آن فرد عمدا خطا کرده باشد، فرد مورد نظر را برای همیشه مدیون خود کرده‏ ایم و اگر هم عمدی نباشد که صد در صد باید او را می بخشیدیم تا به آرامش برسیم.
  •  نبخشیدن افراد مثل حمل کردن توده‏ ای از بار منفی است که موجب اختلالاتی در ذهن و متعاقب آن در جسم انسان می‏ شود. چراکه هر تصوری در درون، انعکاسی به بیرون دارد.در نتیجه چون افکار منفی داریم رفتارهای منفی را جذب می کنیم، افراد منفی را جذب می کنیم و….

فواید بخشیدن دیگران :

این که این عمل چه تاثیرات مثبتی بر فرد بخشنده دارد نیز می تواند بهترین انگیزه برای تمرین بخشش باشد. مثلا این که بدانیم وقتی کینه کسی را به دل می گیریم، فکر صدمه زدن به کسی را در سر می پرورانیم یا کلاممان را تند و تیز می کنیم و طعنه آمیز حرف می زنیم، پیش از آن که به فرد مقابل آسیب بزنیم، خودمان را هدف قرار داده ایم و سبب ترشح هورمون های آسیب زننده به بدن خویش شده ایم.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

2 پاسخ

  1. سلام و درود
    تشکر میکنم از شما بابت همه مطالب بسیار مفید و آموزنده که میتونه کلید حل بسیاری از مشکلات زندگی باشه.

    آرامشی که در چهره و گفتار شما به مخاطب منتقل میشه گویایی روح آرام و خود ساخته شماست و صلح عمیقی که با خود دارید به خاطر همین کلامتون بسیار تاثیر گذار است.
    سپاس از شما و با آرزوی موفقیت روز افزون برای شما.

  2. بسیار عالی ممنون از شما،،
    ای کاش میشد همین الان افراد هم فرکانس با حس خوبی رو که دارم موقع خوندن این مطالب درک میکنم رو کنارم میداشتم و جذبشون میکردم
    آمین

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *