آموزش‌ مهارت‌های زندگی

چگونه ذهن خود را پاکسازی کنیم؟ | راه‌های کاربردی برای پاکسازی ذهن

بسیاری از متخصصان حوزه موفقیت و مهارت‌های زندگی بر این باور هستند که توانایی شما برای انجام فعالیت‌های گوناگون، به میزان توانایی شما در مدیرت بدن و ذهن به سمت اهداف و پس از آن به مهار موقعیتی که در آن هستید بستگی دارد. از جمله اساسی‌ترین نکات این است که بدن و ذهن شما، نه تنها به بهترین شکل ممکن، بلکه آنطور که شما می‌خواهید عمل کنند. پاکسازی ذهن و موفقیت ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند. در این مقاله ابتدا به توضیح کلی در مورد پاکسازی ذهن پرداخته سپس راه‌های پاکسازی ذهن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

پاکسازی ذهن چیست؟

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که آیا راهی برای پاکسازی ذهن وجود دارد یا خیر؟ انواع را‌ه‌های پاکسازی ذهن چیست و چرا باید پاکسازی ذهن داشته باشیم؟

اگر بخواهیم پاکسازی ذهن را به صورت ساده شرح دهیم، می‌توانیم ذهن انسان را همانند یک کتابخانه طبقه‌بندی شده تصور کنیم که همه‌ی‌‌ قفسه‌های آن کاملاً پر شده و جای خالی برای کتاب‌های جدید وجود ندارد. اگر قصد دارید که کتاب‌های جدیدی به کتابخانه خود اضافه کنید، ابتدا باید کتاب‌های قدیمیِ بلا استفاده را جدا کرده و فضای کافی برای قرار گرفتن کتاب‌های جدید فراهم سازید. پاکسازی ذهن به این معنا است که اگر افکار اضافه، بیهوده و منفی را از ذهن خود حذف نکنید، به مرور زمان مشکلات متعددی برای شما بوجود می‌آید و نمی‌توانید اهداف خود را تحقق ببخشید.

چرا باید ذهن خود را پاکسازی کنیم؟

پاکسازی ذهن فرآیندی مهم است که مزایای بسیاری به همراه دارد. ذهن ما همیشه فعال بوده و مدام در حال تجزیه‌ی مجموعه‌ای از افکار، احساسات و تجربیات است که هیجانات گوناگونی مثل ترس، استرس، نگرانی و ناراحتی را شامل می‌شود.

این افکار ممکن است از رویدادهای گذشته، نگرانی‌های آینده و حتی دغدغه‌های زمان حال تشکیل شده باشند که بر زندگی ما تاثیرگذار هستند.

به طور دقیق‌تر، پاکسازی ذهن مانند یک مرتب‌سازی و سازمان‌دهی عمیق روحی و روانی در نظر گرفته می‌شود. وقتی ذهن ما پر از افکار، احساسات و تجربیات مختلف می‌شود، ممکن است درگیر توهمات منفی، نگرانی‌های بی‌مورد و حتی افکار خودناسازگاری شویم که این امر می‌تواند به محرومیت از آرامش و رضایت زندگی منجر شود.

علاوه بر این، پاکسازی ذهن باعث استحکام‌، عمیق‌تر و صمیمی‌تر شدن ارتباط ما با خودمان و دیگران می‌شود. در نهایت، پاکسازی ذهن می‌تواند به ما کمک کند تا زندگی معنابخش و هدفمندی برای خود بسازیم. زمانی که ذهن ما خالی از افکار منفی و مضر است، ما می‌توانیم بهترین نسخه خود را در زندگی به ارمغان بیاوریم و از تجربیات مثبت و سازنده بیشتری بهره‌مند شویم.

مهم‌ترین دلایل پاکسازی ذهن

 

کاهش استرس و اضطراب:

کنترل و کاهش میزان استرس و اضطراب به افراد کمک می‌کند تا ضمن کنکاش در لایه‌های عمیق ذهن، عوامل محرک درونی یا بیرونی را شناسایی کرده و آن‌ها را مدیریت کند.

افزایش تمرکز:

زمانی که افکار بدون کاربرد و بیهوده را از ذهن پاک کنیم، فضای کافی برای تمرکز و افزایش توانایی‌ها ایجاد شده و تاثیر آن بر روی عملکرد و دستاورد‌های ما کاملا مشهود خواهد بود.

افزایش خلاقیت:

زمانی که ذهن ما خالی از افکار منفی و درگیرکننده است، می‌توانیم برای یافتن بهترین راه حل‌ها و خلق تازه‌ترین ایده‌ها اقدم کرده و استعداد‌های حقیقی خود را شکوفا کنیم.

 بهبود روابط:

 پاکسازی ذهن موجب می‌شود که ارتباط سالم‌تر و هوشیارانه‌تری با خود برقرار کرده و پیرو آن ارتباطات فردی و اجتماعی مفید‌تر و صمیمی‌تری با دوستان، همکاران و خانواده شکل دهیم.

احساس رضایت و خوشبختی:

فردی که ذهن آرام و بدون تشویشی دارد، در مواجه با چالش‌های زندگی به شیوه‌ای بالغانه برخورد می‌کند و مدیریت ویژه‌ای بر افکار، احساسات و هیجانات خود دارد که سبب درک احساس رضایتمندی خواهد شد.

به طور کلی، پاکسازی ذهن، مانند تمیز کردن خانه‌ای است که آن را از افکار مخرب و آسیب‌زا پاکسازی کرده تا بتوانیم با آرامش و خوشبختی بیشتری از زندگی خود لذت ببریم.

چند راهکار ساده برای پاکسازی ذهن

در این بخش به راهکارهای ساده اما کاربردی در مورد پاکسازی ذهن اشاره کرده و به طور مختصر در مورد هر یک توضیح می‌دهیم:

ذهن خود را سازماندهی کنید

سازماندهی به معنای مرتب کردن و مدیریت اطلاعات، افکار و احساسات در ذهن است تا بهترین عملکرد را برای انجام وظایف و دستیابی به اهداف فردی و حرفه‌ای داشته باشیم.

ذهن انسان هم مانند هر سیستمی نیاز به مدیریت و برنامه‌ریزی دارد تا بتواند در یک مسیر درست و هدایت شده در جهت رسیدن به اهداف و خواسته‌ها حرکت کند.

مهارت نه گفتن را بیاموزید

مهارت “نه گفتن” یک مهارت ارتباطی است که اهمیت بسیاری در ارتباطات فردی و حرفه‌ای دارد. این مهارت به معنای قدرت کنترل کردن و انتخاب زمان مناسب برای بیان تمایلات و عقاید شخصی است. “نه گفتن” می‌تواند یک مهارت کاربردی در مواقعی باشد که انتظاراتی خارج از توانایی‌ها و مسئولیت‌های شما مطرح می‌شود.

از چندکارگی پرهیز کنید

یکی از مهم‌ترین روش‌های افزایش تمرکز، پرهیز از چندکارگی (multi-tasking) است. در جهان پر سرعت امروز که افراد را به سمت انجام دادن همزمان چندین فعالیت مثل: گوش دادن به موسیقی و درس خواندن، آشپزی کردن و تماشای تلویزیون، رانندگی کردن و شنیدن اخبار و غیره هدایت می‌کند، پیرو آن مشکلات زیادی از جمله اختلالات حافظه و عدم تعادل به وجود می‌آورد.

در لحظه زندگی کنید

تلاش شما بر این باشد که ذهنتان را آموزش داده و تقویت کرده تا تمرکز کافی برای حضور فعال داشتن در لحظه را به دست آورید و توجه خود را به آن معطوف کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا از افکار مزاحم و پیش‌ پا افتاده فاصله بگیرید و در نهایت افکاری که در سطح ذهن شما وجود دارند به لایه‌های زیرین رفته و زمینه‌ی دستیابی آرامش ذهن و جسم شما را فراهم می‌سازد.

تنفس خود را مدیریت کنید

هنگامی که بیش از حد تحت فشار روحی و روانی هستید و افکار مزاحم و منفی شما را آزار می‌دهند، تلاشتان بر این باشد که تنفس خود را مدیریت کنید؛ به نحوی که با کاهش تعداد تنفس و حبس کردن نفس در قفسه سینه به ذهن خود کمک کرده تا ضمن آرام و عمیق نفس کشیدن بر خود مسلط شوید. این عمل دم و بازدم آگاهانه را به منظور جریان یافتن آرامش در سیستم عصبی چندین بار تکرار کنید.

موسیقی گوش کنید

گوش دادن به موسیقی می‌تواند مقدار زیادی از استرس و افکار منفی شما را کاهش دهد. همچنین علاوه بر این موسیقی باعث بهتر شدن رفتار، خلق و خو، بهبود حافظه و به انطباق پذیری ذهن نیز کمک می‌کند. شما می‌توانید چند آهنگ مورد علاقه خود را انتخاب کرده و هنگامی که احساس پریشانی و آشفتگی دارید به آن‌ها گوش داده تا به آرامش ذهنی برسید.

ساعت خواب مشخصی تعیین کنید

بهتر است زمان خواب خود را مشخص کنید و در ساعات‌ برنامه‌ریزی شده‌ای به تخت خواب رفته، استراحت کرده و بخوابید. این کار به رفع خستگی جسمانی و همچنین کاهش فشار و تنش ذهن کمک می‌کند. خواب نامنظم و کم می‌تواند در کاهش اعتماد به نفس و کاهش توجه و تمرکز بسیار موثر باشد.

نوشتن را تمرین کنید

بسیاری از متخصصان حوزه روانشناسی بر این عقیده هستند که هرگاه ذهنتان به اتاقی آشفته تبدیل شد و افکار و احساسات به آن هجوم آوردند، کاغذ و قلم برداشته و شروع به نوشتن کنید. از این طریق افکار ناخودآگاه به سطح خودآگاه آمده و بر همین اساس شما می‌توانید به راحتی آن‌ها را تجزیه و تحلیل کرده و در نتیجه مناسب‌ترین راه حل‌ها را بیابید و ذهن خود را آرام سازید.

تحرک داشته باشید

زمان مشخصی در روز را به تحرک و ورزش اختصاص دهید. پیاده‌روی و تحرک‌های این چنینی برای پاکسازی ذهن و احیای دوباره‌ی آن مفید است. تحقیقاتی که در سال دو هزار و چهارده انجام شده نشان می‌دهد که تحرکات منظم روزانه مانند پیاده‌روی و ورزش به افزایش خلاقیت و پاکسازی ذهن بسیار کمک می‌کند.

مواردی که ذکر شد تنها چند نمونه از تکنیک‌های پاکسازی ذهن است. در مجموع می‌توان گفت این تکنیک‌ها به شما کمک می‌کند تا بتوانید ذهن خود را از افکار منفی و مزاحم پاک کنید و به کمک پاکسازی ذهن گام بلندی به سوی موفقیت بردارید.

جمع بندی

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، پاکسازی و آگاهی فرایندی است که در آن افراد تلاش می‌کنند تا اطلاعات غیرضروری، منفی یا مخرب را از ذهن خود حذف کرده و آن‌ها را با محتوای مفید، مثبت، سازنده و غنی جایگزین کنند. از روش‌های پاکسازی آگاهی می‌توان به مدیتیشن، تمرینات ذهنی، تکنیک‌های تنفسی و تمرینات تمرکز اشاره کرد. این فرایند نه تنها در بهبود روحیه و افزایش انرژی فرد مفید است، بلکه به افزایش تمرکز، کارایی و روابط اجتماعی نیز کمک می‌کند. افرادی که این فرایند را به درستی انجام می‌دهند، معمولاً از احساس آرامش، ثبات و رضایت بیشتری در زندگی خود بهره‌مند خواهند بود.

این مطلب به راهکارهای پاکسازی ذهن اشاره می‌کند. برای پاکسازی‌ذهن راه‌های متعددی وجود دارد یکی از بهترین و پرکاربردترین راه‌ها شرکت در دوره‌های مهارت‌های زندگی و پاکسازی ذهن است.

دکتر ویدا فلاح روانشناس و مدرس مهارت‌های ارتباطی با ارائه راهکارها و تمرین‌های مفید در زمینه پاکسازی ذهن به شما کمک می‌کند تا آرامش خود را به دست آورده و به سوی اهدافتان گام بردارید.

منابع

https://www.forbes.com
https://www.oprah.com
https://isha.sadhguru.org

 

دکتر ویدا فلاح روانشناس و مدرس مهارت‌های ارتباطی همواره این نکته مهم را یادآور می‌شوند

که تمامی مهارت‌ها قابل یادگیری هستند؛ پس با مطالعه و آموزش دیدن، فردای بهتری برای خودتان بسازید. 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‌توانید از  دوره – قوانین معنوی زندگی (پاکسازی آگاهی و سفر به درون) و

دوره – موفقیت و شادمانی  و   دوره – جذابیت در ارتباطات  و  دوره – مهارت‌های ارتباطی – (مهارت ارتباط بالغانه)  استفاده کنید.

 

*زندگی خوب ساختنی است، آن را آگاهانه بسازید*

 
 

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *