آموزش‌ مهارت‌های زندگی

افزایش اعتماد به نفس

افزایش اعتماد به نفس – چرا باید اعتماد به نفس خود را تقویت کنیم؟

افزایش اعتماد به نفس برای کسانی که به توانایی هایشان واقف نیستند و خودشان را دست کم میگیرند، لازم است. اعتماد به نفس درواقع به نوعی طرز فکر مثبت راجع به خودتان و توانایی ‌هایتان میباشد و درست همان موقعی که همه چیز به‌ هم می‌ریزد، می‌تواند به فریادتان برسد و به شما کمک کند تا در برابر مشکلات‌تان قوی باشید. بزرگ ‌ترین و موفق ‌ترین آدم‌هایی که می‌شناسیم هم گاهی اوقات دچار کمبود اعتماد به نفس می‌شوند. برای تقویت آن می توانید دوره مدیریت استرس، مدیریت اضطراب، عزت نفس، شناخت شخصیت خود و … را بررسی کنید.

اعتماد به نفس چه کاربردی دارد؟

اعتماد به نفس ابزاری است که ‌می‌توانید در زندگی روزمره برای هر کاری مثل افزایش اطمینان به خود، مدیریت ترس‌ها و انجام کارهایی که واقعا برایتان مهم هستند، از آن استفاده کنید، اما تعداد کمی از افراد می‌دانند اعتماد به نفس مثل یک عضله است و برای تقویتش باید همیشه از آن استفاده کرد، یعنی اگر آن را به کار نبرید، تحلیل خواهد رفت.

افرادی که اعتماد به نفس ضعیفی دارند، نمی توانند به خود و موفقیت خود باور داشته باشند. کمتر به عمل می پردازند و در محدود دفعاتی که دست به عمل می زنند هم با شکست روبرو می شوند. نکته ای که این افراد در شکست های خود در نظر نمی گیرند نقش مهم و اساسی تجربه است. افراد موفق، در شکست خوردن های خود نکات ریز و مهمی را می آموزند که به موفقیت نهایی آنها منجر می گردد.

اعتماد به نفس چیست؟

داشتن باورهای ذهنی درست نسبت به توانایی و مهارت های خودمان. یعنی باور کنیم که ما توانایی ها و مهارت های لازم برای انجام کاری را داریم. ممکن است فردی هنگام رانندگی اعتماد به نفس بالایی داشته باشد، اما همان شخص وقتی می‌خواهد در جمع صحبتی بکند، دچار استرس و اضطراب می‌شود. پس امکان دارد که در زمینه ای دچار اعتماد به نفس بالایی باشیم و در زمینه ای دیگر دقیقاً برعکس آن باشیم.

افزایش اعتماد به نفس

راه افزایش اعتماد به نفس :

برای دستیابی به موفقیت لازم است قدرت تغییر داشته باشید و از حاشیه امن خود خارج شوید. اگر برای انجام کاری اقدام می کنید، تمام نیروی خود را برای پیشروی در نظر بگیرد. لازم نیست مانند ناپلئون بناپارت تمام کشتی های خود را آتش بزنید و تماما ریسک کنید؛ این یک اصطلاح است. اما لازم است از محافظه کاری دست بکشید و بپذیرید که گاهی برای موفق شدن، باید در معرض شکست قرار بگیرید.

هرکسی تخصصی دارد و سطح دانشش در زمینه ‌ای (یا زمینه ‌هایی) از دیگران بیشتر است، پس در زمینه‌ای که تخصص دارید با دیگران صحبت کنید و اطلاعات و دانش خود را در اختیار آنها قرار بدهید. مطرح کردن موضوعی که در آن اطلاعات کافی دارید، شروع خوبی برای صحبت با دیگران و تقویت اعتماد به نفس است. چرا که در این شرایط شما در موضع قدرت نسبی قرار دارید و به‌سادگی می‌توانید با استفاده از قدرت استدلال آنچه را که می‌دانید، به دیگران انتقال بدهید.

چرا اعتماد به نفس خود را تقویت کنیم ؟

میزان اعتماد به نفس افراد مختلف در طول زمان با توجه به شرایط زندگی تغییر می کند و در نوسان است. با این حال، اعتماد به نفس در محدوده ای که نشان دهنده نگرش شما درباره خودتان است، ثابت می ماند. بنابراین مهم است میزان طبیعی و سلامت اعتماد به نفس را بشناسیم و سعی کنیم آن را در حد طبیعی حفظ کنیم.

یکی از کارهایی که برای رسیدن به موفقیت و دستیابی به هدف باید انجام دهیم افزایش اعتماد به نفسمان است، مزایای اعتماد به نفس داشتن آنقدر زیاد است که می توان ساعت ها راجع به آن صحبت کرد زیرا داشتن اعتماد به نفس یکی از ویژگی های بنیادین برای هر موفقیتی محسوب می شود که افراد موفق خیلی خوب آن را درک کرده اند و دائم در تلاشند که اعتماد به نفسشان را افزایش دهند.

وقتی به خودتان احترام بگذارید و اعتماد به نفس خوبی داشته باشید، احساس امنیت و ارزش می کنید. در نتیجه روابطی مثبت و محکم نیز با دیگران برقرار خواهید کرد. علاوه بر این، افرادی که اعتماد به نفس خوبی دارند بهتر از دیگران می توانند با استرس ها و مشکلات زندگی مبارزه کرده یا کنار بیایند. این گروه کمتر احساس ناامیدی، غم، بی ارزش بودن و شرمندگی می کنند.

 

 

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *