آموزش‌ مهارت‌های زندگی

بازنده اصلی در خیانت کیست؟

رفتارهای درست پس از خیانت دیدن
اکثر زوج ها، خیانت را موضوعی می دانند که قرار نیست هرگز در رابطه آن ها رخ دهد، با این حال، خیانت در حدود 25 درصد از ازدواج ها و 40 درصد از آشنایی های پیش از ازدواج، مشاهده می شود. علی رغم آزار و رنجش عمیقی که پس از خیانت دیدن در افراد ایجاد می شود، ممکن است رابطه پس از خیانت دیدن نیز به پایان نرسد و اگر هردوی شما بخواهید، رابطه تان با انجام رفتارهای درست می تواند ادامه پیدا کند. در اینجا، نکاتی برای داشتن رفتارهای درست پس از خیانت دیدن آورده شده است که پیشنهاد می کنیم آن ها را تا انتها دنبال کنید.
خیانت چیست؟
معانی کلمه خیانت در زبان فارسی عبارت اند از: دغل بازی، بی وفایی، بدعهدی، ناراستی و مکر و حیله.
در زبان انگلیسی نیز خیانت به معنای بی وفایی به گروهی است که به آن تعلق داریم. این گروه می تواند کشور، خانواده، همسر و عشق باشد.
در روانشناسی خیانت به صورت زیر تعریف می شود:
خیانت زمانی اتفاق می افتد که شما از سوی یک فرد قابل اعتماد ضربه احساسی ببینید، این ضربه احساسی می تواند برخواسته از عملی آگاهانه یا ناشی از غفلت آن فرد باشد.
چه عواملی باعث خیانت می شود؟
خیانت در روابط به دلایل مختلفی رخ می دهد. برخی از افراد، آگاهانه یا ناخودآگاه از خیانت به عنوان راهی برای پایان دادن به ازدواجشان استفاده می کنند. برخی با استفاده از یک رابطه بیرونی، به دنبال گرفتن تایید و به دست آوردن اعتماد به نفسشان هستند. برای برخی دیگر نیز ممکن است خیانت تنها یک امر لحظه ای باشد که بلافاصله نیز از انجام آن پشیمان شوند.
برخی از دلایل دیگری که ممکن است فرد را درگیرخیانت کند، عبارت اند از:
عزت نفس پایین
• فقدان صمیمیت عاطفی
اعتیاد به رابطه جنسی
• اجتناب از مشکلات شخصی یا روابط
افسردگی
تاثیرات خیانت بر فرد قربانی خیانت
خیانت شریک زندگی می تواند تأثیرات شدیدی داشته باشد و ممکن است بر سلامت جسمی و روانی فرد آسیب دیده تأثیر منفی بگذارد. برخی از تاثیرات خیانت بر فرد قربانی خیانت، عبارت اند از:
اضطراب
• افسردگی
• افزایش پریشانی
اعتماد به نفس و عزت نفس پایین
• سرزنش خود یا شرمساری
• استرس پس از سانحه (PTSD)
• عملکرد ضعیف در محل کار

راه های نجات یک رابطه پس از خیانت دیدن
اگر هم شما و هم شریک زندگیتان مایل به بازسازی رابطه تان پس از خیانت دیدن هستید، می توانید قدم های زیر را بردارید:
به احساسی که دارید فکر کنید
احساساتی مانند شوکه شدن، خشم، غم و اندوه واکنش های رایجی هستند که پس از خیانت دیدن تجربه خواهید کرد. کار کردن روی این احساسات به زمان و تلاش نیاز دارد و مهم است که به خودتان فضایی بدهید تا تمام افکار و احساسات خود را جمع آوری و پردازش کنید. خشم کنترل نشده شما، ممکن است منجر به تصمیم گیری های عجولانه شود. بنابراین، ابزارهای تنظیم هیجانات مانند ذهن آگاهی، خودتنظیمی و تنفس هفت ثانیه ای را تمرین کنید.
پس از این که مقداری به آرامش رسیدید با خود فکر کنید که آیا احساس می کنید آماده هستید که شریک عاطفی تان را ببخشید و رابطه را با او ادامه بدهید. برقراری ارتباط با احساساتتان، زمینه های عاطفی رفتاری که می بایست پس از خیانت دیدن انجام دهید را فراهم می کند.
مطمئن شوید که شریک عاطفیتان پشیمان است
برای ادامه رابطه پس از خیانت دیدن، لازم است که فرد خیانتکار مسئولیت کاری که کرده است را قبول کند و دچار حس عمیق پشیمانی برای آنچه که اتفاق افتاده است، باشد. اگر شریک زندگیتان به شما خیانت کرده، اما در رفتار او احساس پشیمانی دیده نمی شود، باید در مورد بازگشت به رابطه تردید داشته باشید و به آن بیشتر فکر کنید. اعتماد یک شبه بر نمی گردد، اما پذیرش مسئولیت و داشتن حس پشیمانی نقطه خوبی برای شروع دوباره است.
صادق باشید
سخت ترین مرحله، صادق بودن با خودتان و شریک زندگیتان در مورد این است که چرا در رابطه شما خیانت اتفاق افتاد. نیازهای اساسی برآورده نشده در رابطه، ارتباطات ضعیف، مشکلات دلبستگی و وابستگی می توانند انگیزه های خیانت باشند. خیانت، موضوعی بسیار پیچیده است و دلایل عمیقی برای این که چرا افراد خیانت می کنند، وجود دارد. اما پرسیدن سوال های زیر می تواند به رسیدن به یک بینش جدید کمک کند.
• چرا این اتفاق افتاد؟
ضعف رابطه ما کجا بود؟
• چه چیزی در ارتباط میان ما وجود داشت که باعث شد شخص دیگری بتواند به این رابطه وارد شود؟
به خاطر داشته باشید که نباید پاسخ به این سوالات را بیش از حد ساده کنید. راه اصلی بازسازی اعتماد این است که پاسخ های فردی که خیانت کرده است، کاملاً روشن و شفاف باشد.
همه را باخبر نکنید
فرهنگ ما فاقد درک واقعی درباره میزان ویرانگر بودن خیانت است. هرچه افراد بیشتری در مورد خیانتی که در رابطه شما اتفاق افتاده است، باخبر باشند، در معرض نظرات و واکنش های بیشتری قرار خواهید گرفت. ممکن است عمده این واکنش ها برای محافظت از شما در برابر آسیب دیدگی باشد اما ادامه دادن رابطه با شریک عاطفی را دشوارتر خواهد کرد. در این شرایط، شخصی که مورد خیانت قرار گرفته است، شاید بتواند همسرش را ببخشد و رابطه اش را با او ادامه دهد، اما خانواده او همچنان کینه شدیدی نسبت به فرد خائن در رابطه داشته باشند که معمولاً باعث وارد آمدن فشارهای بیشتر بر فرد آسیب دیده است.
صبور باشید
روزهای اولیه پس از اطلاع از خیانت دیدن، اغلب بسیار دردناک است. یافتن راه بهبودی و شفا نیازمند تعهد کامل هر دو طرف است. هیچ زمان مشخصی وجود ندارد که پس از گذشت آن رابطه بازسازی شود، اما بیشتر زوج ها از این مرحله عبور می کنند و بار دیگر، قوی تر و متعهدتر به یکدیگر ظاهر می شوند. زمان به تنهایی یک رابطه را بازسازی نمی کند، این کار مستلزم تلاش مداوم هر دو نفر است.
از درمانگر کمک بگیرید
مشاوره فردی و زناشویی می تواند به شما کمک کند تا با اثرات عاطفی خیانت کنار بیایید تا ازدواج، عزت نفس و زندگیتان را بازیابی کنید. بی طرف بودن درمانگر در مکالمات، اغلب به شناسایی نیازهای برآورده نشده در رابطه زوجین کمک شایانی می کند. پس از کمک درمانگر، زوج ها اغلب توانایی جستجوی تفاهم و یافتن شفقت نسبت به یکدیگر را پیدا می کنند و پتانسیل بیشتری برای حل مشکل و ادامه زندگی خواهند یافت.

برای اطلاعات تکمیلی می توانید از دوره عزت نفس و دوره تله بی ارزشی استفاده کنید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *