آموزش‌ مهارت‌های زندگی

چگونه می‌توانیم بعد از طلاق خود را بازیابی کنیم؟

چگونه می‌توانیم بعد از طلاق خود را بازیابی کنیم؟

ازدواج و شروع یک رابطه‌ی عاطفی هدفمند یکی از مهم‌ترین تصمیمات در طول زندگی هر فرد به حساب می‌آید. چرا که ارتباطات عاطفی تمام ابعاد زندگی ما را تحت‌ شعاع قرار می‌دهد. قبل از شروع، از شما می‌خواهم که به یک جمله‌‌ی ساده، کوتاه اما تامل برانگیز چند لحظه فکر کنید.

(هیچکدام از زوج‌هایی که تصمیم‌ به آغاز زندگی مشترک و ازدواج می‌گیرند، هرگز تصور نمی‌کنند که ممکن است روزی بخواهند از یکدیگر جدا شوند.)

دو نفری که باهم ازدواج می‌کنند همسفرهایی هستند در مسیر پرفراز و نشیب‌ زندگی، که هرگز قابل پیش‌بینی نیست. جداشدن و طلاق به معنای این است که یکی از مسافران و یا هردو، در ایستگاهی بین راه، درمی‌یابند که ادامه مقصد آن‌ها مشترک نیست و باید راهشان را از هم جدا کنند.

تصمیم به طلاق و جداشدن هم به همان میزان که ازدواج اهمیت‌ دارد، مهم است. چرا که خاطرات و یادگاری‌هایی که از آن سفر در ذهن داریم همیشه همراهمان خواهند بود. 

طلاق رویدادی است که تحت هر شرایطی دشوارهایی را همراه خود خواهد داشت و گاهی به اندازه از دست‌دادن و مرگ به سوگواری و تامل نیاز دارد. ما در این مقاله می‌خواهیم این موضوع را بررسی کنیم که “چگونه می‌توانیم بعد از طلاق خود را بازیابی کنیم؟” پس با ما همراه باشید.

طلاق چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

طلاق زمانی اتفاق می افتد که ما از یک زندگی مشترک دو نفره به زندگی مجردی قبل از ازدواج باز می‌گردیم. هرچند که ممکن است بسیاری از شرایط در ظاهر به قبل از ازدواج شباهت داشته باشد اما فراموش نکنید که شما هرگز آدم سابق نخواهید بود. روزها و تجربیاتی که پشت‌سر گذاشته‌اید، تغییرات زیادی در شما، افکار و روند زندگیتان ایجاد کرده‌ است که گاهی باعث ایجاد سردرگمی خواهد شد.

بدون شک شما پیش از اقدام بعد از طلاق برای حل اختلافات زناشویی تلاش‌های زیادی کرده‌اید و یا ممکن است روند طلاق عاطفی را پشت‌سر گذاشته باشید و اکنون کمی احساس خستگی کنید و یا به عبارتی باورهایی که درباره‌ی خود و آینده و عزت نفستان داشتید متزلزل شده باشد، اما اکنون شما آگاهانه اینجا هستید تا در پی راه حل برای نجات خود از برخی مسائل احتمالی باشید و با پذیرش نسبت به تغییرات زندگی و بحران‌های بعد از طلاق و شرایط جدید سازگار شوید.

مشکلات پس از طلاق یکی از دلایلی است که افراد با وجود عدم رضایت از زندگی مشترک به دنبال حل اختلافات زناشویی هستند تا از بروز آن جلوگیری کنند. ممکن است افراد گاهی به طلاق عاطفی راضی شوند اما تن به طلاق رسمی و مشکلات بعد از آن ندهند.

طلاق نیز مانند تمام چالش‌هایی که در زندگی با آن ها مواجه هستیم، ممکن است مسائل و مشکلاتی را برای ما به بار بیاورد. برای مدیریت چالش های بعد از طلاق یک سری مهارت‌ها لازم است. برای بهره‌مندی از این مهارت‌ها می‌توانید با شرکت در دوره‌های مهارت‌های زندگی خود و ذهنتان را قوی‌تر کنید. در ادامه به بررسی و راهکارهای مشکلات پس از طلاق خواهیم پرداخت.

برخی از مشکلات جدایی شامل:

  • احساس مقصر دانستن خود
  • بحران‌های فکری و روانی
  • مراقب و تربیت فرزندان
  • ازدیاد مسئولیت‌ها
  • و موارد دیگر

احساس مقصر دانستن خود

زمانی که طلاق اتفاق می‌افتد، حتی با وجود این که ممکن است رضایت طرفین در این موضوع کامل باشد اما احساسات منفی افراد را در بر دارد. بعد از طلاق فرد ممکن است احساسات متعددی را تجربه کند. گاهی خود را مقصر می‌داند. احساس می‌کند شاید اشتباهات او منجر به از هم پاشیدگی زندگی مشترک شده است. ممکن است فرد احساس کند که برای این انتخاب اشتباه و طلاق مقصر است و خود را سرزنش کند. اگر فرزندانی در این میان باشند این احساسات بیشتر خواهند بود. مثلا فرد احساس می‌کند با طلاق او از همسرش آینده فرزندانش را تباه کرده است. احساس مقصر دانستن خود گاهی در افراد دیده می‌شود و عواملی باعث تشدید آن می‌شود. مثلاً اگر زن یا مرد در صورت وجود فرزند، دیگری را از دیدن او منع کند، این حس مقصر دانستن خود بیشتر فرد را درگیر می‌کند. این احساس معمولاً در زنان به علت روحیه لطیف‌تر و حس مادرانه آن ها شایع‌تر است. این موضوع عزت نفس انسان را دچار مشکل می‌کند.

 

بحران‌های فکری و روانی

یکی دیگر از مشکلات پس از طلاق تجربه احساس نگرانی و افسردگی است. فرد ممکن است به علت تجربه ناموفق و شکست در رابطه‌اش گمان کند مکرر شکست خواهد خورد و نمی‌تواند رابطه‌ای موفق را تجربه کند. این احساسات باعث می‌شود فرد نسبت به آینده احساس نگرانی کند.

این احساسات نیز معمولاً در زنان شایع‌تر است. همچنین زنان به دلیل مشکلات فرهنگی ممکن است بیشتر نسبت به آینده احساس نگرانی کنند. ضمن این که از آنجایی که اغلب زنان شاغل نیستند، مشکلات اقتصادی نیز یکی از نگرانی‌هایی است که احتمالاً آن‌ها را در آینده درگیر خواهد کرد.

مراقبت و تربیت فرزندان

معمولاً در یک زندگی، قبل از طلاق، فرزند پسر از پدر خانواده الگو می‌گیرد و فرزند دختر از مادر خانواده. زمانی که طلاق اتفاق می‌افتد، اگر حضانت فرزندان به مادر سپرده شود، فرزند پسر، پدر را دائم در کنار خود نخواهد داشت تا از او الگو بگیرد. در مقابل اگر حضانت فرزندان به پدر سپرده شود، دختر نمی‌تواند مادرش را به خوبی الگو قرار دهد. ضمن این که دختران زمانی که دچار بلوغ می‌شوند نیازمند راهنمایی‌های مادر هستند و حتی اگر از پدرشان کمک بخواهند او قادر نخواهد بود به خوبی فرزندش را راهنمایی کند. در ضمن بعد از بروز طلاق، فرزندان شاهد رابطه درست و سالم بین زن و شوهر نخواهند بود و این قضیه سبب می‌شود که در زندگی آینده آنان نیز مشکلاتی به وجود بیاید.

ازدیاد مسئولیت‌ها

یکی از مسائلی که در زندگی مشترک وجود دارد تقسیم کار است. بعد از طلاق، معمولاً بایستی اکثر مسئولیت ها را خودمان بر عهده بگیریم. از پذیرش مسئولیت‌های جدید هراسی نداشته باشید. مثلاً اگر در گذشته به کاری مشغول نبوده‌اید و تامین مخارج زندگی شما برعهده همسرتان بوده، سعی کنید از نظر مالی استقلال پیدا کنید. در ابتدای این راه ممکن است با مسائل و چالش‌های جدیدی رو به رو شوید اما از آن‌ها نترسید و به چشم یک فرصت برای کسب تجربه‌های جدید به آن نگاه کنید.

طلاق تجربه‌ای دشوار و عاطفی است که می‌تواند تأثیرات عمیقی بر زندگی افراد بگذارد. بازیابی خود بعد از طلاق نیازمند زمان، صبر و کار روی خود است. اینجا چند راهکار برای کمک به بازیابی و بازسازی زندگی بعد از طلاق پیشنهاد می‌شود:

  • پذیرفتن و ابراز احساسات 
  • تعریف هویت جدید
  • تمرکز بر خود 
  • پشتیبانی اجتماعی و عاطفی
  • تنظیم اهداف جدید
  • به خودتان زمان بدهید و صبور باشید

پذیرفتن و ابراز احساسات

طلاق می‌تواند طیف وسیعی از احساسات مانند غم، خشم، سردرگمی و حتی ترس ایجاد کند. به خودتان اجازه دهید این احساسات را تجربه کنید و آنها را نادیده نگیرید.

راهکار پیشنهادی:

نوشتن یا گفتگو: نوشتن درباره احساساتتان یا صحبت کردن با یک دوست معتمد یا مشاور می‌تواند به کاهش فشارهای عاطفی کمک کند.

تعریف هویت جدید

بعد از طلاق، ممکن است احساس کنید هویت شما با ازدواج قبلی شما گره خورده است. اکنون زمان آن است که خود را دوباره کشف کنید و هویت مستقل خود را بازسازی کنید.

راهکار پیشنهادی:

سرگرمی‌ها و فعالیت‌های جدید: به دنبال سرگرمی‌ها و فعالیت‌های جدیدی باشید که به شما لذت می‌بخشند و می‌توانند به تقویت حس استقلال شما کمک کنند.

تمرکز بر روی خود و سلامتی

سلامت جسمی و روانی خود را در اولویت قرار دهید. ورزش، تغذیه سالم، و خواب کافی به بهبود روحیه و کاهش استرس کمک می‌کند.

راهکار پیشنهادی:

مدیتیشن و یوگا: تمرینات ذهن‌آگاهی مانند مدیتیشن و یوگا می‌تواند به آرامش ذهن و کاهش اضطراب کمک کند.

پشتیبانی اجتماعی و مشاوره

حمایت از دوستان، خانواده یا گروه‌های حمایتی می‌تواند در این دوران بسیار مفید باشد. صحبت کردن با افرادی که تجربه مشابه داشته‌اند به شما احساس همدلی و درک شدن می‌دهد.

راهکار پیشنهادی:

مشاوره تخصصی: اگر احساس می‌کنید نمی‌توانید به تنهایی از این دوران عبور کنید، مشاوره با یک روانشناس یا مشاور می‌تواند بسیار موثر باشد.

تنظیم اهداف جدید

یکی از راه‌های موثر برای بازیابی، تعیین اهداف جدید در زندگی است. این اهداف می‌توانند در زمینه کاری، تحصیلی، یا حتی شخصی باشند.

راهکار پیشنهادی:

تمرکز بر آینده: به جای غرق شدن در گذشته، به آنچه می‌خواهید در آینده انجام دهید فکر کنید. زندگی بعد از طلاق می‌تواند فرصتی برای شروع دوباره و رسیدن به رویاهای جدید باشد.

به خودتان زمان بدهید و صبور باشید

به یاد داشته باشید که بازیابی بعد از طلاق، یک فرآیند است و نمی‌توان انتظار داشت که فرد به سرعت بهبود یابد، پس به خود زمان بدهید، کمی صبور باشید. بهبود و بازسازی زمان‌بر است، اما مطمئن باشید که این مرحله گذراست.

هر فرد مسیر خاص خود را در بازیابی بعد از طلاق طی می‌کند، اما این راهکارها می‌توانند به شما کمک کنند تا احساس بهتری داشته باشید و به سمت آینده‌ای روشن‌تر و پرانرژی‌تر حرکت کنید.

گاهی افرادی وجود دارند که بعد از طلاق ، جدایی را در ذهن خود انکار می‌کنند. آن‌ها اینطور می پندارند که در حال دیدن کابوس هستند و طلاق را انکار می‌کنند. اولین گام برای حل هر مشکل و عبور از آن پذیرش آن است.

جمع‌بندی: بدانید پشیمانی بعد از طلاق، طبیعی است

شرایط طلاق هرچه که باشد، مواقعی پیش می ‌آید که از قرار دادن خود و دیگران در این موقعیت زجرآور پشیمان می‌شوید. حتی اگر شما مقصر اصلی طلاق نباشید، باز هم خودتان را با پرسیدن سوال‌های بی‌پایان آزار می‌دهید، از خودتان می‌پرسید که “آیا برای نجات زندگیمان کوتاهی کرده‌ام؟” و بعد این افکار حسرت‌بار ذهن‌تان را اشغال می‌کند که “ای کاش بیشتر تلاش کرده بودم.”

البته باید بدانید که پشیمانی بعد از طلاق تاحدی طبیعی و قابل درک است، چونکه طلاق گاهی درد طاقت ‌فرسایی را به افراد بسیاری، شامل خودتان، همسر سابقتان و فرزندانتان، تحمیل می‌کند و وادارتان می‌کند که همه چیز را از صفر شروع کنید، بدیهی است که این حجم از فشار باعث شود که دچار احساس پشیمانی بعد از طلاق شوید، اما فراموش نکنید که شما قبل از طلاق، همه راه‌ها را برای درست کردن مشکلات و رابطه‌تان امتحان کردید و سعی کردید که بهترین تصمیم را بگیرید، پس قوی باشید و خودتان را سرزنش نکنی و سعی کنید که یک زندگی تازه خوب برای خود بسازید.

دکتر ویدا فلاح، روانشناس، مدرس و مشاور دوره‌های روانشناسی و توسعه فردی همواره این نکته مهم را یادآور می‌شوند که

تمامی مهارت‌ها قابل یادگیری هستند، پس با مطالعه و آموزش دیدن، زندگی بهتری برای خودتان بسازید. 

برای کسب اطلاعات بیشتر از دوره بعد از جدایی و دوره‌های زیر استفاده کنید.

دوره‌های مرتبط

بعد از جدایی
بلوغ عاطفی
مهارت‌های ارتباطی
رابطه بدون خیانت
جذابیت در ارتباطات
حل اختلافات زناشویی
هوش هیجانی، هوش عاطفی
شناخت قبل از ازدواج (مقدماتی)
شناخت قبل از ازدواج (پیشرفته)

 

منابع

https://www.psychologytoday.com/better-divorce/how-heal-divorce

https://www.everydayhealth.com/life-after-divorce-12-ways-rebuild-your-life

https://psyche.co/how-to-survive-and-thrive-through-divorce-to-a-new-life-chapter

 

*زندگی خوب ساختنی است، آن را آگاهانه بسازید*

 

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *