آموزش‌ مهارت‌های زندگی

خویشتن داری

خویشتن داری چیست ؟ فواید خویشتن داری را بیشتر بشناسید!

خویشتن داری و یا مهار خویشتن (خود کنترلی) هسته اولیه اعتماد به نفس است و در واقع فضیلتی است که به فرد یاد می دهد رفتارهایش را تنظیم کرده و خود را با واقعیت منطبق کند. پس چه خوب است که یاد بگیریم چگونه خویشتن خود را مهار کنیم و این یادگیری را از آغاز راه یعنی از کودکانمان شروع کنیم تا در آینده دچار مشکل نشویم. دوره هایی در خصوص افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس و تفکر عقلانی برای شما وجود دارد که به این موضوع کمک میکند کافیست برروی لینک کلیک کنید.

خویشتن داری یعنی چه ؟

خویشتن داری یک مکانیسم درونی است و باعث می‌شود که هر فکر و عمل زیان آوری به عمل تبدیل نشود. خویشتن داری یکی از مهارت های زندگی به افراد یاد می‌دهد که رفتارهایشان را کنترل کنند و خود را با محیط و واقعیت تطبیق دهند.

مهارت خویشتن داری یعنی چه ؟

مهارت خویشتن داری یا مهار نفس مهارتی اکتسابی است که باعث می‌شود افراد بتوانند ارضای خواسته‌های خود را به تعویق بیندازند و رفتارهای عجولانه نشان ندهند. تقویت مهارت خویشتن داری تاثیرات مفید فراوانی همچون افزایش اعتماد به نفس، انعطاف‌پذیری، همدلی و غیره برای فرد به همراه دارد. بهتر است که خویشتن داری از کودکی به افراد آموزش داده شود چرا که در این صورت در فرد نهادینه شده و تبدیل به یک ویژگی می‌شود.

خویشتن داری

فواید خود کنترلی یا خویشتن داری :

داشتن هوش هیجانی بالا یکی از ویژگیهای بارز افرادی است که در زندگی خود موفق هستند و می توانند تاثیرات مثبت و به سزایی بر دیگران داشته باشند. خویشتنداری یکی از مشخصات بارز چنین افرادی است .

بسیاری از افراد اسیر و تسلیم محض امیال گذرای خود هستند و با اینکه ممکن است بدانند با ارضاء این امیال در دراز مدت به خود و دیگران آسیب می زنند ، از روی عادت و نه از روی اراده رفتار می کنند و سپس دچار عذاب وجدان شده و احساس گناه به آنها دست می دهد.

  •  امکان اصلاح سریع اشتباهات و جبران آن
  • افزایش بهره ‌وری
  • گسترش عدالت اجتماعی
  • خویشتن داری در مقایسه با نظارت‌ های بیرونی، بسیار کم هزینه است

اهمیت خود کنترلی :

صرف نظر از اینکه ما چه کاری انجام می‌دهیم (کار فیزیکی یا تصمیم‌های ذهنی)، اهمیت خویشتن داری در رسیدن به نتایج مطلوب، بر کسی پوشیده نیست. اگر احساسات بر ما غلبه کنند، طبیعتا منطق کم‌ رنگ می ‌شود و تصمیماتی که می‌گیریم، احتمالا تصمیمات سازنده‌ای نخواهند بود.

لازمه‌ خویشتن داری این است که احساساتمان را در همه حال تحت کنترل داشته باشیم. ما باید تصمیمات خود را بر پایه‌ منطق و بدون ترس، اتخاذ کنیم. چرا که ترس یک حس است و جزو منطق و عقل به حساب نمی‌آید. عدم توجه به اهمیت خویشتن داری می‌تواند شعور، اعتماد به نفس و نوع قضاوت ما را به خطر بیندازد.

آموزش رسیدن به خود کنترلی برای کودکان :

این مهارت در عین سادگی نیازمند قدرت و شجاعت است. می توان به راحتی فهمید که برای یک کودک خوردن شیرینی قبل از شام، چشم پوشی از تماشای تلویزیون قبل از خواب، داد نزدن به هنگام عصبانیت، دعوا نکردن با خواهر و برادر کوچک تر دشوار است. والدین با درخواست انجام این کارها و توضیح مفهوم خویشتن داری می توانند بلافاصله پس از یک رفتار مثبت به وی بگویند: «آفرین که تلویزیون تماشا نکردی! دعوا نکردی، داد نزدی و … خویشتن داری به خرج دادی» با این کار در واقع کودک یاد می گیرد که قبل از انجام هر کاری فکر کند و کم کم این شعار در خانواده نهادینه می شود که همیشه اول فکر کنیم، بعد عمل کنیم.

فرآیند رسیدن به خویشتن داری :

  • تعیین اهداف و استانداردها
  • اقدامات رفتاری
  • خودارزیابی
  • مدیریت خود
اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

یک پاسخ

  1. باسمه تعالی
    با سلام و درود سالروز شهادت مولای متقیان بر عموم شیعیان خداترس و مومن تسلیت باد

    در رابطه با متن نوشته شده کمتر به شاخصه اصلی خویشتن داری پرداخته شده است در واقع خویشتن داری محقق نمی شود مگر آنکه فرد به ایمان آراسته گردد و دین را واقعا سرلوحه اعمال خود قرار دهد از خود شما می پرسم وقتی زمینه انجام گناه و بستر آن به طور سراسری در کشور پهن شده است بویژه در حوزه فضای مجازی و یک سری موسسات با عنوان ازدواج موقت با کیس صیغه ساعتی در حال فعالیت با شماره مجوز هستند در عمل کار این موسسات چه فرقی با خاله مجازی دارد هردو در توسعه فساد نقش دارند با این تفاوت که این یکی خود را به لباس مشروعیت مزین نموده چگونه ممکن است یک زن بواسطه خواندن صیغه یک ساعت با یکی باشد و بعد قطع رابطه نموده و ساعتی بعد صیغه دیگری شود این همان رابطه جنسی نامشروع هست که به شکل فرمالیته اسم صیغه گرفته است چرا که طرف مذکر رابطه زیر بار مسولیت نخواهد رفت و عملا گناهان کبیره به صورت شبهه برانگیز در جای جای خانه ها بغل گوش همه ماها و در حریم به اصطلاح امن کوچه و خیابان به طنین شیطانی ساز و دهل کوفته و به ریش امثال ما می خندد چرا اجازه می دهیم این چنین گستاخانه فضای جامعه را فساد فرا گیرد و کسی از ترسش که بیشتر به خاطر بی اعتمادی حاصل شده است برای ازدواج که سهل است حتی روابط کاری و اجتماعی قدم پیش نگذارد مشکل ریشه ای است از ریشه برکنید فساد را این مطالب چنان به تابوی اجتماعی بدل شده است که تا به حال کسی به خاطر ارتکاب فحشای دیگری حاضر به مراجعه به قانون و معرفی مجرمین نیست اگر هم باشد قانون محترمانه فرد را می پیچاند و دست به سرش می کند در چنین شرایطی من یکی هیچ وقت ازدواج نخواهم کرد می دانید که راز موفقیت یک جامعه ازدواج موفق فرزندان خانواده هاست که جامعه را تشکیل می دهند بیایید به قرآن مراجعه کنید خداوند تبارک تعالی در این حیث می فرماید سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی دهیم مگر آنکه آن قوم خواستار تغییر باشند بعضی وقت ها باید باورهایمان به خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو را عوض کنیم اگر کسی رسوا نشود و به این تابوی اجتماعی تن دهد و در وادی مقدس امر به معروف قدم پیش نگذارد مریخی ها نخواهند آمد من و تو و همه ما باید با هم مدینه فاضله علوی را شکل دهیم تاریخ انسان ساز است اگر نیک بنگریم به امید تجلی افکار خداباورانه و فساد ستیزانه در تمام جمجمه های مغز هشتاد میلیون ایرانی خودمان برای نکوداشت خون گران قیمت و بی بهای سردار و سرور شهدای بی سر حضرت اباعبدالله الحسین سید شباب اهل جنت یا علی مدد خدانگهدار

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *