آموزش‌ مهارت‌های زندگی

درمان عزت نفس پایین

راه های درمان عزت نفس پایین | چگونه عزت نفسمان را افزایش دهیم ؟

اگر عزت نفس پایینی دارید تا به حال به درمان عزت نفس پایین اندیشیده اید؟ عزت نفس پایین تبعات زیادی در زندگی فردی و اجتماعی ما خواهد داشت . گاها ما با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنیم . احساسات مخرب و منفی زیادی را با خود حمل می کنیم . تحت هیچ شرایطی احساس رضایت درونی نداریم . در این موارد اغلب مشکلات ما به پایین بودن عزت نفس ختم می شوند .


ما برای شما دوره هایی را در راستای ارتقا شخصی و حرفه ای تهیه دیده ایم که شما می توانید از طریق لینک مهارت های زندگی انواع این دوره ها را مشاهده و به حل مشکلات فردی و اجتماعی خود بپردازید.


همه ما این تجربه را داریم که گاهی تصمیم می گیریم شرایط را به طور کلی عوض کنیم. اما چگونه این شرایط را عوض کنیم؟ در واقع راه های درمان عزت نفس پایین چیست؟در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد راه های درمان عزت نفس پایین بیشتر صحبت کنیم.

درمان عزت نفس پایین

احساس مسئولیت بیش از حد

همه ما این تجربه را داشته ایم که گاهی احساس می کنیم این وظیفه ماست که تمام مشکلات را حل کنیم. ما بایستی دیگران را راهنمایی کنیم. ما باید راه حل مشکلات دیگران را پیدا کنیم. این وظیفه ماست که دیگران رو خوشحال کنیم.تمامی این احساسات تفکراتی تخریب گر هستند. زمانی که خود را بیش از حد در اختیار دیگران قرار می دهیم از آن ها توقع محبت و احترام بیشتری خواهیم داشت.زمانی که دیگران این احساسات را ارضا نمی کنند دچار این احساس می شویم که مورد سواستفاده قرار گرفته ایم.

پس کاهش احساس مسئولیت بیش از حد باعث می شود در جهت درمان عزت نفس پایین گام برداریم. در ادامه راه کار هایی به شما ارائه خواهیم داد.

راه حل ها

تقویت توانایی نه گفتن از مهم ترین راه های افزایش عزت نفس می باشد. ما باید یک بار برای همیشه باید این اصل را بپذیریم که دیگران باید ما را به خاطر خودمان دوست داشته باشند نه برای منفعتی که به آن ها می رسانیم.

اگر یک لیست از افرادی که برای شما اهمیت دارند درست کنید خودتان باید در صدر لیست قرار بگیرید.همیشه برای خود بهترین ها را بخواهید.در ارتباط با دیگران حد و مرز مشخص کنید.ما باید یاد بگیریم قبل از چیز از خود به نحواحسن مراقبت کنیم.

طرف دیگر مسئله

گاهی عزت نفس پایین خود را به شکل بی مسئولیتی نشان می دهد. در این حالت باعث می شود نخواهیم مسئولیت بسیاری از کار ها را بپذیریم. اگر حس مسئولیت پذیری را در خود بکشیم در پی آن جرئت تجربه احساساتی از قبیل ریسک و خطر کردن نیز در ما از بین می روند. این امور باعث می شوند حس مفید بودن ، هیجان تجارب جدید و … را از دست بدهیم.

پس گاهی نیز مسئولیت پذیری نوعی درمان عزت نفس پایین است.

خشم

زمانی که خود را زیر پا له می کنیم و به دیگران بیش از اندازه اهمیت و میدان می دهیم توقع داریم آن ها به ما عشق و احترام بدهند. اما آن ها زمانی که می بینند ما برای خود ارزش قائل نیستیم آن ها نیز طبیعتا برای ما ارزش قائل نخواهند بود. این موضوع باعث ایجاد خشم در ما خواهد شد. زمانی که دلیل منطقی برای بروز خشم خود پیدا نمی کنیم این خشم را در خود سرکوب می کنیم. از این رو همیشه منتظر یک موقعیت کوچک خواهیم بود تا این خشم فرو خورده را بروز دهیم. این مسائل باعث می شود نسبت به مسائل کوچک عکس العمل های بزرگ نشان دهیمکنترل خشم یکی از راه های درمان عزت نفس پایین است.

درمان عزت نفس پایین

حساسیت بیش از حد

افراد با عزت نفس پایین معمولا نسبت به صحبت های دیگران در مورد خودشان حساسیت بیش از حد دارند. این افراد به سرعت عصبانی و ناراحت می شوند.

راه حل ها

راه درمان عزت نفس پایین در این خصوص به شکل زیر است.

به صحبت های دیگران به دقت گوش بدهید تا مجبور نباشید از صحبت های نصفه و نیمه برداشت کنید. اگر انتقاد یک فرد از شما سازنده و به جا است منصفانه آن را پذیرا باشید. انتقاد های به جا و درست به شما در مسیر پیشرفتتان کمک خواهند کرد. از  تاثیر نوشتن بر موفقیت غافل نشوید. نکات منفی خود را روی کاغذ بنویسید و آن ها را به نکات مثبت تبدیل کنید. اگر انتقاد شخصی صحیح و منصفانه نیست این مسئله را با او در میان بگذارید و از خود دفاع کنید. زمانی که یک شخص یک انتقاد اشتباه را بارها در مورد شما مطرح می کند و شما هم با او در مورد اشتباه بودن آن صحبت کرده اید بی تفاوت بودن را یاد بگیرید.

تنفر از بدن

برای همه ما پیش آمده که گاهی از بدن و ظاهر خود متنفر باشیم. تنفر از بدن یکی از مصادیق عزت نفس پایین است.

در ادامه راهکار هایی در خصوص درمان عزت نفس پایین در این مورد بیان می کنیم.

راه حل ها

تحت هیچ شرایطی خود را با دیگران مقایسه نکنید. مقایسه خود با دیگران بزرگ ترین خیانتی است که می توانید در حق خود انجام دهید. به ظاهر خود اهمیت دهید.منظور از اهمیت به ظاهر پوشیدن لباس های گران قیمت نیست.بلکه سعی کنید از وسایل و لباس هایتان مراقبت کنید و آن ها را تمیز و مرتب نگاه دارید.از اتو زدن لباس هایتان غافل نشوید.سعی کنید تحت هر شرایطی آراسته به نظر بیاید.

از تغذیه سالم ، خواب کافی و ورزش مداوم غافل نشوید.ورزش مداوم یکی از راه های خوب درمان عزت نفس پایین است.

درمان عزت نفس پایین

خودنمایی

افرادی که از عزت نفس پایین رنج می برند عموما در پی خود نمایی هستند. وسایلی می خرند که عملا به آن ها نیازی ندارند اما اطرافیان آن را تایید می کنند تا به اصطلاح با آن ها پز بدهند. رشته دانشگاهی انتخاب می کنند تا مورد تایید بقیه باشد. شغلی را انتخاب می کنند که به آن علاقه ای ندارند تا تایید دیگران را بخرند.

راه حل

برای انتخاب مسیرتان به علایق و استعداد های خود توجه کنید.در صورت لزوم در تصمیمات مهم زندگی با تراپیست خود مشورت کنید.یک لیست از وسایل مورد نیاز خود داشته باشید و در مواقع خرید آن لیست را با خود همراه داشته باشید تا از خرید اقلام غیرضروری توسط شما جلوگیری شود.در این مطلب به طور کلی راه حل هایی برای درمان عزت نفس پایین ذکر شد.

درمان عزت نفس پایین

 

 

 

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *