آموزش‌ مهارت‌های زندگی

نشانه های طلاق عاطفی

نشانه های طلاق عاطفی و هرآنچه که باید از آن بدانید!

طلاق عاطفی زمانی اتفاق می افتد که زن و شوهر در کنار هم به بی توجهی زندگی می کنند ولی تقاضای جدایی رسمی نمی کنند. داشتن اولاد یا چشمانداز منفی اجتماع به طلاق می تواند دلیل عدم طلاق قانونی باشد. برخی از افراد تصور می کنند بعد از ازدواج باید به همه چیزهایی که در رویا و خیالشان دارند، برسند لذا این تصور اشتباه بوده و مبنایی برای ایجاد شکاف در زندگی مشترک می شود.

طلاق عاطفی در میان زوجین تا حدودی شایع است. نباید این نکته را فراموش کرد که طلاق عاطفی جایی ثبت نمی شود و گاها حتی نزدیک ترین افراد به زوجین ممکن است متوجه آن نشوند. طلاق عاطفی در واقع بی تفاوتی و بی احساسی نسبت به یکدیگر است. لازم است هر انسانی با مهارت های زندگی آشنا باشد تا خود را درمقابل بسیاری از مشکلات واکسینه کند. برای شرکت در دوره های مهارت های زندگی به صورت غیر حضوری کافیست بر روی لینک کلیک کنید.

طلاق عاطفی یک واکنش و مکانیسم روانشناسی است که برخی از همسران بعد از احساس عدم موفقیت در ازدواج خود و مورد تهدید جسمی یا روحی قرار گرفتن از طرف همسر خود بروز می دهند. وقتی شما از همسر خود طلاق عاطفی می گیرید، در واقع شما احساسات و عواطف خود را از او دریغ می کنید.

برای برخی از زوجین، طلاق عاطفی معمولا قبل از اقدام به طلاق اتفاق می افتد. در برخی از زوجین نیز ممکن است تا بعد از تقاضای طلاق این احساس دریغ عاطفی اتفاق نیفتد. بنابر آمار منتشره از مراکز مشاوره خانواده و طلاق، اکثر طلاق ها یک طرفه می باشند به این معنی که یا طلاق از طرف مرد اتفاق می افتد و یا از طرف زن و به ندرت دیده می شود زن و مرد برای تصمیم به طلاق توافقی مشترک داشته باشند.

نشانه های طلاق عاطفی

ریشه طلاق عاطفی در چیست؟

طلاق عاطفی معمولا از شکایت و گله گذاری زوج ها نسبت به هم شروع می شود، انتظاراتی که به زبان آورده می شود ولی تحقق نمی یابد. در واقع طرفین این رابطه به نیازها و خواسته های دیگری اهمیت نمی دهند طوری که انگار زن و شوهر یکدیگر را می بینند ولی صدای هم را نمی شوند و به وجود یکدیگر تنها عادت کرده اند.

عدم آموزش مهارت های زندگی به جوانان را به عنوان مهم ترین ریشه فاصله عاطفی بین زن و شوهر میتوان دانست. برخی از افراد نمی  توانند در کنار هم زندگی کنند و لذا طلاق رسمی یا عاطفی صورت می گیرد. در واقع برخی از زوجین زیر یک سقف زندگی می کنند، اما هیچ احساس و جذبه  ای برای یکدیگر ندارند. زن و شوهری که دچار طلاق عاطفی هستند به اوج بی تفاوتی نسبت به هم می رسند و بی  تفاوتی آخرین مرحله بی  احساس بودن انسان است.

نشانه های طلاق عاطفی را بشناسید :

فرار کردن از خانه

نشانه بارز طلاق عاطفی، نبود روابط کلامی و عاطفی بین زوجین و فرار کردن از خانه و از یکدیگر است و ممکن است در مراحل پایانی رابطه اتفاق بیفتد.

نداشتن رابطه جنسی و جسمی

کناره ‌گیری جسمی، نداشتن روابط جسمی، کلامی و جنسی ارضاء کننده و نوازشگر از نشانه ‌های روشن طلاق عاطفی است. این مسئله معمولا وفاداری زوجین را تحت تأثیر قرار داده و ممکن است آنها را به سمت روابط خارج از ازدواج یا همان خیانت سوق دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص راه های پیشگیری از خیانت همسر کافیست برروی لینک کلیک کنید.

از بین رفتن حس اعتماد

زمانی که زوجین از یکدیگر دور می شوند برای یکدیگر غریبه می شوند. شما تصور کنید که با کسی زندگی می کنید که کاملا برای شما غریبه است. اولین نکته ای که در ذهن برای فرد غریبه ایجاد می شود مسئله بی اعتمادی است. زوجین زمانی که برای یکدیگر غریبه می شوند نسبت به هم بی اعتماد می شوند.

زمانی که در زندگی شرایط پیچیده می شود و هر یک از زوجین نیاز به حمایت و دلگرمی دارند و شاهد سردی و عدم حمایت همسر خود هستند این احساس بی اعتمادی تشدید می شود. در این حالت افراد مدام نسبت به یکدیگر دچار سو تفاهم شده و این سردیِ در رابطه را تشدید می کند.

از بین رفتن هیجان در زندگی

خالی شدن زندگی از هیجان، از دیگر نشانه ‌های طلاق عاطفی است. هرچقدر هم که زوجین تعداد سال‌ های زندگی مشترکشان بالا باشد، اما باز هم در صورتی که زندگی موفقی داشته باشند، شور و هیجاناتی برایشان وجود دارد. خرید یک هدیه، رفتن به سفر، اتفاقات زندگی فرزندان و… می‌تواند شور و هیجان را به زندگی تزریق کند. اما زوجینی که دچار طلاق عاطفی‌ اند، زندگی شان از هرگونه شور و هیجانی خالی شده است. همه چیز روی خط سکوت، بی‌تفاوتی و غفلت پیش می‌رود.

کم شدن فعالیت های مشترک

یکی از علائم شاخص در طلاق عاطفی این است که آرامش بیشتر را در تنهایی می دانند. کارها و تفریحات مشترک به مرور کمتر می شود و هرکس برنامه خود را مانند افراد مجرد پیش می برد و تنهای تبدیل به عادت روزانه می شود.

عدم تمایل به گفتگو و حل مشکلات

عدم تمایل به بحث و گفتگو در مورد مشکلات، بی‌توجهی، سردی و انکار مسئله در برابر اعتراض طرف مقابل نیز یکی دیگر از نشانه های طلاق عاطفی است.

نشانه های طلاق عاطفی

راه های کلی برای پیشگیری از طلاق عاطفی :

  • برداشت  های منفی از یکدیگر را کنار بگذارید و درک متقابل داشته باشید
  •  پیش از بیان دلخوری به همسر، اول کل جریان را روی کاغذ بنویسید. زیرا نوشتن، هم سبب آسودگی شما می شود، هم سهم خودتان از دلخوری آشکار می شود.
  • برای همسر خود وقت صرف کنید که این موضوع قبل از تماس فیزیکی اهمیت دارد
  • محبت کنید
  • به همسر خود احترام بگذارید
  • به اشتباهات خود اشاره کنید و از همسرتان عذرخواهی نمایید
  • به جنبه  های مثبت زندگی توجه کنید
  • از کلمات تایید آمیز استفاده کنید

نتیجه گیری :

برخی از افراد با طلاق قانونی از هم جدا می‌شوند و بسیاری هم با طلاق عاطفی دل ‌هایشان را از هم جدا می‌کنند. فردی که در رابطه خود وارد مرحله طلاق عاطفی شده است، تنهایی را تجربه می‌کند و نداشتن رضایت از زندگی زناشویی، فشار روحی بیشتری را به او وارد می‌کند که این موضوع ناشی از ناآگاهی درخصوص مهارت‌ های ارتباطی است و مانع از بروز احساسات به شکل سازنده و سالم می‌شود و همه این موارد دست به دست هم داده تا نشانه های طلاق عاطفی را روز به روز بیشتر کند. اگر در طلاق عاطفی هستید یا نمیخواهید رابطه تان دچار طلاق عاطفی شود به شما استفاده از دوره های روانشناسی طلاق عاطفی و حل اختلافات زناشویی را پیشنهاد می کنیم.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *