آموزش‌ مهارت‌های زندگی

مدیریت اضطراب

چرا باید اضطراب خود را مدیریت کنیم؟ – راه های مدیریت اضطراب

وقتی بتوانیم مدیریت اضطراب خود را دست بگیریم، در حل مشکلات می توانیم مثبت عمل کنیم. باید بدانید اضطراب و نگرانی، رابطه مستقیمی با ترس ‌ها دارد. هر گاه اضطراب آن چنان شدید باشد که شخص ترس زیادی را در وجود خود احساس کند، اضطراب به اختلالی روان پزشکی موسوم به اختلال هراس مبدل می شود.

اضطراب چیست؟

اضطراب احساس ناخوشی، نگرانی یا تنشی است که شما در پاسخ به شرایط تهدید کننده یا فشارزا ارائه می دهید . توجه به این نکته لازم است که برخی از افراد بیش از دیگران مضطرب اند. دوره هایی چون مدیریت استرس، رهایی از ترس، هوش هیجانی در زمینه مدیریت اضطراب به شما کمک خواهد کرد کافیست برروی لینک کلیک کنید.

استرس چیست؟

پذیرفته شده‌ ترین تعریف استرس که به ریچارد لازاروس (Richard Lazarus) نسبت داده می‌شود این است که «استرس شرایط یا احساسی است که فرد زمانی به آن دچار می‌شود که احساس کند نیازهایش فراتر از منابع فردی و اجتماعی‌ای است که در اختیار دارد».

معنای این حرف این است که اگر باور داشته باشیم که زمان، منابع یا دانش کافی برای رسیدگی کردن به یک وضعیت را نداریم، دچار استرس می‌شویم. به طور خلاصه ما زمانی دچار استرس می‌شویم که احساس می‌کنیم شرایط تحت کنترل ما نیست.

همچنین معنای این حرف این است که افراد مختلف در شرایط مختلف، استرس را به شیوه‌های متفاوتی کنترل می‌کنند. اگر شما به توانایی‌هایتان اطمینان داشته باشید، اگر بتوانید شرایط را طوری تغییر دهید که کنترل بهتری بر روی آن داشته باشید و اگر احساس کنید کمک و حمایت لازم برای انجام یک کار خوب را دارید، بهتر می‌توانید استرس را کنترل کنید.

چه افرادی بیشتر دچار استرس می‌شوند؟

اضطراب و نگرانی، رابطه مستقیمی با ترس ‌ها دارد. ترس‌هایی که ما را در منطقه امن ذهنی خودمان نگه داشته است و قدرت ریسک کردن را از ما گرفته است. اگر بخواهیم دقیق‌تر ببینیم، می‌بینیم که اضطراب و نگرانی ما ممکن است که از ترس ناشی شود، ترس از این که نتوانیم خوب سخنرانی کنیم ما را دچار استرس می‌کند، وقتی از نه گفتن می‌ترسیم، استرس می‌گیریم و… اگر شهامت به خرج دهید و بر ترس‎‌های خودتان غلبه کنید، با استرس کمتری مواجه می‌شوید. اصلا علت استرس زیاد اکثر افراد در ترس از نتوانستن کنترل استرس است. همین که فکر می‌کنند نمی‌تواند استرس خودشان را کنترل کنند، ترس اثر خودش را می‌گذارد و همه چیز را خراب‌تر می ‌کند. دوره ای با نام رهایی از ترس به شما آموزش می دهد که چگونه با ترس هایتان مواجه شوید، کافیست برروی لینک کلیک کنید.

مدیریت اضطراب

چرا باید اضطراب مدیریت کنیم؟

هرکسی استرس و اضطراب را در موقعیت‌ هایی از زندگی ‌اش تجربه کرده است. هانس سلی، دانشمندی است که مفهوم استرس را معروف و مشهور کرده است، ایشان گفته‌اند، «استرس به ‌عنوان یک مفهوم علمی از یک بدشانسی رنج می‌برد که ناشی از معروفیت و شهرت بسیار زیاد و درک بسیار پایین می‌باشد.»

علی‌رغم این واقعیت که استرس یکی از مشترک ‌ترین تجربه‌های بشری هست، به ‌طور شگفت ‌آوری ساخت یک معنی مناسب از آن سخت است. دانشمندان می‌گویند که استرس یک نیرو یا رخدادی است که مقاومت، تعادل یا کارکردهای طبیعی را معیوب می‌سازد.

تحقیقات پزشکی می‌تواند اثرات قابل ‌توجهی که اضطراب بر روی بدن و سلامتی شخص می‌گذارد را شرح دهد. اضطراب واقعا یکی از راه‌هایی است که بدن از خودش حفاظت می‌کند. هنگامی‌که خطر تهدیدات وجود دارد، بدن مواد شیمیایی به نام «هورمون» را تولید می‌کند که افراد را برای اقدام مناسب آماده می‌کند. این هورمون‌ ها، مانند آدرنالین، در داخل جریان خون رها می‌شوند و در سرتاسر بدن پمپاژ می‌شوند. آن ‌ها آهنگ موجود در عضلات را افزایش داده و یک فرد را آماده شروع حرکت می‌کنند. آن‌ها ضربان قلب را افزایش می‌دهند، به‌ طوری‌که خون بسیار سریع‌تر در میان بافت‌ ها جریان می‌یابد. آن‌ها سیکل تنفسی را سریع‌تر می‌کنند، به‌طوری‌که مقدار فراوان اکسیژن برای تأمین کل بدن در یک موقعیت بحرانی در دسترس باشد. آن‌ها حتی باعث افزایش سرعت فکر می‌شوند، به افراد کمک می‌کنند تا برای خروج از مشکلات فکر کنند و برنامه ‌ریزی نمایند.

این تغییرات جسمی و روحی به شکلی که بعضی اوقات آن را تجربه کنیم، مفید است اما اگر در تمام مدت روز، یا هرروز آن را تجربه کنیم برای روان و جسم‌مان سخت است چرا که همیشه باید در وضعیت «اخطار قرمز» باقی بماند. اگر این رخ دهد، افراد خسته، مضطرب یا افسرده خواهند شد.

راه های مدیریت اضطراب :

دست از نگرانی بردارید

بسیاری از مردم معتقدند که نگرانی در انجام کارها به آنها کمک می‌کند که در موقعیتهای دشوار بهتر عمل کرده و همه چیز زندگیشان را تحت کنترل بگیرند. متاسفانه این باور غلط باعث افزایش استرس در زندگی می‌شود. وقتی در مورد مساله ‌ای نگران هستید این تصویر در ذهن شما شکل می‌گیرد که اتفاق بدی خواهد افتاد و به تدریج افکار منفی به ذهنتان خطور خواهند کرد. برای مدیریت اضطراب می بایست ذهنتان را از نگرانی ها خالی کنید.

این نگرانیها به تدریج تبدیل به عادت می‌شوند و شما مجبور خواهید شد با استرس مزمن در زندگی کنار بیایید. به علاوه نگرانی ممکن است ذهن شما را پر از حس ترس و وحشت کند. گاهی اوقات مردم سعی می‌کنند که در شرایط سخت به آرامش برسند. ذهن شما کلید حل این مشکل است. افکار مثبت را جایگزین افکار منفی کنید و بدانید که نگرانی، بسیار برای سلامت جسم و روان شما خطرناک است.

به خود سخت نگیرید

اغلب اوقات شما خودتان را به خاطر کارهایی که انجام داده‌اید نمی‌بخشید. انسانهای پر تلاش همواره سعی‌شان بر این است که خود را به استاندارد‌های بالای زندگی نزدیک کنند و خود را در همان حد نگه دارند. این خصوصیت اخلاقی باعث بروز استرس زیادی می‌شود. احساس گناه در افراد باعث بوجود آمدن اضطراب و افسردگی می‌شود.

خودتان را به خاطر کارهایی که از کنترل شما خارج هستند سرزنش نکنید. بهتر است که نگاهی به افکار و احساساتتان بیندازید تا بدین وسیله قادر باشید افکار منفی درونی خود را تحت کنترل بگیرید. اگر احساس می‌کنید جایی از کار می‌لنگد به عقب بر گردید و از خودتان بپرسید چه نکات مثبتی را از آن اتفاق بد و ناخوشایند می‌توانید یاد بگیرید. به علاوه اگر احساس رضایتمندی درونی از خودتان را افزایش دهید تبدیل به فردی موفق و با اعتماد به نفس خواهید شد.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *