آموزش‌ مهارت‌های زندگی

چه زمانی خیانت اتفاق می‌افتد؟ | مواجه شدن با انواع خیانت

خیانت چیست؟

خیانت یکی از تجربه‌های تلخی است که احتمال مواجه شدن با آن در زندگی هر فردی وجود خواهد داشت. خیانت در جایگاه تضاد با اعتماد قرار دارد. هنگامی که افراد برخلاف تعهدات و قراردادهای خود عمل می‌کنند، در هر موقعیت و رابطه‌ا‌‌ی از جمله کاری، عاطفی، اجتماعی و غیره که باشند نسبت به احساسات، اعتماد و اعتقاد یکدیگر خیانت کرده‌اند. میزان خیانت در روابط دوستی و همچنین روابط زناشویی پدیده رایجی است که هرکدام به نوبه خود عواقب جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت. خیانت از نظر لغوی به معنای پیمان شکنی، بی وفایی و پنهانکاری است.    

تعریف خیانت از منظر روانشناسی

خیانت از نظر روان‌شناسی به هر نوع رفتاری گفته می‌شود که فرد به طور عمدی خارج از تعهد خود عمل کند (مثل زمانی که دوستتان راز شما را فاش می‌کند) و معنی آن تنها محدود به روابط بین زن و مرد نیست. خیانت زوجین تنها یکی از انواع خیانت است. در واقع روانشناسان خیانت را چنین تعریف می‌کنند:
زمانی که شما از جانب فردی که به او اعتماد کرده‌اید ضربه احساسی و روحی ببینید، خواه این ضربه آگاهانه باشد یا ناآگاهانه، به شما خیانت شده است.

انواع خیانت                 

تعهد مشروط

در روابطی که با نام تعهد مشروط شکل می‌گیرد طرفین هیچ‌گونه تعهدی نه کتباً و نه قلباً نسبت به یکدیگر نداشته و کوچک‌ترین عوامل می‌تواند باعث برهم خوردن رابطه شود به عنوان مثال: هرگاه شریک عاطفی با موقعیت بهتر بر سر راه آن‌ها قرار بگیرد بی‌درنگ آن را جایگزین نفر قبلی می‌کنند.

صمیمیت بدون رابطه جنسی

نداشتن رابطه صمیمی و نزدیک بین زوجین موجب می‌شود که خلاء‌های احساسی بین آن‌ها شکل بگیرد و گاهی نفر سومی برای بر طرف کردن نیاز‌ها وارد رابطه‌ شود. این شخص می‌تواند یک دوست صمیمی، همکار یا از نزدیکان باشد. ‎

دروغ گفتن

دروغ گفتن و عدم صداقت باعث از بین رفتن اعتماد در رابطه می‌شود. حتی اگر فقط به خاطر پیشگیری از بروز مشکلات باشد هم می تواند به رابطه آسیب بزند. دروغ‌هایی که برای حفظ صلح گفته می‌شود، نقض اعتماد است.

 

چه افرادی بیشتر خیانت می کنند؟

به طور کلی خیانت در افرادی بیشتر دیده می‌شود که علایق جنسی شدیدتری دارند، ارزش‌های جنسی سهل‌گیرانه‌تری اتخاذ می‌کنند، رضایت کمتری از شریک زندگی خود داشته و روابط اجتماعی مشترک کمتری با همسر خود دارند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد احتمال بی‌وفایی در افراد با مدل‌های شخصیت مختلف متفاوت است و در بعضی تیپ‌های شخصیتی احتمال انجام بی وفایی بیشتر خواهد بود. تیپ‌های شخصیتی خودشیفته، دو قطبی، مرزی و به ویژه شخصیت نمایشی بیشتر از سایر شخصیت‌ها مستعد انجام روابط فرا زناشویی هستند.

دلایل خیانت کردن مردان :

  • لذت جویی و تنوع طلبی
  • داشتن انتظارات غیرواقعی
  • کیفیت پایین در روابط جنسی
  • داشتن روابط متعدد قبل از ازدواج
  • مقایسه کردن همسر خود با زن‌های دیگر
  • دعواهای طولانی مدت

دلایل خیانت کردن زنان

  • مشکلات مالی
  • داشتن حس بی‌ارزشی
  • درک نشدن عواطف و احساسات
  • عدم صمیمیت در روابط زناشویی
  • اطمینان حاصل کردن از خیانت مرد
  • داشتن اعتیاد مرد به الکل یا اعمال خشونت و بد دهنی

 

مدیریت کردن احساسات بعد از خیانت

برخی از افراد هنگام روبرو شدن با خیانت همسرشان دچار افسردگی، مشکلات خواب، استرس و اختلال در انجام کارهای روزمره می شوند. این افراد درباره‌ی برقراری رابطه جنسی همسرشان با افراد دیگر نیز کنجکاو شده و وضع روح و روانشان کاملاً به هم می‌ریزد و دچار اضطراب و افسردگی می‌شوند و واکنش‌های افراطی به کشف خیانت همسرشان نشان می‌دهند. لازم است در این مواقع احساسات خود را کنترل کنید تا بتوانید به زندگی خود بازگردید.

اثرات خیانت بر زندگی افراد

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم خیانت به معنای آسیب دیدن در اثر اقدامات عمدی یک دوست قابل اعتماد، یکی از اعضای خانواده یا یکی از عزیزان است. خیانت در واقع نقض جدی و آسیب‌زای چهارچوب‌ها است که موجب بر هم خوردن تعادل رابطه می‌شود. اما از آنجایی که این یک پدیده‌ی منفی رایج است لازم است اطلاعات مختصری در مورد مواجه با خیانت و بازسازی اعتماد از بین رفته در روابط بدانیم. در ادامه‌ی این مقاله راه‌کارهایی برای بازسازی اعتماد بعد از خیانت را به صورت مختصر بیان می‌کنیم.

همدلی کردن

اختصاص دادن وقت بیشتر برای درک همسر و همدلی کردن با وی یعنی نگاه کردن از زاویه دید طرف مقابل به موضوعات. همدلی کردن با شریک زندگی، فرصت کافی را برای جایگزین کردن احساس امنیت به جای ترس و بی اعتمادی فراهم می‌سازد.

شنونده بودن

شنیدن حرف‌های یکدیگر کافی نیست. شما باید شنونده خوبی باشید گوش دادن مستلزم توجه به تمام جنبه‌های ارتباطی طرف مقابل مانند: زبان بدن، لحن سخن گفتن، شناسایی و تفکیک احساسات و درک نیازهای طرفین است.

صداقت داشتن

صداقت داشتن همیشه به بازگرداندن اعتماد کمک می‌کند. به خصوص زمانی که همسر شما نسبت به رفتارهای شما حساس شده‌است. صادق بودن شما را چندین قدم در جهت جلب اعتماد مجدد کمک می‌کند.

چگونه بعد از خیانت زندگی کنیم

بازگشت به زندگی عادی بعد از مواجه شدن با خیانت کار ساده‌ای نیست. روند بهبودی و بازگشت به حالت عادی یک روند پیچیده است که زمان زیادی نیاز دارد. با این وجود می‌توان با در نظر گرفتن چند نکته اعتماد از دست رفته را احیا کرد.

  • برای بهبودی خود برنامه ریزی کنید
  • به دنبال تلافی کردن نباشید
  • از افراد غیر قابل اعتماد دوری کنید
  • خود را ببخشید
  • احساسات خود را سرکوب نکنید
  • سرزنش کردن را کنار بگذارید
  • اعتماد از دست رفته را بازگردانید

مراحل بهبودی بعد از خیانت چیست

درک اثرات جانبی خیانت کافی نیست. برای مقابله واقعی با فقدان ناشی از از دست دادن ایمان یا اعتمادمان، باید مراحل مختلف  را شناسایی کرده تا در مسیر درست بهبودی قدم بگذاریم و بدانیم چگونه بعد از خیانت زندگی خود را ادامه دهیم.

1.    انکار

*مانند غم و اندوه یا فقدان ناشی از هر اتفاقی، اولین مرحله بعد از بین رفتن اعتماد، انکار است. انکار معمولاً از طریق رفتارهای اجتنابی یا اعتیادی صورت می‌گیرد. خودمان را گم می کنیم و دست به هر کاری میزنیم تا درد را بی حس کنیم یا وانمود کنیم که وجود ندارد.

2.   درک فقدان

فرهنگی که ما در آن زندگی می‌کنیم اغلب از به رسمت شناختن درد عاطفی بی بهره است. این موضوع می‌تواند کار ما را هنگام تلاش برای غلبه بر دردهای ویرانگری مثل خیانت یا بی‌وفایی سخت‌تر کند. برای بهبود یافتن از این فقدان باید درد خود را به رسمیت بشناسید که این امری زمان بر است.

3. درد، درد، درد

وقتی فقدان خود را به رسمیت شناختیم نوبت به مواجهه با دردی عظیم است که غلبه بر آن اغلب دشوار می‌باشد. در حالی که معمولا سعی می‌کنیم از این مرحله چشم پوشی کنیم، ولی باید بدانیم که گذراندن این مرحله قدم مهمی برای دست یابی به لذت و اعتماد موجود در زندگی گذشته است.

4.  خشم

چهارمین مرحله از روند بهبودی معمولاً بروز خشم و عصبانیتی است که هم قدرت دهنده و هم محدود کننده است. عصبانیت احساس خوبی نیست، اما می‌تواند یک کاتالیزور مهم برای بهبودی باشد. همه‌ی افراد مرحله خشم را پشت‌سر می‌گذراند و مهم است که براساس انگیزه‌های لحظه‌ای ناشی از خشم اقدامی نکنند. چرا که انتهای آن راه فقط تضاد و اندوه بیشتری در انتظار ماست.

5.  از بین رفتن خیالات واهی

بعد از مدتی که توانستیم واقعیت موجود را بپذیریم، به نقطه‌ای می رسیم که خیالات باطل کنار می‌رود و می‌توانیم دنیا را همانطور که هست ببینیم. یک تصویر واضح وشفاف از واقعیت زندگی که پیش رویمان است.

6.  تغییر

هنگامی که باورهای غلط خود را کنار زدیم و دنیا (و شرایط خود) را آنطور که هست پذیرفتیم، معمولاً تغییر چشمگیری در نگرش و رفتارمان را تجربه می‌کنیم. این تغییر می‌تواند خوب یا بد باشد. اگر به تردیدهای خود اجازه جولان دادن داده باشیم این تغییر منفی خواهد بود. اگر روی آینده و آنچه که می توانیم کنترل کنیم تمرکز داشته باشیم، تغییری مثبت خواهد بود. انتخاب با شماست.

آیا بخشیدن کسی که به ما خیانت کرده است ارزشش را دارد؟

اعتماد سازی کار ساده‌ای نیست. طبیعی است که قبل از اینکه تصمیم بگیرید متعهد شوید روی رابطه خود کار کنید، از خود بپرسید آیا اصلا ارزشش را دارد؟

اگر شریک زندگی‌تان در طول رابطه طولانی مدت شما، یک یا دو اشتباه مرتکب شده و مسئولیت آن‌ها را به گردن گرفته است، می‌توان گفت ارزشش را دارد که برای اعتماد از دست رفته خود تلاش کنید.

تا زمانی که هنوز عشق و تعهد بینتان وجود داشته باشد، تلاش کردن بر روی مشکل اعتماد فقط رابطه شما را قوی‌تر می‌کند.

اما اگر می‌دانید دیگر هرگز نمی توانید، تحت هیچ شرایطی، به طور کامل به شریک زندگی خود اعتماد کنید، به طور کلی بهتر است این موضوع را سریعاً روشن کنید تا هر دو بتوانید به طور جداگانه از این مساله گذر کنید و زندگی خود را در پیش بگیرید.

همچنین اگر سالها خیانت، عدم صداقت، فریب کاری یا دیگر موارد زیر پا گذاشتن اعتماد را کشف کرده‌اید، بهتر است به انتخاب های خود بیشتر فکر کنید.

پرچم های قرمز دیگری که نشان می‌دهد وقت آن رسیده تا رابطه خود را پایان دهید به قرار زیر است:

  • ادامه فریب کاری یا دروغ
  • عذرخواهی غیر صادقانه
  • عدم هماهنگی گفتار و اعمال

سخن نهایی

برای اینکه بدانیم چگونه بعد از خیانت زندگی کنیم و اعتماد از دست رفته را برگردانیم باید اما و ای کاش ها را رها  کنیم و با شجاعت با واقعیت روبرو شویم. زمانی را برای یک برنامه بهبودی تنظیم کنید، از بازی سرزنش پرهیز کنید و خود را برای تصمیماتی که گرفته‌اید و شما را به این لحظه سوق داده است ببخشید.
از افراد غیرقابل اعتماد دوری کنید و با اختصاص دادن زمان لازم به بهبود خود، دوباره ایمان خود را پیدا کنید. شما نمی‌توانید افراد دیگر را کنترل کنید، اما می‌توانید خود و آینده خود را کنترل کنید. تصمیماتی را که برای پیشرفت لازم دارید بگیرید و مانند یک جنگجوی قوی با درد خود روبرو شوید. فردا یک روز جدید و یک شروع جدید است.

اینکه آیا ارزشش را دارد یا خیر؟ به نیازهای رابطه شما بر می‌گردد و اینکه  آیا حس می‌کنید می‌توانید دوباره به شریک زندگی خود اعتماد کنید؟

اگر تصمیم به ترمیم رابطه خود دارید، خودتان را آماده کنید،‌ چرا که این روند ممکن است زمان بر باشد. اگر هر دو طرف به روند بازسازی اعتماد متعهد باشید، در می‌یابید که هر دو نسبت به قبل قوی‌تر‌ ظاهر می‌شوید. چه از لحاظ یک زوج و چه به تنهایی.

موثرترین راه‌های پیشگیری از خیانت همسر به موارد زیر بر می‌گردد:

  • بدانید که خیانت معمولا چگونه آغاز می‌شود
  • یک رابطه محکم با همسرتان تشکیل دهید
  • شریک مناسب برای زندگی انتخاب کنید

 

نتیجه گیری :

در این مقاله سعی کردیم تا با ارائه راه‌ها و روش‌های ساده، بتوانیم درخصوص پیشگیری از خیانت همسرتان به شما کمکی کرده باشیم. باید بدانید که با خواندن یک مقاله نمی‌توان زندگی زناشویی را به طور دائم و کامل حفظ کرد بلکه شما در کنار مطالعاتی که دارید، بهتر است از دوره‌های روانشناسی مرتبط و یا از مشاوره‌های روانشناسی حضوری استفاده نمایید تا بتوانید یک رابطه سالم درعین حال جذابی را برای خود و همسرتان بسازید. ما به شما استفاده از دوره‌های آنلاین روانشناسی رابطه بدون خیانت ، اصول گفتگو و طلاق عاطفی را پیشنهاد می‌کنیم.

منابع:

https://oureverydaylife.com
https://notesread.com

 

دکتر ویدا فلاح روانشناس و مدرس مهارت‌های ارتباطی همواره این نکته مهم را یادآور می‌شوند

که تمامی مهارت‌ها قابل یادگیری هستند؛ پس با مطالعه و آموزش دیدن، فردای بهتری برای خودتان بسازید. 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‌توانید از دوره های زیر استفاده کنید

 

دوره‌های مرتبط

 بلوغ عاطفی
 رابطه بدون خیانت
 جذابیت در ارتباطات
 حل اختلافات زناشویی
شناخت قبل از ازدواج (مقدماتی)
شناخت قبل از ازدواج (پیشرفته)

 

*زندگی خوب ساختنی است، آن را آگاهانه بسازید*

 
 

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

یک پاسخ

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *