آموزش‌ مهارت‌های زندگی

چگونه مثبت فکر کنیم؟

شاید این سوال ذهن شما را هم به خود مشغول کرده باشد که چگونه می‌توان مثبت‌اندیش بود؟

البته هنگامی صحبت از تفکر مثبت به میان می‌آید برخی افراد می‌گویند چگونه می‌توان در همه حال مثبت اندیش بود و رویدادهای منفی را نادیده گرفت؟ در پاسخ این سوال باید بگوییم که مثبت فکر کردن به این معنی نیست که نسبت به مسائل و شرایطی که پیش می‌آید، بدون ‌توجه و بی‌تفاوت باشید و از موقعیت‌های نامساعد زندگی چشم پوشی کنید.

مثبت اندیشی به این معنا است که شما به ناخوشایندها با روشی مثبت و مثمر ثمر نگاه کنید؛ به بیان دیگر مثبت اندیشی یعنی شما می‌پذیرید که بهترین اتفاق ممکن رخ داده ‌است، نه بدترین.

مثبت اندیشی غالباً با گفتگوی درونی آغاز می‌شود. گفتگو با خود، جریان بی‌پایان افکار ناگفته‌ای است که از سر شما می‌گذرد. این افکار، به صورت ناخودآگاه می‌توانند مثبت یا منفی باشند.

برخی از صحبت‌های شخصی شما از منطق و دلیل ناشی می‌شود و برخی دیگر ممکن است ناشی از باورهای غلطی باشند که شما در آن خصوص کمبود اطلاعات دارید. اگر افکاری که در ذهن شما می‌گذرد اغلب منفی است، چشم انداز شما نسبت به زندگی بدبینانه‌تر است و اگر افکار شما بیشتر مثبت باشد، احتمالاً شما یک فرد مثبت اندیش هستید.

تفکر مثبت چیست؟

مثبت اندیشی به معنای نزدیک شدن به چالش‌های زندگی با نگرش مثبت بوده و لزوماً به معنای دوری از موقعیت های دشوار نیست. در عوض، مثبت اندیشی به این معناست که از موانع احتمالی حداکثر استفاده را ببرید. سعی کنید بهترین‌ها را در افراد دیگر ببینید و به خود و توانایی‌هایتان با دید مثبت نگاه کنید.

برخی از محققان، از جمله مارتین سلیگمن، روانشناس مثبت اندیش، تفکر مثبت را بر اساس سبک توضیحی تعریف می‌کنند.

مثبت اندیشی نقش مهمی را در روانشناسی مثبت اجرا می‌کند. یکی جدیدترین زیرشاخه‌های روانشناسی به مطالعه اینکه چه چیزی مردم را خوشحال کرده و موجب احساس رضایتمندی آن‌ها می‌شود اختصاص داده شده است.

محققان دریافته‌اند که تفکر مثبت می‌تواند به کاهش استرس کمک کرده و همچنین نقش مهمی در سلامتی جسمی ایفا کند.

افرادی که مثبت‌‌اندیش هستند، نگاه خود به زندگی را طوری تنظیم کرده‌اند که شادتر باشند. افرادی که مثبت می‌اندیشند، از چالش های زندگی فرار نمی‌کنند، بلکه با دید و نگاه مثبت به سمت آن‌ها حرکت می‌کنند. همچنین چشم پوشیدن از جنبه های منفی به این معنا نیست که از واقعیت‌های موجود باید چشم پوشی شود، بلکه باید با دید مثبت به سمت آن ها حرکت کرد.

تاثیر داشتن افکار مثبت در زندگی 

  • بهبود سلامت روانی
  • کاهش خطر وقوع مشکلات قلبی عروقی
  • کاهش استرس
  • کاهش افسردگی
  • افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها
  • افزایش طول عمر
  • و …

وقتی همه چیز اشتباه پیش می‌رود، چگونه مثبت فکر کنیم؟

تلاش برای مثبت بودن هنگام ناراحتی یا تجربه سایر پریشانی‌های جدی، غیرممکن به نظر می‌رسد. در چنین زمانی، سعی کنید از زاویه سوم شخص به مسئله نگاه کنید؛ ببینید به او چه می‌گویید؟ شما به احتمال زیاد احساسات او را تصدیق می‌کنید و به او یادآوری می‌کنید که حق دارد در شرایطی که مشکل دارد غمگین یا عصبانی باشد و سپس به او می‌گویید که اوضاع بهتر خواهد شد.

پس با خودتان هم این‌گونه باشد و به احساسات خود احترام بگذارید. خودتان را درک کنید. قرار نیست همیشه حالمان خوب باشد، اما باید سعی کنیم که در فاز منفی نمانیم و بیشتر مواقع در فاز مثبت باشیم.

آسیب‌های تکرار افکار منفی

تفکر و احساسات منفی مانند بدبینی، استرس و عصبانیت و غیره، می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را افزایش دهد. استرس و سایر احساسات منفی فرآیندهای مختلفی را در بدن ما تحریک می‌کنند از جمله ترشح هورمون استرس.

در واقع استرس طولانی مدت باعث افزایش التهاب در بدن شما می‌شود و برخی از علائم داشتن استرس حاصل از تفکر منفی شامل موارد زیر است:

  • سردرد
  • بدن درد
  • معده درد
  • حالت تهوع
  • خستگی
  • مشکلات خواب
  • بدبینی
  • بیماری‌های قلبی
  • و …

راه‌کارهایی برای مثبت‌اندیشی

همه‌ی ما در طول روز با موانعی برای رسیدن به خواسته‌ها و اجرا کردن ایده‌‎هایمان روبه‌رو می‌شویم. چیزی به نام یک روز عالی وجود ندارد. اما برنامه‌ریزی کردن و داشتن یک روتین منظم که در آن هر روز خود را با یک فعالیت نشاط آور و مثبت شروع کنید، به شما کمک می‌کند که از افکار منفی فاصله بگیرید.

به عنوان مثال روز خود را با آهنگ‌های شاد، مثبت و پرانرژی شروع کنید.

یک یادداشت خوب برای خودتان بنویسید. چند دقیقه مدیتیشن کنید و… در ادامه راه‌کارهایی برای ایجاد تفکر مثبت بیان می‌شود.

گفتگوی منفی را به خودگویی مثبت تبدیل کنید

گفتگوی منفی با خود اغلب ناخواسته شروع شده و به راحتی گسترش پیدا می‌کند. پس از آن خودگویی‌های سرزنش آمیز و خود تخریبی آغاز می‌شود. نکته مهم اینجاست که هوشیارانه باید مانع تبدیل این افکار به احساساتی درونی شد و پیام‌های منفی را با مثبت جایگزین کرد.

درواقع ما خیلی اوقات تمایل داریم که نسبت به خود سخت‌گیر باشیم و بی‌رحمانه خودمان را نقد کنیم. با گذشت زمان، این امر باعث می‌شود شما یک مجموعه‌ای از افکار منفی درباره خودتان داشته باشید. یک تغییر مثبت کوچک در نحوه گفتگو با خود می‌تواند بر توانایی شما در تنظیم احساسات، افکار و رفتار در شرایط استرس‌زا تأثیر خوبی بگذارد. برای یکبار هم که شده، بی‌رحمانه از خودتان تعریف کنید و نکات مثبت خودتان را مرور کنید. این تمرین تاثیرات بسیار مثبتی دارد.

جنبه‌‌های مثبت خود را بشناسید

روی نقاط قوت خود متمرکز شوید تا تجربه‌های احساسی مثبتی را بسازید. این کار می‌تواند به شما در مواجهه با سختی‌ها کمک شایانی کند. از کارهایی که دوست دارید انجام دهید یا در انجام آن مهارت دارید، فهرستی تهیه کنید. سعی کنید این کارها را مرتب و مداوم انجام دهید. این کار به شما برای ساخت تجربه‌‌ای مثبت کمک خواهد کرد.

سپاسگزاری را تمرین کنید

علم امروز ثابت کرده‌است که تمرین شکرگزاری باعث کاهش استرس، بهبود عزت نفس و تقویت انعطاف پذیری حتی در مواقع بسیار دشوار می‌شود. به افراد، خاطرات یا چیزهایی فکر کنید که نوعی حس آرامش یا احساس خوشبختی را برای شما به ارمغان می‌آورند. درباره‌ی آن‌ها بنویسید. این امر می‌تواند تشکر از یک همکار برای کمک به یک موضوع یا یکی از عزیزان برای شستن ظرف‌ها و … باشد.

لبخند بزنید

مطالعات نشان داده است که لبخند زدن استرس، اضطراب و افسردگی را کاهش می‌دهد. همچنین مهارت‌های مدیریت با شرایط سخت و عزت نفس را بهبود می بخشد. به خودتان اجازه دهید حتی در تاریک‌ترین و سخت‌ترین موقعیت‌ها شوخ‌طبعی را تجربه کنید و از نتیجه مثبت‌اندیش بودن غافل نشوید، به خود یادآوری کنید که بعداً این وضعیت باعث ایجاد یک ماجرا و خاطره خوب می‌شود.

از افراد منفی دوری کنید

به‌ دنبال دوستان شاد و خوش‌‌بین باشید و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید و سعی کنید از افرادی که دائم در حال غر زدن و گلایه کردن از زمین و زمان هستند، دوری کنید. حتما شما هم تجربه کردید که حتی گاهی فقط فکر کرده به افراد و دوستان شاد و خوشحال، حال آدم رو خوب  و باعث مثبت‌اندیشی می‌شود.

  1. وقتی خود را با افراد مثبت محاصره می‌کنید
  2. چشم اندازهای مثبت را هدف قرار می‌دهید
  3. داستان های مثبت را می‌شنوید و می‌خوانید
  4. تأییدهای مثبت از افراد مهم زندگی دریافت می‌کنید

یافتن افراد مثبت برای ارتباط برقرار کردن و دوستی ممکن است کمی دشوار باشد اما شما باید افراد منفی را از زندگی خود حذف کنید و اجازه دهید که افراد مثبت وارد دایره‌ی روابط شما شوند.

جمع‌بندی

در نهایت اگرچه طبیعی‌ست که شاید نتوان سال‌ها بدبینی و افکار منفی را یک شبه خنثی کرد، اما با انجام برخی از تمرین‌ها می‌توانید یاد بگیرید که چگونه مثبت‌اندیش بود و با دید بهتری به مسائل پیرامون زندگی‌تان نگاه کنید و با آن‌ها روبرو شوید.

فراموش نکنید یکی از مهم‌ترین راه‌های مثبت فکر کردن و جلوگیری از تفکرات منفی، زندگی در زمان حال است.

دکتر ویدا فلاح، روانشناس، مدرس و مشاور دوره‌های روانشناسی و توسعه فردی همواره این نکته مهم را یادآور می‌شوند که

تمامی مهارت‌ها قابل یادگیری هستند، پس با مطالعه و آموزش دیدن، زندگی بهتری برای خودتان بسازید. 

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از دوره – زندگی در لحظه حال (به سوی ذهن آگاهی) و دوره‌های زیر استفاده کنید.

دوره‌های مرتبط

موفقیت و شادمانی
عادت‌های کوانتومی
اصول و قواعد تغییر
مدیتیشن انرژی جذب
عزت نفس (مقدماتی)
عزت نفس (پیشرفته)
مدیریت استرس (کاهش استرس)
مدیریت اضطراب (کاهش اضطراب)
تله مهرطلبی، تله کمالگرایی و استحقاق
زندگی در لحظه حال (به سوی ذهن آگاهی) 
مهارت‌های حل مشکلات (تکنیک حل مشکلات)
قوانین معنوی زندگی (پاکسازی آگاهی و سفر به درون) 

منابع

https://www.verywellmind.com/what-is-positive-thinking-2794772

 

*زندگی خوب ساختنی است، آن را آگاهانه بسازید*

 

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *