آموزش‌ مهارت‌های زندگی

کنترل خشم چیست ؟ و راه های کنترل خشم را بیاموزید!

کنترل خشم و راه های کنترل کردن خشم به ما کمک میکند تا رفتارهای پرخاشگرانه از خود بروز ندهیم و بتوانید مشکلات را با صبر و شکیبایی حل کنیم. خشم در همه انسان های یکسان نیست و افراد خشم خود را به مدل های مختلف نشان میدهند. برای آموزش کنترل خشم بهتر است دوره های روانشناسی اصول گفتگو، هوش هیجانی، بخشش راز آرامش، رهایی از ترس، مدیریت استرس، تفکر عقلانی را براساس نیاز خود خریداری کرده و استفاده کنید.

چگونه می‌توانیم هنگامی که عصبانی و خشمگین هستیم رفتار خود را مدیریت کنیم؟ خشم یکی از قوی‌ترین هیجانات بشری است که اگر به شیوه درستی ابراز نشود می‌تواند به روابط بین فردی آسیب زیادی وارد کند. به همین خاطر کنترل خشم به عنوان یکی از مهارت‌های اصلی زندگی همواره مورد توجه روانشناسان بوده است. آن‌ها تلاش می‌کنند تا با ارائه راهکارهای عملی مناسب به افراد کمک کنند تا خشم خود را کنترل کرده و راه حل سالمی برای ابراز آن پیدا کنند.

خشم چیست؟

نوع بروز خشم در همه انسان ها یکسان نیست و می تواند به صورت های مختلفی نمایان گردد. به طوری که در برخی افراد واکنشی جنون آمیز و در برخی دیگر بسیار جزئی است. همچنین خشمگین شدن در انسان آثار فیزیولوژیکی به همراه دارد که عبارت اند از افزایش ضربان قلب، فشار خون و میزان ترشح هورمون ها.

کنترل خشم

بهترین درمان خشم زیاد:

در درمان خشم های زیاد دو روش رفتار درمانی و دارو درمانی کاربرد دارد. اما پیش از دارو به شما توصیه می کنیم روش رفتاری را در پیش بگیرید و تمرین داشته باشید. باید در نظر بگیرید که رفتارهایی که ما در هنگام بروز هیجانات داریم به عادت تبدیل می شود لذا برای تغییر آنها باید تمرین داشته باشیم. پس هم باید حواسمان به عاداتی که شکل می گیرد باشد و هم برای رفع عادت ها تمرین کنیم.
بهترین روش در هنگام خشم و برای مدیریت آن این است که هر رفتاری را به تعویق بیاندازیم. وقتی بروز هر واکنش در هر شکل را به تعویق بیاندازیم در تعدیل آن تاثیر فوق العاده ای دارد. اما اگر بخواهیم در وضعیتی که کنترل رفتاری کمی داریم از خود واکنشی هر چند سطحی نشان دهیم ممکن است خیلی زود کنترل خود را از دست بدهیم. پس بهترین راه مکث کوتاه مدت است.

کنترل عصبانیت چیست؟

کنترل عصبانیت، فرایند یادگیری به رسمیت شناختن نشانه هایی که شما در حال عصبانیت اقدام به آنها می کنید و آرام می گیرید می باشد. کنترل و مدیریت عصبانیت،سعی می کند که شما را از حال و احساس عصبانیت بیرون آورد و یا شما را به ادامه دادن عصبانیت تشویق نمی کند.عصبانیت یک احساس متقابل، نرمال و سالم است. کنترل عصبانیت، یادگیری این است که چگونه باید با آن مقابله کرد. همه ی ما در طول عمرمان موج عصبانیت را در درجات مختلف تجربه کرده ایم.

شاید هنگامی که شخصی در ترافیک به نحوی موجب ایجاد عصبانیت می شود، یکی از اعضای خانواده با یک مشکل کوچک مشکل بزرگتری همچون جر و بحث و درگیری لفظی ایجاد کند و یا یکی از همکارانتان که به آنها دست دوستی در همکاری داده اید، به شما خیانت کنند، دچار عصبانیت های غیرقابل کنترل می شویم.

راه های کنترل خشم عبارتند از :

  • قبل از صحبت کردن فکر کنید
  • یافتن علت خشم
  • حواس خود را پرت کنید
  • وقتی آرام تر شدید، عصبانیتتان را ابراز کنید
  • حرکات کششی انجام دهید
  • به خودتان فرصت دهید
  • با یک دوست صحبت کنید
  • راه‌ حل ‌های ممکن را شناسایی کنید
  • جملات تان را با کلمه “من” شروع کنید
  • زندگی و لذت از زمان حال
  • نوشتن احساسات
  • به دنبال راه‌ های درمان باشید

ترک موقعیت چگونه به کنترل خشم کمک می کند؟

یکی از راه های کنترل عصبانیت ترک موقعیت برانگیزاننده عصبانیت است. با ترک موقعیت، شما به خود فرصت فکر کردن می دهید و می توانید به موقعیت فراسوی نیازها و خواسته های خود توجه کنید. در چنین شرایطی، اگر مخاطب شما فرد خاصی است، می توانید از او بخواهید تا در زمان دیگری در مورد مسأله تان صحبت کنید. اما در پاره ای اوقات هنگام رویارویی با موقعیت های برانگیزاننده عصبانیت، شما نمی توانید موقعیت را به طور کامل ترک کنید، ولی می توانید برای چند دقیقه ای از موقعیت خارج شده، هوایی تازه کنید، قدمی بزنید، در صورت امکان آب نوشیده و سپس به موقعیت باز گردید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *