آموزش‌ مهارت‌های زندگی

افزایش عزت نفس در کودکان – بالا بردن عزت نفس کودک

مقوله افزایش عزت نفس، هم در کودکان و هم در بزرگسالان از اهمیت بسزایی برخوردار است. کیفیت عزت نفس کودک، کیفیت عزت نفس بزرگسالی و در نتیجه کیفیت حس و حال زندگی او و برداشت هایش از مسائل و شرایط بیرون را رقم می زند. پس عزت نفس کودکان اهمیت خیلی زیادی دارد. مقاله هایی که در خصوص بالا رفتن عزت نفس به شما کمک میکند عبارتند از : دوره های رهایی از ترس، تفکر عقلانی، عزت نفس، افزایش اعتماد به نفس که می توانید برروی هرکدام کلیک کنید.

 

عزت نفس چیست؟

عزت نفس اعتقاد و باوری است که فرد نسبت به ارزش و اهمیت خودش دارد. عزت نفس در کودکان اهمیت بالایی دارد. تحقیقات حاکی از آن است که بسیاری از رفتارهای آسیب‌زای کودکان مانند بزهکاری، مصرف سیگار، افت تحصیلی، پرخاشگری و … ناشی از ضعف عزت نفس در کودکان است. عزت نفس یا حرمت خود مجموعه ای از عقاید و احساسات است که ما درباره خودمان داریم که به آن «ادراک از خود» نیز گفته می شود. به عبارت دیگر درجه ارزیابی فرد از خود، توانایی ها، شایستگی ها و میزان ارزشی که شخصی، برای خود قائل است.

حرمت خود یا عزت نفس بالا یکی از راه کار هایی است که کودک به وسیله آن به مقابله با چالش های دنیای پیرامون خود می پردازد. برای مثال زمانی که یک نوزاد یا یک کودک نوپا به بازیچه خود می رسد، احساس دست یافتن را تجربه می کند که این احساس، عزت نفس او را تصدیق می نماید.

کودکی که با یک پیروزی شاد است ولی احساس دوست داشته شدن نمی کند ممکن است در نهایت عزت نفس پایینی داشته باشد. همچنین کودکی که احساس دوست داشته شدن می کند ولی نسبت به توانایی های خود تردید دارد و اطمینان حاصل نکرده نیز ممکن است در نهایت عزت نفس پایینی داشته باشد. این موضوع به والدین کمک می کند که نشان های عزت نفس سالم و ناسالم را در کودک خود بیابند. عزت نفس خود را پرورش دهید تا کودکتان الگوی خوبی در اختیار داشته باشد.

افزایش عزت نفس در کودکان

ویژگی های عزت نفس پایین در کودکان :

کودکان با عزت نفس پایین نسبت به خودشان منتقد هستند و به آسانی افسرده می شوند. در کل یک حس بدبینی در آن ها وجود دارد.

ممکن است که تمایلی به آزمون موضوعات تازه نداشته باشد. همچنین این کودک اغلب در مورد خودش منفی صحبت می کند جملاتی شبیه: من یک احمق هستم یا من هیچ گاه انجام این کار را یاد نخواهم گرفت.

این گونه کودکان سطح سازش پایین در رویارویی با فرد دیگری برای تخریب، یا منع کردن و یا منتظر ماندن نشان می دهند.

ویژگی های عزت نفس بالا در کودکان :

در مجامع عمومی راحت است و از شرکت در فعالیت های اجتماعی استقبال می کند.

او توانایی ها و ضعف های خود را می شناسد و آن ها را می پذیرد و دارای نوعی حس خوشبینی است.

شکایت های خود از امور را بدون تحقیر خود و یا دیگران ابراز می کند. برای مثال به جای گفتن: «من یک احمق هستم»، می گوید: «من این موضوع را نمی فهمم»

به هنگام رخ دادن چالش ها، در برخورد با آن ها برای یافتن راه حل مناسب توانمند است.

از تعامل با دیگران لذت می برد.

عزت نفس در کودکان یعنی چه؟

عزت نفس یعنی باوری که هر فرد از خودش دارد. به نوعی دیگر یعنی خودمان را با تمام ویژگی‌های که داریم دوست داشته باشیم. در نظر خودمان فرد ارزشمندی باشیم. در مورد کودکان هم همین مسئله است؛ یعنی بچه‌ها خودشان و خواسته‌هایشان را مطرح می‌کنند، خود را دوست دارند، قرص و محکم به پای خواسته‌هایشان ایستادگی می‌کنند. مثلاً می گویند: «این وسیله من است، این عروسک من است، این ماشین من است؛ اگر دوست داشته باشم به تو می‌دهم.»

ایجاد عزت نفس در کودکان :

  • عقب بایستید و بگذارید کود‌ک‌تان خودش تصمیم بگیرد
  • بگذارید کودک خودش انتخاب کند
  • مضرات تشویق بیش از حد کودکان بیشتر از مزایای آن است
  • آنها را تشویق کنید تا علایق ‌شان را با اشتیاق دنبال کنند
  • بگذارید کودک‌تان خطرات یا اشتباهات کوچک را تجربه کند
  • بگذارید کودک‌تان در کارهای خانه کمک کند
  • مطمئن شوید که اهداف‌ کودک‌تان با توجه به توانایی‌هایش قابل دستیابی است

کارهایی که والدین باید برای افزایش عزت نفس در کودکان انجام دهند :

  • گاهی وقت ‌ها با کودکتان به خرید بروید و اجازه بدهید لباس و پوشش را خودش انتخاب کند. اگر انتخابش با شرایط مالی شما جور نبود، دامنه انتخاب ‌هایش را محدود کنید.
  • برای داشتن کودکان با عزت نفس بالا باید کمک کنیم تا فرزندمان استعدادها و توانمندی‌های خود را بشناسد. این شناخت توانمندیها باعث می‌شود فرزندمان متفاوت‌تر باشد، اگر ما کمک کنیم که فرزندمان مثلا استعداد نقاشی خود را کشف کند، این باعث می‌شود که احساس تمایز و منحصر به فرد بودن کند.
  • کسانی که عزت نفس بالایی دارند، بدگویی دیگران را نمی‌کنند و عیبجو نیستند. بچه های با عزت نفس بالا هم دلخوری‌شان را تعریف می‌کنند اما از نق زدن و بدگویی پرهیز می‌کنند.
  • فرزندانتان را تشویق کنید تا از راه و روش خودش، مسائلش را حل کند. سپس راه و روش‌های او را بررسی کنید و خوب به حرف‌هایش گوش دهید. او را تأیید کنید تا حل مسئله به یک عادت برایش تبدیل شود.
  • مسئله ‌ای که خیلی از پدر و مادرها را می‌تواند به چالش بکشد، بی توجهی به کودکان است. خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که پدر و مادر مشغول تماشای تلویزیون یا ور رفتن به گوشی هستند و به بچه‌ها بی توجهی می‌کنند. مثلا کودک سوالی دارد یا دنبال پاسخی برای پرسش‌های خودش است، اما یا با بی توجهی و یا با بی حوصلگی والدینش روبرو می‌شود. این یکی از دلایل کاهش عزت نفس کودکان است. در چنین شرایطی والدین با زبان بی زبانی به فرزندان می گوییم که گوشی و تلویزیون از شما مهم‌تر است و ارجحیت بیشتری دارد.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *