آموزش‌ مهارت‌های زندگی

برای کنترل خشم خود چیکار کنیم

برای کنترل خشم خود چیکار کنیم ؟ راه های کنترل کردن عصبانیت و خشم

برای کنترل خشم خود چیکار کنیم ؟ سوال افرادی است که خشم به آنها غلبه کرده و رفتارهایی از خود بروز می دهند که بعد از آن پشیمان می شوند. خشم و عصبانیت یکی از واکنش های ما در مقابل وقایعی است که ممکن است باب میل ما نباشد. اما به سرعت عصبانی شدن و انجام کارهایی که ممکن است تحت کنترل ما نباشد و به علت خشم صورت بگیرد، می تواند ما و اطرافیانمان را به شدت آزرده کند.

ممکن است در زمان خشمگین شدن کارهایی انجام دهیم و حرف هایی بزنیم که بعدا از آن ها پشیمان شویم. از طرفی خشم و عصبانیت تاثیر بسیاری بر بدن ما خواهد گذاشت. روحیه ما را به هم خواهد رخت و در نهایت احساس بدی را برای ما به یادگار خواهد گذاشت.

به همین علت است که افرادی که زیاد و به سرعت خشمگین می شوند معمولا از این رفتار و خلق و خوی خود راضی نیستند و می خواهند خشم خود را کنترل کنند. در ادامه این مطلب راه های سودمندی را برای کنترل خشم ذکر می کنیم که برای شما کاربردی خواهد بود و می توانید با استفاده از این روش ها تا حد زیادی از شر غول خشم آسوده شوید.

توجه : دوره هایی چون  تفکر عقلانی، مدیریت اضطراب، مدیریت استرس و رهایی از ترس شما را در کنترل کردن خشمتان کمک خواهد کرد.

برای کنترل خشم خود چیکار کنیم ؟ چه راه هایی وجود دارد ؟

خشم و عصبانیت هم یکی از عادت های رفتاری است که به علت انجام مکرر آن در وجود ما نهادینه می شود. پس بهتر است برای ترک این عادت تمرین های پی در پی داشته باشیم تا بتوانیم این عادت ناپسند را از وجود خود پاک کنیم.

راه های مختلفی که برای کنترل خشم وجود دارند در دسته درمان های رفتاری و درمان های به وسیله دارو قرار میگیرند. توصیه ما به شما این است که از درمان های رفتاری استفاده کنید چرا که استفاده از درمان هایی که به وسیله داروهای شیمیایی انجام می شود ممکن است زیان های دیگری را برای سلامتی شما در پی داشته باشد. پس عادت به رفتار مناسب در هنگام خشم بهترین راه برای کنترل آن است.

الآن نه !

مدیریت و کنترل خشم با به تعویق انداختن آن یکی از روش های موثری است که می توانید خود را به آن عادت دهید. ممکن است نتوانید بپذیرید که در مقابل وضعیت نامطلوبی که پیش رو دارید هیچ گونه رفتاری نشان ندهید. اما می توانید با خود بگویید که بعدا به این وضعیت پاسخ خواهم داد.

زمانی که شما خشمگین می شوید معمولا کنترل کمی روی رفتار و سخنان خود دارید و ممکن است هر گونه رفتاری از خود بروز دهید. اما اگر پاسخ در مقابل وضعیت نا خوشایند را به زمانی موکول کنید که از لحاظ روحی در آرامش هستید حتما کنترل بهتری روی رفتار خود خواهید داشت. پس مکث کوتاه مدت حتی برای چند دقیقه هم می تواند تاثیر بسزایی در کنترل خشم شما داشته باشد.

تابلوی ایست را مقابل ذهنتان قرار دهید

یکی دیگر از راه هایی که می توانید برای کنترل خشم از آن استفاده کنید این است زمانی که احساس کردید خشم بر شما غلبه کرده است به خودتان فرمان ایست بدهید. ایست به تمام احساساتی که می خواهند شما را در وضعیت نامناسب قرار دهند.

برای کنترل خشم خود چیکار کنیم

نفس عمیق بکش

جالب است بدانید که خشم تنها یک وضعیت روحی و احساسی نیست. بلکه خشم پدیده ای است که هم از احساس بر میخیزد و هم از شرایط جسمانی شما . سرعت سوخت و ساز بدن ، دمای بدن ، ضربان قلب ، تعداد تنفس و فشار خون شما می تواند خشم شما را غیر قابل کنترل کند. پس هر گاه با این وضعیت مواجه شدید ابتدا ناس عمیق بکشید و یک لیوان آب سرد بنوشید. این کار به شما کمک می کند که در شرایط مطلوب جسمانی قرار بگیرید. ضربان قلب شما پایین بیاید و فشار خون کاهش پیدا کند. سپس کنترل خشم برای شما کار آسان تری خواهد بود

نفس عمیق کشیدن یکی از راه های ساده ای است که می توانید به وسیله آن به شرایط جسمانی خود غلبه کنید و بدن خود را آرام کنید. با آرام شدن وضعیت جسمانی که موجب تشدید خشم شما می شد می توانید بهتر فکر کنید و در رابطه با راه های گوناگون بهتر بیندیشید.

جملات مثبت بگو ! خودت را از شر احساس بد رها کن

وقتی با وضعیت نا مطلوبی چه شده که موجب بروز خشم و عصبانیت در شما شد بهتر است با جملات مثبت خود را آرام کنید. مثلاً می توانید به خود یادآوری کنید که قرار نیست هم مطابق میل ما رفتار کند و سخن بگویند. یا می توانید با جملاتی مثل « من می توانم از پس خشم خود بر بیایم » یا « خشم خود را رها کن آرام باش و آرام بمان» ذهن خود را آرام کنید.

حتماً بعد از اینکه از این وضعیت خارج شدید برای خود پاداشی در نظر بگیرید. این کار می تواند شما را در موقعیت های مشابه آینده تشویق کند. میتوانید حتی این پاداش را با گفتن یک جمله به خود نیز هدیه دهید. مثلا می توانید به خود بگویید «دیدی خیلی هم سخت نبود» یا «من بر احساسم کنترل دارم» یا «من موفق شدم که خشم خود را کنترل کنم پس همیشه میتوانم بر وضعیت های نامطلوب زندگی خود غلبه داشته باشم.»

حتی می توانید برای خود یک هدیه کوچک بخرید تا به یاد داشته باشید که چه کار ارزشمندی انجام داده اید. میتوانید برای خود شعار زیبایی برای مواقعی که خشمگین می شوید داشته باشید. مثلا «زندگی ارزش سخت گرفتن ندارد » یا شعر های زیبایی مثل « دنیا همه هیچ است و اهل دنیا همه هیچ / ای هیچ از برای هیچ بر هیچ مپیچ » این شعار ها می تواند به شما یادآور شود که هیچ چیز ارزش خشم و عصبانیت و عواقب جبران ناپذیر آن را ندارد.

برای کنترل خشم خود از موقعیت خارج شوید

می توانید با ترک موقعیتی که موجب عصبانیت شما شده است عکس العمل خود را به وقتی دیگر موکول کنید. مثلا می توانید از فردی که با او سخن می گویید بخواهید که بعدا مجدد در این رابطه گفت و گو کنید. حتی می توانید محل را ترک کرده و حداقل برای چند دقیقه هوای تازه استنشاق کنید و نفس عمیق بکشید. کمی قدم بزنید و آب خنک بنوشید. و دوباره به محل بازگردید. این کار می تواند آرامش روانی را به شما بازگرداند و به شما کمک کند که واکنش بهتری در مقابل وقایع داشته باشید.

در پایان فراموش نکنید که شما مسئول رفتار خود هستید و همچنین مسئول احساسات و ذهنیت خود پس بهتر است در صورتی که انتظارات خود را از اطرافیان کاهش دهید تا به آسانی خشم و عصبانیت نتواند بر شما غلبه کند.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

13 پاسخ

  1. سلام من از این مقاله راههای کنترل خشم رو یاد گرفتم 1. الان نه که با تعویق انداختن خشمم در اون شرایط هیچ رفتاری نداشته باشم وخودمو عادت بدم 2.تابلو ایست رو مقابل ذهنم قرار بدم و در اون موقعیت به احساساتم ایست بدم 3. نفس عمیق بکشم اینکار باعث میشه در شرایط خوب جسمی قرار بگیرم 4.خودگویی و جملاتم رو مثبت کنم و به جای باید نیاید ترجیحات رو استفاده کنم 5.برای رهایی از خشم از موقعیت خارج بشم محل رو ترک کنم قدم بزنم و اب بخورم تا شرایط و روحیم تغییر کنه برای واکنش بهتر. متشکرم استاد

  2. سلام عالی بود و من به شخصه تمام سعیم رو میکنم تا بتونم خشمم رو کنترل کنم و برای این کار تمرین میکنم ❤
    ممنون از مقاله خوبتون و همچنین لایوهای صبح

  3. سلام
    از تجربه خودم برای شما مینویسم. من زمانیکه کنترل خشم یادگرفتم، متوجه شدم اولین قدم برای شناخت احساسات خود، اینست که درلحظه بدونیم چه احساسی داریم و برخورد با أین احساسات متفاوت است. زمانیکه ما احساس خشم میکنیم برای کنترل ان اولین کاری که مفید ترک موقعیت و یا تغییر موقعیت است،اب نوشیدن، نفس عمیق کشیدن تا اینکه به افکار و احساس خود، خودنظاره گری داشته باشیم و خودرا هوشیار سازیم. بعد جملات مثبت در ذهن و کلام خود جاری کنیم. من به أین باور رسیدم که خودم مسول أعمال رفتار افکار و احساسات خود هستم.

  4. سلام و درود خدمت خانم دکتر فلاح عزیز
    افتخار میکنم که با شما و و مجموعه بسیار عالی و موفق شما آشنا شدم
    در مورد مبحث کنترل خشم درسته که یکسری کارها رو میتوان در حین بروز خشم انجام داد مثل تنفس عمیق ،خارج شدن از محل ،خوردن یک لیوان آب سرد و…ولی سوال من اینکه مواد ذکر شده رو چطور برای آرام سازی نوجوان خشمگین و عصبانی انجام بدیم حالا شرایطی خودش پیش آورده که عصبانی و خشمگین بشه و محیط و والدین نقشی ندارند حالا با این نوجوان که هیچ کنترلی روی خشم و عصبامیت و ناراحتی خودش نداریم چکار کنیم ؟ تاکید شما همیشه روی تغییر خودمان بوده و من لحظه به لحظه روی این موضوع تمرکز دارم و انجام میدم و تمرین میکنم ولی کاری برای کنترل و آرام سازی فرزند خشمگین و عصبانی نمیتوانم انجام دهم تا محیط خانواده رو سالم نگه دارم خواهش میکنم منو راهنمایی بفرمایید
    بینهایت از توجه و محبت شما ممنونم و سپاسگذار
    در پناه ایزد یکتا سلامت و شاد باشید

  5. باسلام و سپاس از مقاله مفید و آموزنده تون
    در این مقاله یاد گرفتم که چطور از خشمگین شدن و خارج شدن از آن مرحله رها بشم.. خودگویی مثبت در مورد وقایع و افراد داشته باشم و هبجانم رو مدیریت کنم. تشکر

  6. با عرض سلام و تحیت
    من از این مقاله فهمیدم که بهترین راه کنترل خشم به تعویق انداختن ، ایست در مقابل احساساتمنفی، نفس عمیق ، جملات مثبت و خروج از موقعیت است
    و در نهایت:
    دنیا همه هیچ است و اهل دنیا همه هیچ / ای هیچ از برای هیچ بر هیچ مپیچ
    ولی گاهی سطح استرس به حدی بالا میرود که امکان استفاده‌ از این راهکارها وجود ندارد
    ممنون از مطالب مفیدتون

  7. سلام و ممنون از مقاله بسیار زیبا و اینکه برای یادگیری دیگران وقت میزاریدمن یاد گرفتم خشم رو به تعویق بندازم با گفته های درونی با خودم و واینکه نفس عمیق بکشم و یا محل رو برای چند دقیقه ای ترک کنم ولی چیزی که هست من خشمگین از خودم هستم من چطور میتوانم از خشم خود نسبت به خودم کم کنم.به قول شما والد کنترلگر همیشه در حال سرزنش خود من هست و من نسبت به این وضعیت بسیار عصبانی هستم چطور آن رو کنترل کنم.

  8. تمام صحبت هاتون درست و متین ولی اگر مدام در برابر کسی که موجب خشم و عصبانیتمون میشه همین روش رو تکرار کنیم و در موقعیت مناسب توسط یه گفتگوی بالغانه حرف دلمون رو باهاش زدیم و طرف مقابل دائم همون رفتار و تکرار کرد و تکرار کرد و تکرار کرد…! دیگه یه جایی ادم از کوره در میره..!
    اینجا چه توصیه ای می فرمایید؟

  9. خشم و عصبانیت هم یکی از عادت های رفتاری است که به علت انجام مکرر آن در وجود ما نهادینه می شود. پس بهتر است برای ترک این عادت تمرین های پی در پی داشته باشیم تا بتوانیم این عادت ناپسند را از وجود خود پاک کنیم.اینکه میشه روی ترک خشم هم کار کرد و رشد کرد، برای من خیلی شگفت انگیزه

  10. بسیار مقاله اموزنده ای بود.
    سپاس از شما انسان بزرگوار که نهایت انسایت رو در قبال انسانها انجام میدهید.
    خانم دکتر عزیز من چند ماهی با پیج شما اشنا شدم اما به اندازه هزاران برابر این تایم اموختم.پاینده باشید.

  11. درود و سپاس خیلی ممنونم ، از این که هر روز با لایو صبحگاهی یک مقاله معرفی میکنید. عادت خوبی پیدا کردم که هروز با مقاله های پر ازنکته روبرومی شوم و نت بر میدارم . من مسئول رفتار خود هستم و مسئول احساسات و ذهنیت خود . انتظارات و توقع ام را از دیگران کم می کنم تا به راحتی بر عصبانیت و خشم خود غلبه کتم .

  12. مرسی خانم دکتر امروز با موضوعی روبرو شدم که اصلا تصور نمیکردم که اعضای یک خانواده طور دیگه ای راجع به من قضاوت کنند بطوریکه خودم زنگ زدم و علت رو پرسیدم و هر انچه که تصورش را نمیکردم شنیدم خیلی ناراحت شدم ولی تونستم خودم را در ان لحظه کنترل کنم ولی بعد دایما حرفهای گفته شده را به حالت ناباورانه تا ساعتها در ذهنم تکرار میکردم که بسیار برایم ازاردهنده بود ولی بعد از پذیرش الان خوبم. ممنون از راهنماییهای شما خانم دکتر عزیز

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *