آموزش‌ مهارت‌های زندگی

بیماری روان تنی

بیماری روان تنی به چه بیماری گفته می شود؟ و بیماری های روان تنی را درمان کنید!

بیماری روان تنی مانند همه بیماری ها دارای علائم مشخصی است و انواع مختلفی دارد. دردهای حاصل از این بیماری را می توان با استفاده از روش هایی درمان کرد.

برای درمان بیماری های روان تنی  استفاده از دوره هایی چون مدیریت اضطراب، رهایی از ترس، مدیریت استرس را به شما توصیه می کنیم و با تمرین مطالب گفته شده در این دوره ها می توانید بیماری های خود را رفع نمایید.

بیماری روان تنی چیست؟

بیماری روان تنی در واقع به بیماری ها و دردهای جسمی اشاره دارد که در واقع ریشه و منشا آن ها روانی است. استرس و فشارهای روانی عامل اصلی ابتلا به بیماری های روان تنی هستند. امروزه نگاه غالب به مقوله روان، بر اساس مدل زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی است. یعنی روان، حاصل نیروهایی از این چهار مؤلفه است. همانگونه که در این مدل دیده می شود، اولین مؤلفه، تأثیرات زیست شناختی بر روان است. این یک ارتباط دوسویه است، یعنی روان بر جسم تأثیر می گذارد و جسم هم بر روان اثرگذار است.

علائم بیماری روان تنی یعنی چه؟

علائم روان ­تنی به علائم جسمی واقعی اطلاق می ­شوند که برخاسته از ذهن هستند و بیش از آن که یک علت جسمی مشخص داشته باشند، با احساس ­های افراد ارتباط دارند. این بیماری ها می­ تواند تقریبا در هر عضوی از بدن از جمله دستگاه تنفسی، دستگاه قلبی عروقی، پوست، دستگاه گوارش و اندام ‌های حسی، علائمی ایجاد کند.همچنین، اگر افرادی که به بیماری­ های جسمی مبتلا شده ­اند، به دلایل روانشناختی، از درمان به موقع، پیگیری­ های درمانی و مصرف داروها اجتناب کنند.

بیماری روان تنی

انواع اختلال های روان تنی:

  • هیپوکندریاسیس (اضطراب بیماری)
  • جسمانی سازی
  • اختلال تبدیلی

علت بیمار‌ی های روان تنی :

استرس و فشار‌های روانی عامل اصلی ابتلا به بیماری های روان تنی ( اختلالات سایکوسوماتیک ) هستند. پس اگر از آن گونه افراد هستید که یک شغل پر استرس یا موقعیت زندگی پر استرس و پر تنشی دارید و یا خانواده‌ی آشفته و اتفاقات منفی بسیاری در زندگی خانوادگی شما در حال رخ دادن است، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های روان تنی قرار خواهید گرفت. هیستری نیز امروزه در کتب تخصصی به عنوان نوع دیگری از بیماری روان تنی شناخته می‌شود.

بیماری‌ های روان ‌تنی با چه علائمی خود را نشان می‌دهد؟

بیماری روان‌ تنی (سایکوسوماتیک) به مشکلاتی گفته می ‌شود که با نشانه‌ های بیماری ‌های بدنی شروع می‌شود و جسم را درگیر می‌کند اما منشا اصلی آنها مشکلات روانی است. بیماری‌ های گوارشی، ترش کردن، احساس سردرد، احساس نفخ و… از شایع‌ترین مشکلات روان‌ تنی در کشور ماست.

بیماری که به دلیل مشکلات روانی گرفتار بیماری‌های جسمی شده باشد، معمولا با تظاهرات جدی بدنی روبه‌رو می‌شود و وقتی برای بررسی مشکل به دکتر مراجعه می‌کند، متخصص هیچ مشکل جدی جسمی ‌ای را در او نمی ‌تواند تشخیص دهد و درمان جسمی بیماری نمی ‌تواند مشکلات او را برطرف کند.

بیماری‌ های روان ‌تنی در افراد 20 تا 40 سال، بیشترین رواج را دارد. ژنتیک و سابقه خانوادگی می‌تواند یکی از اصلی ‌ترین دلایل ابتلا به این بیماری‌ها باشد. برای مثال در یک خانواده، اغلب افراد زمانی که مضطرب می‌شوند، معده‌درد می‌گیرند. این معده‌درد، یک بیماری خانوادگی نیست بلکه مشکل روان‌تنی است که در همه افراد خانواده به این شکل بروز پیدا می‌کند.

درمان های جایگزین برای درد بیماری روان تنی :

تکنیک های تمدد اعصاب مختلف عبارتند از: هدایت تصور، تکنیک آرام سازی پیشرونده عضلانی و غیره. که به تسکین استرس روانی و جسمی و آرام شدن ذهن و بدن کمک می کند.روش آرام سازی پیش رونده عضلانی می تواند برای افراد مبتلا به درد بدن بسیار مفید باشد چون روی عضلات منقبض شده که در اثر تنش ماهیچه ای ایجاد شده اند تمرکز داشته و سبب رها سازی عضلانی و در نتیجه کاهش درد می شود.

  • تکنیک آرام سازی Relaxation Technique برای کمک به غلبه بر درد روان تنی
  • هیپنوتیزم Hypnosis برای درمان اختلالات سوماتوفرم
  • ماساژ Massage

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *