آموزش‌ مهارت‌های زندگی

تبدیل شخصیت ناسالم به سالم

تبدیل شخصیت ناسالم به سالم – ساخت شخصیت سالم

تبدیل شخصیت ناسالم به سالم کمی دشوار است اما با گذراندن دوره های مربوط به ساخت شخصیت سالم و بررسی ویژگی های آن، شما می توانید تفاوت این دو شخصیت و ویژگی های شخصیت سالم و ناسالم را بشناسید و بتوانید ویژگی های ناسالم را تبدیل به سالم کنید. دوره هایی که در این خصوص به شما کمک میکند عبارتند از هوش هیجانی، رهایی از ترس، تفکر عقلانی می باشد.

زمانی که فردی دچار اختلال شخصیت می‌شود، یعنی رفتارهایی از خودش بروز می‌دهد که از انتظارات جامعه فاصله دارد و با نوسان همراه است و بدون تفکر قبلی است. فرد بیمار در عملکرد اجتماعی، فردی و شغلی خود با مشکل روبه‌رو شود.بیشتر انسان‌ها ممکن است گاهی در زندگی خود کج رفتاری‌هایی داشته باشند یا خلاف هنجار جامعه رفتار کنند و این موضوع ممکن است به صورت طبیعی اتفاق بیفتد، اما زمانی که افراد به‌طور مکرر ناهنجاری از خود بروز دهند و مدت زیادی درگیر ناهنجاری باشند، می‌تواند نشان‌دهنده اختلال باشد.

شخصیت ‌های سالم و ناسالم در این زمینه ‌ها متفاوت هستند:

  • انعطاف ‌پذیری: ‌ایجاد تغییر در خود و محیط و تطابق با تغییرات محیطی و تغییر در عادات روزانه در صورت لزوم.
  • تاب ‌آوری: تحمل مقابله با ناکامی و داشتن پشتکار و پذیرش اتفاقات و رویدادهای مختلف زندگی و کنارآمدن با مشکلات و تلاشگر بودن در زندگی. قابل اتکا بودن: داشتن نظم و مسئولیت پذیری و متعهد بودن به قول و وعده و داشتن انگیزه برای انجام کارها و با وجدان بودن.
  • داشتن روابط بین فردی خوب: اعتماد عاقلانه به دیگران و احترام گذاشتن و داشتن معاشرت سالم و پرهیز از قضاوت و تمسخر و ساده لوح نبودن و توانایی برقراری ارتباط با اطرافیان.
  • پذیرش خود: پذیرش توانایی‌ها و نقاط ضعف خود و نداشتن تفکرات افراطی مثبت و منفی در مورد خود.
  • تنظیم هیجان: توانایی مدیریت هیجان و داشتن احساس‌های متناسب با اتفاقات مختلف و کنترل داشتن در ابراز هیجان. کنترل تکانه:توانایی به تعویق انداختن خواسته‌ها و داشتن تحمل نه شنیدن و داشتن برنامه ‌ریزی برای دستیابی به اهداف و خواسته ‌ها.
  • پرهیز از افراط: روابط اجتماعی متعادل و نداشتن نوسان نامناسب در روابط بین فردی و برخورداری از عادات خوب و رعایت تعادل در رفتار.
  • درک دنیا و واقعیت: برداشت صحیح از دنیای پیرامون و ذهن سالمی که فاجعه ‌سازی نمی‌کند و تفسیرهای افراطی از رفتار اطرافیان ندارد. بنابراین لازم است تا شناخت، عاطفه، روابط بین فردی و نحوه کنترل تکانه فرد مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت وجود نشانه‌های اختلال به درمان ‌های روان ‌شناختی و حتی در صورت لزوم به دارودرمانی بپردازد.

تبدیل شخصیت ناسالم به سالم

نظرات آلپورت درخصوص شخصیت سالم و  تبدیل شخصیت ناسالم به سالم:

از نظر آلپورت، انسانهای سالم نیاز مداومی به تنوع، احساس و درگیری تازه دارند .کارهای روزمره و عادی را کنار می گذارند و درجست و جوی تجربه های تازه هستند . ماجراجو هستند ، خطر می کنند و چیزهای تازه کشف می نمایند. هیچ کس از داشتن آرامش بدش نمی آید. می توان گفت تلاش ها، کار و فعالیت های افراد برای رسیدن به آرامش در زندگی است. دانستن معیار های سلامت روانی به شما کمک می کند تا سریع تر به تصویری که از آرامش و شادابی در ذهنتان است ، دست یابید.

گوردن آلپورت یکی از نخستین روان شناسی بود که توجه خود را به شخصیت سالم معطوف داشت . از نظر وی افراد سالم در سطح معقول و آگاه عمل می کنند ،از قید و بندهای گذشته آزادند و از نیروهایی که آنها را هدایت می کنند کاملا آگاهند و می توانند برآنها چیره شوند . راهنمای اشخاص بالغ، زمان حال، هدفها و انتظارهایی است که از آینده دارند. جنبه بنیادی شخصیت آدمی را مقاصد سنجیده و آگاهانه (امیدها و آرزوهای او ) تشکیل می دهد . این هدفها ، انگیزه شخصیت سالم قرار می گیرد و بهترین راهنما برای فهم رفتار کنونی انسان هستند.

براساس نظر کارشناسان سازمان جهانی بهداشت ، سلامتی نه فقط به فقدان بیماری و نقص عضو بلکه به حالت رفاه کامل جسمی ، روانی و اجتماعی اطلاق می شود بنابراین تعریف، سلامت روانی به عنوان یکی از معیارهای تعیین کننده سلامت عمومی شناخهت می وشد. فردی که از سلامت روانی برخوردار است ،ضمن احساس راحتی و آسایش قادر است در اجتماع به راحتی و بدون اشکال به فعالیت بپردازد و ویژگی های شخصی وی در آن اجتماع، موجب خشنودی و رضایت است.

سلامت روانی و بدنی لازم و ملزومند . متخصصان علوم تغذیه و پژوهشگران تناسب فیزیکی ،بین سلامت روان و بدن با کیفیت تغذیه و میزان تحریک جسمی ، ارتباط معناداری یافته اند . مطالعات زیستی ـ شیمیایی مغز انسان نشان می دهد که سلامت روان و ذهن ،احتمالا به منظم و متعادل بودن فعالیتهای الکتروشیمیایی سلولهای مغز ی و دستگاههای عصبی بستگی دارد.

به سختی می توان کسی را یافت که متعادل، منطقی و آگاه به اعمال خود باشد هر فرد در دوره هایی از زندگی خود دارای ویژگی هایی از قبیل شیدایی ، افسردگی ،اجتماعی بودن، بیگانگی ، جست و خیز و انفعالی بودن است، بنابراین به شکلی رفتارهای غیرم نطقی را تجربه می کند. تفاوت رفتارهای عادی و غیر عادی یک امر رتبه ای و درجه بندی شده است .برخی از مردم بیش از دیگران غیر منطقی هستند و بعضی دیگر چنان غیر منظقی هستند که در زمینه سازگار شدن با زندگی به کمک نیاز دارند.

برخی از ویژگی های شخصیت سالم عبارتند از :

  • خونسردی خود را حفظ میکند. در شرایط سخت و بحرانی که معمولا بیشتر ادمها از کوره در میروند و منفجر میشوند و به خود حق میدهند که پرخاشگری کنند او تنها لبخند میزند وخونسردی خود را حفظ می کند.
  • تافته جدا بافته نیست. او ادمی است شبیه دیگران میتواند پولدار باشد یا بی پول، میتواند قد بلند باشد یا قد کوتاه، خلاصه به رغم هر گونه تمایز اقتصادی اجتماعی یا فردی او شبیه دیگران است.
  • به تایید و تصویب دیگران نیاز ندارد او بدنبال این نیست که دیگران به او احترام بگذارند یا تحسینش کنند.
  • رنجور و مظلوم نما نیست. یعنی اهل گله و شکایت و افسوس خوردن نیست.
  • خیالباف نیست یعنی با انتظار منفعلانه جهت فردای بهتر خود را نمی فریبد.
  • در کمال تعقل و تامل شرایط را تحلیل میکند. او اگر با وضعیت نا مطلوبی مواجه شود با تمام قوا برای رفع ان اقدام میکند.
  • پر تلاش و خلاق است. چنین ادمی دنبال راههای نو ابتکارات و تجربیات جدید میرود.
  • هرگز مضطرب نیست. دایم نگران و دلواپس رویدادهای انی نیست.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *