آموزش‌ مهارت‌های زندگی

راه‌های رسیدن به آرامش ذهنی

لحظه‌ای را تصور کنید که در آن ذهن شما به آرامشی حقیقی دست می‌یابد، همه نگرانی‌ها و استرس‌های روزمره را فراموش می‌کنید و در لحظه حال زندگی می‌کنید. حالتی که در آن همه‌ی افکار و احساسات شما در آرامشی عمیق قرار دارند.

 

آرامش داشتن چگونه بر کیفیت زندگی ما تاثیر می‌گذارد؟

آرامش مهم‌ترین و اساسی‌ترین عنصر زندگی بشر است، چرا که یک فرد ناآرام با ذهن مشوش نمی‌تواند اقدامات موثری در جهت بهبود کیفیت زندگی و رسیدن به احساس رضایتمندی بردارد.

امروزه افراد برای رسیدن به آرامش ذهنی از هیچ اقدامی پرهیز نمی‌کنند، چون نسبت به تاثیرات آن در زندگی خود آگاهند. در ادامه به برخی از این تأثیرات اشاره می‌کنم.

  • سلامت روانی و جسمی

 آرامش رکن اساسی سلامت روانی و جسمی است. رسیدن به آرامشی درونی می‌تواند به شما کمک کند تا از فشارهای روزمره دوری کنید و احساس رضایت و تعادل درونی داشته باشید؛ این امر موجب تقویت سلامت روانی شما خواهد شد. همچنین، آرامش برای کاهش استرس و اضطراب، افزایش سطح انرژی و ارتقای سلامت جسمی بسیار مفید است.

  • بهبود روابط

وجود آرامش در زندگی می‌تواند به شما کمک کند تا در برقراری رابطه با دیگران، از جمله خانواده، دوستان و همکاران بهتر عمل کنید. زمانی که ذهنتان آرام است، بهترین نسخه خود را به دیگران نشان می‌دهید و برقراری ارتباطات سالم و پایدارتر را تسهیل می‌کنید.

  • کارآیی بالاتر

آرامش به شما کمک می‌کند تا بهترین تصمیمات را در مواقع مختلف بگیرید و با تمرکز بیشتر، وظایف خود را بهتر انجام دهید. همچنین، آرامش می‌تواند از خستگی ذهنی پیشگیری کند و کارایی و عملکرد شما را بهبود بخشد.

  • شادی و رضایت بیشتر

آرامش درونی سبب می‌شود تا از لحظه‌های زندگیتان بیشترین لذت را برده، احساس شادی و رضایت بیشتری داشته باشید. با داشتن آرامش، می‌توانید بهترین لحظات زندگی خود را تجربه کنید و با واکنش‌های مثبت به چالش‌های زندگی، رضایت و شادی بیشتری را تجربه کنید.

  • احساس معنا و هدف

وجود آرامش در زندگی باعث می‌شود تا احساس معناداری و هدفمند بودن را تجربه کنید. زمانی که ذهنتان آرام است، می‌توانید بهترین تصمیمات را درباره اولویت‌ها و اهدافتان بگیرید و با انرژی و اشتیاق بیشتر، به دنبال رسیدن به آن‌ها بروید.

 

آرامش ذهنی به چه معنا است؟

آرامش ذهنی نه تنها به معنای آرام بودن فیزیکی، بلکه وضعیتی است که در آن ذهن شما در سکون قرار دارد، هیچگونه تشویش و هرج و مرجی در ذهن جریان ندارد. در این حالت، شما با خود و با دنیای اطراف به توافقی عمیق می‌رسید، احساس کاملی از وجودتان نسبت به اتصال به انرژی جهان دارید. آرامش ذهنی را می‌توان به عنوان یک حالت معنوی، روحی و حتی فیزیکی توصیف کرد که باعث استقرار تعادل و هماهنگی درونی شما می‌شود. این امر به شما کمک می‌کند تا با تمامی چالش‌ها و رویدادهای زندگی، به بهترین و درست‌ترین حالت ممکن واکنش‌ نشان دهید.

آرامش درونی و آرامش بیرونی

به طور کلی آرامش به دو بخش آرامش درونی و بیرونی تقسیم می‌شود؛ که هر کدام ویژگی‌ها و تأثیرات خود را بر جسم و روح انسان دارند.

آرامش درونی

آرامش درونی به معنای احساسی تعلق خاطر و اطمینان قلبی است که موجب آرامش ذهنی می‌شود. حتی تحت شرایطی که شما در محیط‌های آرام بیرون قرار نداشته باشید.

در این حالت، افکار و احساسات شما به سادگی جریان می‌یابند و شما احساس تعادل و سلامتی درونی می‌کنید.

در تعریف دیگر آرامش درونی حالتی است که در آن ارتباط عمیقی با خود و با احساسات و انگیزه‌های خود داشته و از این ارتباط برای تقویت و رسیدن به آرزوها و اهدافتان استفاده می‌کنید.

آرامش بیرونی

به آرامشی که متاثر از محیط بیرونی مانند تماشای دریا، جنگل، طبیعت، آسمان‌ پر ستاره، موسیقی، محیط ساکت و آرام، بودن در کنار افرادی که به شما احساس آرامش و امنیت می‌دهند گفته می‌شود.

انسان بخشی از طبیعت و از طریق برقراری ارتباط با آن به احساس آرامش حقیقی دست می‌یابد.

باید این نکته مهم را در نظر گرفت که آرامش درونی و آرامش بیرونی هر دو نقش به‌سزایی در سلامت زندگی انسان دارند. آرامش بیرونی می‌تواند به شما کمک کند تا از فشارهای محیطی کاسته شود و ذهن شما بتواند استراحت کند، در حالی که آرامش درونی شما را به سوی تعادل و رضایت درونی هدایت می‌کند، که این امر می‌تواند بر تصمیم‌گیری‌ها و عملکرد شما در زندگی تأثیر بگذارد.

 

چگونه ذهن خود را به آرامش دعوت کنیم؟

رسیدن به آرامش ذهنی از روش‌های گوناگونی میسر می‌شود. شاه کلید رسیدن به آرامش پذیرش است.

یک فرد ذهن آگاه می‌داند که رویدادهای زندگی همواره غیرقابل پیش‌بینی هستند، اما او می‌تواند با یادگیری مهارت‌های لازم برای مواجه با لحظات سخت، در آن موقعیت بهترین واکنش‌ها و تصمیمات را اعمال کند. از این رو پذیرش این مسئله که زیستن یک رویداد نامطمئن است، افراد را یاری می‌کند تا با تمرکز بر لحظه حال، مدیریت احساسات و هیجانات به آرامش حقیقی درونی دست یابند.

راه‌های رسیدن به آرامش

با توجه به آنچه تا کنون گفته شد، آرامش درونی و بیرونی دو عنصر مهم و لازم‌ و ملزوم یکدیگر هستند. در ادامه به‌طور خلاصه روش‌هایی برای رسیدن به آرامش ذهنی بیان می‌شود.

تمرینات تنفسی و آرامش بخش

نشستن در مکانی آرام و راحت، با چشمانی بسته، و تمرکز بر تنفس عمیق و صحیح، به شما کمک می‌کند تا با تمرکز کردن روی تنفستان، افکار دیگر را به تدریج فراموش کرده و به آرامش ذهنی برسید.

مدیتیشن و ذهن‌آرامی

استفاده از فایل‌های آموزشی مدیتیشن صوتی یا تصویری برای هدایت ذهن به سوی آرامش و تمرکز بسیار مفید است. آگاهانه و هدفمند ذهن خود را به سمت آرامش سوق دهید. برای رسیدن به آرامش از طریق مدیتیشن تمرین، تکرار و تمرکز کنید. می‌توانید از دوره مدیتیشن انرژی جذب استفاده کنید.

تمرینات تناوبی و ورزش

 فعالیت‌هایی ورزشی از جمله: شنا، یوگا، پیاده‌روی آرام و غیره می‌توانند به شما کمک کنند تا انرژی مثبت بیشتری جذب کرده و به آرامش برسید.

ساز بنوازید

موسیقی و به‌خصوص ساز زدن به شما کمک می‌کند تا ضمن تقویت ذهن بتوانید حواستان را بر روی حفظ نت‌ها و ضرب آهنگ ملودی مترکز کرده و هیجانات و احساساتتان را از طریق نواختن سازهایی مانند: تار، سه تار، گیتار، پیانو و … تخلیه کنید.

تمرینات ذهنی

تمرکز برای انجام تمرینات ذهنی مثل مسابقات لغت، حل مسائل ریاضی ساده و حل کردن جدول می‌تواند به شما کمک کند تا از استرس و نگرانی فاصله گرفته و به آرامش دست یابید.

** تمرین تفکر مثبت **

تمرین تمرکز بر افکار مثبت و به خاطر آوردن خاطرات و تجربیات مثبت می‌تواند به شما کمک کند تا از نگرانی‌های روزمره فاصله بگیرید.

همه این موارد نیازمند تمرین و تکرار مداوم هستند. به مرور زمان و با ادامه تمرینات، می‌توانید قدرت و توانایی خود را در دستیابی به آرامش ذهنی بهبود ببخشید.

جمع‌بندی

به طور کلی، آرامش به عنوان یک عنصر اساسی در زندگی، به شما کمک می‌کند تا با تعادل و سلامتی درونی، زندگیتان را بهبود بخشید و از هر لحظه آن لذت ببرید.

قانون جذب می‌گوید که شما هر چیزی را که به طور پیوسته به آن فکر کنید به دست می ‌آورید. اگر ذهن شما همیشه پر از آشوب است و افکار نامنظمی تولید می‌کند، پس در زندگیتان هم همین‌ها را به ‌دست خواهید آورد. حتی رویاها و خواب ‌هایتان هم بازتابی از افکار و دغدغه‌ های شما هستند.

 

دکتر ویدا فلاح، روانشناس، مدرس و مشاور دوره‌های روانشناسی و توسعه فردی همواره این نکته مهم را یادآور می‌شوند که

تمامی مهارت‌ها قابل یادگیری هستند، پس با مطالعه و آموزش دیدن، زندگی بهتری برای خودتان بسازید. 

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از دوره‌های زیر استفاده کنید.

 

دوره‌های مرتبط

شفا و معنویت
شفای کودک درون

موفقیت و شادمانی
مدیتیشن انرژی جذب
دوره – مدیریت استرس (کاهش استرس)
دوره – مدیریت اضطراب (کاهش اضطراب)
قوانین معنوی زندگی (پاکسازی آگاهی و سفر به درون) 

 

*زندگی خوب ساختنی است، آن را آگاهانه بسازید*

 

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *