آموزش‌ مهارت‌های زندگی

هیجانات منفی

هیجانات منفی را بیشتر بشناسید- مدیریت هیجانات منفی

هیجانات منفی مجموعه ای از احساساتی است که به خودی خود بد نیستند اما می تواند درصورت مدیریت نشدن به خود یا اطرافیان ضرر برساند. انسان‌ها برای مقابله با هیجانات منفی، معمولا راهکارهای شبیه هم را امتحان می‌کنند. البته هستند افرادی که از نظر خودشان خلاقیت به خرج می‌دهند و مسیر دیگری را برای خوب شدن حال شان انتخاب می‌کنند. دوره هایی که به شما در این خصوص کمک میکند عبارتند از کنترل خشم، تفکر عقلانی، هوش هیجانی می باشد کافیست کلیک کنید.

داشتن صداقت احساسی در کنترل کردن هیجانات منفی :

گاهی فرد از ترس پیامدهای اجتماعی ابراز هیجانات واقعی، به بازداری رو می آورد. به عنوان مثال برای سرکوب هیجانات واقعی خود به دروغ گویی رو می آورد تا حمایت دیگران را از دست ندهد. در حالی که از دست دادن حمایت دیگران در نتیجه صداقت احساسی نشانه ناسالم بودن حمایت است و فرد با صداقت چیزی را از دست می دهد که تنها تصور می کرده دارد. برای نیل به صداقت احساسی برداشتن ۴ گام ضروری است. پذیرش هیجانات خوشایند و ناخوشایند و تشخیص آن ها از یکدیگر اولین گام است. سپس فرد باید بپذیرد که طی مدت ها از سازوکارهای روان شناختی ناهوشیار خود برای سرکوب احساساتش استفاده کرده است و بپذیرد که گذشته او جزئی از زندگی اش در زمان حال است.

برخی از هیجانات منفی عبارتند از :

  • خشم
  • ناراحتی
  • تنفر و بیزاری
  • عصبانیت
  • افسردگی
  • حسودی

هیجانات منفی

هیجانات چه زمانی دردسرساز می‌شوند؟

زمانی که یک هیجان بیش از حد معمول تکرار می‌شود، مثلا شما مدام احساس اضطراب یا خشم دارید یا زمانی که شدت هیجان با موقعیت متناسب نیست، مثلا شما با کوچک‌ترین مسئله‌ای به شدت خشمگین می‌شوید یا زمانی که برای مدتی طولانی در یک حالت هیجانی ناخوشایند باقی می‌مانید، همچنین زمانی که به نحو آسیب زننده‌ای هیجان را ابراز و تخلیه می‌کنید، مثلا هنگام خشمگین شدن به خودتان و دیگران آسیب می‌زنید.

هیجان خشم چیست؟

خشم نوعی هیجان و شرایط روانی است که در نتیجه رنجش شدید اشخاص بوجود می آید. من جمله علایم پدید آمدن این نوع از هیجان افزایش فشار خون، افزایش تعداد ضربان قلب و افزایش میزان آدرنالین ترشح شده در خون می باشد. بنابراین خشم نوعی هیجان است که مغز ما نسبت به درد وارد شده از خویش بروز می دهد.

روش هایی برای مدیریت هیجانات منفی :

شرایط را انتخاب کنید

از موقعیت هایی که در شما هیجانات ناخواسته ایجاد می‌کند دوری کنید. اگر احتمال می‌دهید که در حالت عجله از کوره دربروید، کارها را به دقیقه نود نیندازید. ۱۰ دقیقه زودتر از خانه یا محل کار خارج شوید. در این صورت، دیگر عابران، خودروها یا آسانسورهای کند کفر شما را درنمی‌آورند.

شرایط را تغییر دهید

شاید هیجانی که می‌خواهید تحت کنترلتان بگیرید ناامیدی باشد. مثلا همیشه دلتان می‌خواهد وقتی مهمان دارید غذایتان «بی‌نقص» از کار درآید. اما همیشه یک جای کار ایراد پیدا می‌کند چون شما هدفتان را خیلی بالا درنظرگرفته‌اید. شرایط را با انتخاب غذاهایی که قلقشان کامل دستتان است تغییر دهید. شاید نتوانید لازانیا را بی نقص و مطابق میل خود درآورید، اما قیمه را می‌توانید چشم بسته درست کنید. پس قیمه درست کنید!

آگاهی ما از اینکه در یک موقعیت عصبانی هستیم، «خودآگاهی هیجانی» نامیده می شود. به عبارتی دقیق تر، خودآگاهی هیجانی یعنی فرد به احساسات و هیجانات خود در موقعیت های مختلف آگاهی داشته باشد. این آگاهی می تواند به کنترل هیجانات و احساسات ما کمک کند.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *