آموزش‌ مهارت‌های زندگی

چرا احساس تنهایی می کنم ؟ چگونه حس تنهایی را از بین ببریم ؟

از خود تا به حال پرسیده ای که چرا احساس تنهایی می کنم ؟ اصلا چطور می شود حس تنهایی را از بین ببریم ؟ برخی بر این باور اشتباه هستند که تنهایی به معنی نبودن در جمع و زندگی انفرادی است. این درحالی است که بسیاری از افرادی که حتی در خانواده های پرجمعیت زندگی می کنند هم دچار حس تنهایی می شوند.

تنهایی پاسخی پیچیده و عمدتا ناخوشایند به انزوا یا کمبود هم ‌صحبتی است. این پاسخ معمولا شامل احساس اضطراب از کمبود ارتباط و اشتراک با دیگران است که از گذشته شروع شده و تا به آینده ادامه خواهد داشت. دوره هایی که در خصوص از بین بردن احساس تنهایی به شما کمک میکند عبارتند از رهایی از ترس، مدیریت اضطراب، مدیریت استرس، مدیتیشن انرژی و نوشتن روزانه می باشد.

احساس تنهایی باعث می شود تا :

هر تنهایی می تواند به افسردگی منجر شود. احساساتی مثل ناامیدی ،ترس ، افسردگی، خستگی ،عصبانیت، بی قراری، خودخوری ( من زشتم، کودنم ،…) دخیل در تنهایی هستند. تنهایی سبب کاهش اعتماد به نفس و کاهش اعتماد به نفس سبب تنهایی می شود و این سیکل معیوب در نهایت به افسردگی می رسد.

آدم های تنها به دلیل ضعف اعتماد به نفس ، دلشان نمی خواهد با بقیه رابطه برقرار کنند، چون کمتر طعنه خواهند شنید. هر کس هر چیزی بگوید موافقت می کنند تا کسی به آن ها انتقاد نکند، غرغر می کنند تا کسی به آن ها غر نزنند، با کسی قاطی نمی شوند تا زمینه اظهار نظر به وجود نیاید. با این حساب مشکل ضعف اعتماد به نفس است.

چرا احساس تنهایی می کنم

چرا احساس تنهایی می کنم و این حس ّچه ارتباطی با فناوری دارد:

هر چند که فناوری ‌های ریز و درشتی در دنیا وجود دارند و به ما امکان برقراری ارتباط با دوستان را می‌دهند اما در نهایت، احساس و ارتباطی که در تماس از نزدیک شکل می‌گیرد کاملا متفاوت است. حتی اگر هر روز هم با دوست‌تان از طریق شبکه‌های مجازی در ارتباط باشید باز هم نمی‌توانید انرژی لازم برای دوستی را که از طریق مکالمه رو در رو به دست می‌آورید برای خود به وجود بیاورید.

فناوری یکی از عمده ‌ترین انواع علت احساس تنهایی است. فناوری باعث شده که آدم‌ها در عین نزدیکی به هم از یکدیگر دور شوند. به شکلک ‌ها یا همان ایموجی ‌ها دقت کرده‌اید. این عناصر گرافیکی مجازی، جای لبخند، اشک، شوق، عشق و تمام احساسات انسانی را گرفته ‌اند. شکلک‌ هایی که حتی نمی ‌دانیم، حس واقعی پشت آنها چیست. شاید شما شکلک صورتکی خندان را برای فردی دیگر ارسال کنید، در حالی که قلب‌ تان مالامال از غم است و خنده از لبان ‌تان رخت بربسته است. چنین ارتباطی نمی‌تواند توام با صداقت و حقیقت باشد و از این رو به تنهایی آدم ‌های قرن ۲۱، دامن می‌زند.

در فعالیت ها یا باشگاه ها شرکت کنید :

شرکت در فعالیت یا باشگاه چندین چیز را می‌تواند به دنبال داشته باشد. شرکت در فعالیتهای لذت بخش ذهن ما را از احساس تنهایی دور می‌گرداند. این فعالیتها از طریق فوق می‌تواند بطور مستقیم خلق ما را تغییر دهند. این اعمال همچنین فرصتی را فراهم می‌کنند تا افرادی دارای علائق مشترک و مشابه را ببینیم و مهارتهای ملاقات با دیگران را در خود افزایش دهیم.

این فعالیت ها، ساختاری را به زندگی ما داده و احساس می‌کنیم که چیزی برای آینده وجود دارد. در بعضی موارد این اثرات خیلی سریع و در مواردی دیگر به کندی بدست می ‌آیند. ما واقعا نیاز داریم که خود را مجبور کنیم که به دیدار دیگران رفته، با آنها صحبت کرده و فعالیت های متعدد را مورد توجه قرار دهیم. قبل از اینکه در رابطه با آنچه که می‌خواهیم انجام دهیم، احساس راحتی داشته باشیم و سپس به مشاهده و پیشرفت بپردازیم.

چیزی بسازید یا خلق کنید :

انسان همیشه بعد از خلق یا ایجاد چیزی، حس بهتری پیدا می کند، چه شعر یا نقاشی با آبرنگ باشد. عمل خلق و ایجاد می تواند به رهایی شما از تنهایی نیز کمک کند. تردر ولف در مصاحبه با ما، این نکته را به اشتراک گذاشت که:«چالش انگیزترین جنبه تنهایی می تواند حس پوچی و عدم برقراری ارتباط با افراد دیگر به مدت طولانی یا نیروهای بیرون ما باشد، اما برخی از این مشکلات می تواند با خلق چیزی از درون ما، حل شود و از بین رود.»

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

یک پاسخ

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *