آموزش‌ مهارت‌های زندگی

چرا همسرم سرد شده

چرا همسرم سرد شده – علت سرد شدن در رابطه

چرا همسرم نسبت به من سرد شده ! این عبارت را بارها و بارها از زبان زوج‌ هایی می‌شویم که روزی خوشبخت ‌ترین و با حرارت‌ ترین همسران دنیا بودند! اما حالا بعد از گذشت چندین سال از ازدواج‌ شان به جز ناامیدی موضوع دیگری از ذهن‌ شان نمی ‌گذرد چرا که احساس می‌کنند همسرشان دیگر آن شور و شوق قبلی را در روابط زناشویی ندارد.

علت های سرد شدن فردی از همسرش میتواند دلایل متعددی داشته باشد و نا آگاهی همسران در این زمینه می‌تواند زندگی مشترک زوجین را به خطر بیاندازد. برخی از همسران سکوت میکنند و در مقابل سرد شدن همسرشان هیچ اقدامی نمی‌کنند. برخی دیگر هم به دنبال علت و راهی برای حل مشکل می‌گردند و اما دسته سوم، کسانی هستند که می‌خواهند از این رخداد پیشگیری کنند.

سرد شدن رابطه زوجین در هر مرحله ای از ازدواج ممکن است پیش بیاید بنابراین زوجین برای جلوگیری از سرد شدن رابطه عاشقانه، بهتر است علت سرد شدن رابطه و تغییر رفتارهای همسر را یافته و در این راستا قدمی بردارند.

چرا همسرم سرد شده
چرا همسرم سرد شده

چرا همسرم سرد شده (علت سرد شدن رابطه زناشویی بین همسران) :

ازدواج هایی که بدون شناخت درست ، داشتن معیارهای اصولی و بلوغ فکری کافی انجام شود ممکن است بعد از مدتی منجر به بروز بی میلی و سردی میان زن و شوهر بشود. البته برخی افراد در ابتدا چندان بی میلی نشان نمی دهند. بلکه با بالا رفتن سن و بروز برخی اصطکاک های معمول بین زوجین این بی میلی به طور جدی خود را نشان می دهد و حتی ابراز می شود که پایین ترین سطح آن بی توجهی و بی اعتنایی است و بالاترین آن تهدید به طلاق و در برخی موارد اقدام به آن است. از دیگر دلایل سرد شدن رابطه میتوان به ازدواج از سر نا آگاهی و بی تجربگی و ازدواج از سر ترحم به طرف مقابل اشاره کرد.

اگر زن و شوهری که هر دو شاغل هستند پس از بازگشت از محل کار به جای اینکه با همسر خود صحبت کنند، سرشان را با تلویزیون و یا گوشی و یا حتی بازی های کامپیوتری گرم کنند، بی شک ارتباط شان بسیار سرد می شود و این سردی بین روابط می تواند سبب احساس تنهایی و انزوا در خانه و به دنبال آن جدایی گردد. احساس تنهایی و انزوا سبب بروز رفتار های پرخاشگرانه و ناخوشایند و درگیری ها و هتک حرمت طرفین نسبت به هم می شود. برای جلوگیری از بروز خشم و پرخاشگری، استفاده از دوره روانشناسی شیوه برخورد با افراد پرخاشگر را توصیه میکنیم کافیست برروی لینک کلیک کنید.

یکی دیگر از دلایل سرد شدن روابط زناشویی در این روزها که تکنولوژی پیشرفت زیادی کرده است ، کمال گرایی و القای آن در شبکه های مجازی و ماهواره است که حتی در مواردی منجر به جراحی های زیبایی می شود. چطور کمال گرایی بر رابطه اثر سوء می گذارد ؟ با مقایسه ویژگی ها،‌ شرایط و امکانات خود با دیگر زوج ها که منجر به ایجاد تنش و مشاجره بین زن و شوهر می شود و این تنش و مشاجرات حاصل از مقایسه باعث می شود که به مرور زن و شوهر از هم دور شوند.

از دیگر دلایل سرد شدن همسر در رابطه میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • داشتن ویژگی های اخلاقی نامطلوب در زوجین
  • خشونت یکی از زوجین
  • دخالت های بی مورد دیگران در زندگی مشترک
  • بیکاری یا از دست دادن موقعیت شغلی
  • به خطر افتادن وضعیت اقتصادی خانواده
  • ضعف مهارت های ارتباطی کلامی و غیر کلامی در همسران

شما میتوانید برای تقویت مهارت گفتگو با همسر و ایجاد ارتباط موثر با آن از دوره روانشناسی اصول گفتگو استفاده نمایید.

نشانه های سرد شدن همسر در رابطه :

فاصله گرفتن

در رابطه ای که رو به سردی می رود یکی از زوجین تمایلی به برقراری ارتباط با زوج دیگر ندارد و نمی خواهد وقت خود را با شریک زندگیش بگذراند و بدون او احساس می کند زندگی بهتری دارد.

پرداختن به ایرادهای همسر

در ابتدای زندگی مشترک همسران برای یکدیگر جذاب هستند زیرا آنها توجهی به عیوب یکدیگر نمی کنند و فقط حسن های طرف مقابل را می بینند. با سرد شدن رابطه حس نفرتی در فردی که سرد شده به وجود می آید و همسری که سرد شده تنها به عیب طرف مقابل خود توجه کرده و سعی در تغییر او دارد.

گذراندن اوقات بیشتر با دوستان

یکی از نشانه های سرد شدن رابطه عاشقانه این است که همسر علاقه زیادی به گذراندن وقت کنار خانواده ندارد و بدون خانواده به او بیشتر خوش می گذرد. او تمایل دارد تمام وقت فراغت خود را کنار دوستانش بگذراند.

سکوت کردن به جای حرف زدن

یکی دیگر از نشانه های سرد شدن همسر در رابطه این است که دیگر مثل قبل صحبت نمی کند و در صورت با هم بودن حرفی برای گفتن ندارد و ترجیح می دهد سکوت کند.

خسته شدن از مصاحبت با همسر

یکی دیگر از نشانه های سردی در رابطه ، تکراری و خسته کننده بودن صحبت های همسر می باشد و فردی که سرد شده به جای صحبت کردن، سکوت میکند.

نداشتن رابطه جنسی

قطعا سرد شدن در رابطه با هر علتی که همراه باشد در روابط خصوصی زن و مرد تاثیر گذار خواهد بود.

دعوا و بحث در حد استاندارد خوب است

یکی از نشانه های مهم سرد شدن رابطه دعواهای زیاد و مکرر، حتی سر مسائل بسیار کوچک، است. البته دعوا و بحث برای زندگی مشترک خوب است اگر در حد استاندارد باشد و زوج ها بلد باشند بعد از بحث و دعوا حال همدیگر را خوب کنند. اگر رابطه سالم باشد و دو طرف مدیریت هیجانات و احساساتشان را یاد گرفته باشند، خیلی زود می توانند بحث و دعوا را خاتمه دهند. نکته هم این است که بعد از مدتی به دلیل سردی رابطه ای بین زوج ها نیست که باعث دعوا شود و انها فقط سکوت می کنند. اینکه حرفی برای گفتن میان زوج ها نباشد و حتی حرفی برای اختلاف نباشد خبر از اتفاقات بد می دهد.

همسری که سرد شده باشد : در دوست داشتن و علاقه شک دارد و مدام از خود میپرسد  آیا من واقعا عاشقش بودم ؟ برایش هدیه نمیخرد. دیگر گل نمی اورد و مدام کارهایش را توجیه میکند. توجیهات سطحی . او حتی تلاش نمیکند توجیهاتش به واقعیت نزدیک باشند . ارتباط آنها با یکدیگر سرد و بی روح شده است. در اینگونه روابط ممکن است یکی از آن دو چشمانش گریان و دیگری عصبی و فراری باشد.

سردی در رابطه چگونه به منجر به طلاق عاطفی می شود ؟

افراد از لحاظ روحی و جسمی از یکدیگر فاصله می گیرند و مرزهایی را برای همدیگر مشخص کرده اند. هر کدام در خلوت و افکار خود دیگری را متهم می کنند و دنبال مقصر هستند، درک نکردن صحیح رفتار و گفتار یکدیگر، نداشتن شناخت کافی از روحیات طرف مقابل و عاقبت بی علاقگی و سردی نسبت به شریک زندگی خود، دست به دست هم می دهد تا یک طلاق عاطفی را در زندگی زوج ها به وجود بیاورد.

اگر زنان با سردی رابطه جنسی همسرشان مواجه شدند چه کنند؟

تعداد زنانی که از سردی همسرشان در روابط زناشویی رنج می‌برند کم نیست که بسیاری از آنها در این رابطه سکوت می‌کنند و به خراب شدن زندگی‌شان نگاه می‌کنند. در این مواقع اول بهتر است دلیل سرد مزاجی مرد را به کمک یک متخصص شناخت. مشکلات مختلفی از جمله سن، عوارض دارو، وجود مشکل و بیماری در ناحیه تناسلی، افسردگی، استرس و وجود مشکلات در روابط عاطفی از جمله علل‌های شایع هستند که برای برطرف کردن هرکدام نیاز به مراجعه به متخصص در همان زمینه است.

شما میتوانید برای جذاب کردن رابطه زناشویی تان، کارهای هیجان انگیز انجام دهید. برای معاشقه دنبال برنامه ریزی قبلی نباشید، جذابیت‌ های ظاهری خود را بیشتر به نمایش بگذارید، رابطه جنسی را برای او بیشتر جذاب کنید و همواره از عادت قبلی خود پیروی نکنید.

سردی زنان در رابطه جنسی می تواند دلایلی چون رفتار‌های نامناسب مردان در رابطه، عوامل فیزیولوژیکی، نگرش منفی نسبت به مسائل جنسی، اعتماد به نفس پایین، نداشتن رابطه صمیمانه، وجود مشکل در رابطه و مشکلات جنسی مردان داشته باشد.
مدت زمان کافی که زنان برای عکس العمل جنسی لازم دارند، طولانی ‌تر از مردان است. زیرا هم، زمان بیشتری نیاز دارد تا تحریک شود و هم، زمان بیشتری طول می‌کشد تا به اوج لذت برسند. توجه داشته باشید که در هنگام رابطه جنسی یک محیط کاملا آرام را انتخاب کنید که در آن استرس و اضطراب نداشته باشید. بدانید که برای زمینه سازی شروع رابطه جنسی بیشتر افراد از تماس فیزیکی و لمس استفاده می کنند. پس تماس فیزیکی یک ارتباط جنسی محسوب می شود و نداشتن آن به مرور ممکن است باعث سرد شدن روابط جنسی شود. و اگر به هر دلیلی نتوانستید مشکلتان را حل کنید حتما از یک متخصص مشورت بگیرید یا از دوره های آموزشی روانشناسی استفاده نمایید.

برای پیشگیری از سرد شدن همسر چه کنیم؟

بهترین راه پیشگیری از ایجاد سردی در رابطه، انتخاب درست شریک زندگی در ازدواج است، زیرا ازدواج ‌های احساسی و بدون پشتوانه عقلی می تواند مقدمه‌ ای برای ایجاد طلاق هستند. در نتیجه باید گام اول را برای انتخاب شریک زندگی در هر ازدواج محکم برداشت. به همین دلیل بهتر است از مشاوره‌ های خوب قبل از ازدواج بهره برد و از دوستان خوش فکر، اساتید و کلیه اشخاصی که از لحاظ صداقت، درایت، مورد تایید هستند، مشورت بگیریم و احساسی نباید تصمیم گرفت، زیرا تصمیم باید پشتوانه فکری و عقلی داشته باشد. استفاده از دوره روانشناسی شناخت قبل از ازدواج و دوره طلاق عاطفی را به شما توصیه میکنیم.
 دست از تلاش برای تغییر دادن یکدیگر بردارید، اولویت ‌های خودتان را تغییر دهید، در دعوا دنبال مقصر نگردید و هر کدام در حل مسئله خود را سهیم بدانید، انعطاف پذیر و واقع گر باشید و در نهایت اعتقادتان بر این باشد که از طبیعت درس بگیرید، در مقابل همسرتان سریع واکنش نشان ندهید.

به‌نظر می‌رسد ریشه بسیاری از سرد شدن ها در رابطه زناشویی از نداشتن مهارت ارتباطی میان زن و شوهر است

افرادی رشد نیافته هستند که برای شناخت خودشان، آن هم به ‌صورت جدی، هیچ زمانی را صرف نکرده‌ اند و آن ‌گاه می‌خواهند با کوله‌ باری از تصورات واهی راجع به‌ خودشان و بالطبع راجع به آدم‌ها و دنیای اطرافشان تصمیم بگیرند. چنین افرادی، در زندگی مشترک، مثلا از طرف مقابلشان توجه می‌خواهند اما با قهرکردن آن را طلب می‌کنند، با سکوت فریادش می‌زنند، گاهی با کوبیدن در می‌خواهند به طرف مقابلشان بفهمانند که چه می‌خواهند، گاهی هم با داد و بیداد و دعوا. مهارت گفت‌و‌گو کردن، دعوا کردن و به ‌طورکلی مهارت ابراز احساسات از مهارت ‌هایی است که کمتر از آنها برخورداریم.

دوره های غیر حضوری روانشناسی زیر به شما در رشد فردی و ایجاد رابطه سالم زناشویی تان کمک خواهد کرد :

دوره شخصیت سالم 

دوره اصول تغییر 

دوره عزت نفس

دوره حل اختلافات زناشویی

چرا همسرم سرد شده

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

یک پاسخ

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *