آموزش‌ مهارت‌های زندگی

چگونه اضطراب خود را درمان کنیم

چگونه اضطراب خود را درمان کنیم ؟

چگونه اضطراب خود را درمان کنیم ؟ درمان های غیردارویی زیادی برای برطرف کردن استرس و اضطراب وجود دارد. از جمله می توان به تکنیک های کنترل ذهن برای آرام شدن اشاره کرد. البته برخی از این تکنیک ها در لحظه پاسخگو هستند در حالیکه برخی دیگر در طول زمان خاصیت درمان گر دارند.

همیشه در زندگی روزهای بد وجود دارد. وقت ‌هایی که احساس می‌کنید هیچکس نیست که کمکتان کند. زمان‌هایی که فکر می کنید هیچ امیدی ندارید. اضطراب مشکلی است که گاهی آنقدر آزار دهنده می‌شود که تصور خواهید کرد دیگر نمی توانید هیچوقت زندگی شاد داشته باشید. دوره هایی که شما را در درمان اضطراب یاری می کند عبارتند از مدیریت اضطراب، رهایی از ترس و مدیریت استرس می باشد.

اضطراب چیست؟

اضطراب یا تشویش یا دلشوره عبارت است از یک احساس منتشر، ناخوشایند و مبهم هراس و نگرانی با منشا ناشناخته، که به فرد دست می‌دهد و شامل عدم اطمینان، درماندگی و برانگیختگی فیزیولوژی است.

وقوع مجدد موقعیت ‌هایی که قبلا استرس زا بوده ‌اند یا طی آن‌ها به فرد آسیب رسیده ‌است باعث اضطراب در افراد می‌شود. همه انسان ‌ها در زندگی خود دچار اضطراب می‌شوند، ولی اضطراب مزمن و شدید غیرعادی و مشکل ‌ساز است. تحقیقات و بررسی‌ ها نشان می‌دهند که اضطراب در طبقات کم‌ درآمد و افراد میان ‌سال و سال‌ خورده نسبت به بقیه افراد بیشتر دیده می ‌شود.

اضطراب و استرس، واکنشی جسمی و احساسی به خطرات درک شده است. (که همیشه واقعی نیستند) و از آنجا که بسیاری از ما در جنگل زندگی نمی‌کنیم که از ترس حیوانات وحشی از آنها فرار کنیم، بیشتر این خطرات و ترس‌ها چیزهای کوچکی هستند که به خاطر آنها ما کنترل ‌مان را از دست می‌دهیم: پر شدن ظرفیت ایمیل‌های دریافتی، ساعات شلوغی صبح یا گم کردن دسته‌ کلید پیش از خروج از خانه. خوشبختانه، با ایجاد تغییراتی کوچک در زندگی روزمره می‌توان بر این نوع از استرس‌ ها غلبه کرد.

چگونه اضطراب خود را درمان کنیم

ورزش درمان همه درد‌ها :

ورزش برای ذهن و جسم بسیار مفید است. با انجام تمرین ‌های ورزشی می‌توانید اضطراب خود را در لحظه از بین ببرید. اگر بر اساس یک برنامه مشخص و منظم ورزش کنید، اعتماد به نفستان افزایش می‌یابد و احساس سلامت بیشتری می‌کنید. از جمله دلایل اضطراب، بیماری و چاقی است که در اثر ورزش کردن هر دو آنها از بین می‌روند.

خواب خوب شبانه در جهت چگونه اضطراب خود را درمان کنیم :

استرس مزمن قادر است در خواب اختلال ایجاد کند. خواب مستقیما بر همه‌ی جنبه‌های سلامت ما تاثیر می‌گذارد، بنابراین یک شب ناآرام که با غلت زدن به این طرف و آن طرف همراه است می‌تواند میزان استرس ما را به شدت افزایش دهد.

از خوردن کافئین، الکل یا غذای سنگین در شب خودداری کنید. از کامیپوتر یا برنامه‌ های شبانه‌ تلوزیون دوری کنید و به جای آن به یک موسیقی آرامش ‌بخش گوش کنید، مقداری چای سبز بنوشید و ذهن خود را از افکار استرس ‌زا خالی کنید.

برخی از راه کارهای درمان اضطراب :

  • نفس عمیق به مدت چند دقیقه
  • پیاده روی و قدم زدن
  • سرگرم شدن به کاری خاص مثلا نظافت منزل یا رانندگی (پرت کردن حواس خودمان به جایی دیگر)
  • تماس با چند دوست (حضوری یا تلفنی)
  • توکل به خدا و سپردن همه چیز به دست او
  • تفکر و تجسم مثبت از موقعیتی دیگر و مکانی دیگر
  • گوش دادن به یک موسیقی بی ‏کلام
  • ورزش و تحرک (ترجیحا در جمع)
  • در آغوش کشیدن کسی که دوستش داریم
  • مدیتیشن و ریلکسیشن
  • عدم توجه به علائم استرس
  • تماشای طبیعت، دریا

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *