آموزش‌ مهارت‌های زندگی

چگونه شاد زندگی کنیم | 15 روش ساده برای شاد زیستن

همه‌ی مردم با هدف داشتن یک زندگی غنی‌، و تجربه  کردن  احساس شادی فعالیت‌های متعددی را انجام می‌دهند. در این مقاله شما را با 15 روش ساده که داشتن یک زندگی شاد و رضایت‌بخش را برای شما ممکن می‌سازد آشنا خواهیم کرد.

احساس شادی و رضایت در زندگی

 مرد جوانی که از زندگی‌اش ناراضی و غمگین بود، نزد استادی فرزانه رفت و از او در خواست کمک کرد. استاد مشتى نمک داخل یک لیوان آب ریخت و سپس از جوان درخواست کرد تا کمی از آن بنوشد. سپس استاد از او پرسید: مزه‌اش چطور بود؟

مرد جوان در حالى که آب شور چهره‌اش را درهم فرو برده بود گفت: وحشتناک بود!

استاد لبخندی زد و از جوان خواست که باهم به سمت دریاچه‌ای در همان نزدیکی قدم بزنند.سپس رو به جوان کرده و مشت خود را که پر از نمک بود داخل دریاچه آب شیرین ریخت و گفت: اندکی از این آب بنوش.

استاد پرسید طعم نمک را حس کردى؟

مرد جوان پاسخ داد : نه اصلاً!

سپس استاد کنار او نشست و گفت: مشکلات و ناملایمات زندگی هم مانند این یک مشت نمک در زندگى ما ثابت هستند، ولی میزان دردی که ما حس می‌کنیم به ظرفیت وجودمان بستگی دارد نه مقدار نمک زندگی. بنابراین هنگامى که با مشکل و ناراحتی روبه رو مى‌شوی، بدان این مشکل نیست که بزرگ و طاقت فرساست، بلکه ظرفیت تو هنوز کوچک است. در زندگی باید دریاچه باشیم نه لیوان تا زندگی شاد و رضایت‌بخش را تجربه کنیم. قدرت پذیرش هر چه وسیع‌تر شود، آسان‌تر مى‌توان غم و اندوه را حل کرد و شاد بود.

احساس شادی به چه معناست؟

روانشناس برجسته، دیوید مایرز، نویسنده کتاب پرآوازه «به دنبال شادکامی» در تعریف شادی گفته است «عنصر شادی و رضایتمندی امری شخصی–تربیتی و به عبارتی دیگر اکتسابی است.»

وی توضیح داده است که این احساس لزوماً از طریق رسیدن به چیزهای خیلی خاص و برجسته به ‌دست نمی‌آید، بلکه لذت‌های کوچک بیشتر می‌توانند ما را شادمان بکنند.

اگر ما یاد بگیریم که عوامل شادی نسبتاً پایدار مثل همسر یا دوستانی مهربان و حمایت‌ کننده، شغل مورد علاقه و سازنده، برنامه‌های تفریحی لذت بخش و منظم و … را با شادی ‌های کوچک و گذرا مثل گرفتن یک نمره خوب یا یک تشویق کوچولوی کاری یا رفتن به گردشی کوتاه مدت بیامیزیم، در آن لحظه‌ها به بالاترین درجات شادکامی دست می‌یابیم.

چندین نظریه برای توضیح چگونگی اثر شادی بر روی سلامت وجود دارد. بر اساس یکی از این نظریات، احساسات مثبت، منجر به رفتارها و تغییرات مثبتی از قبیل ورزش، خواب، رژیم غذایی مغذی، تجربه روابط حمایت‌گر و مهارت‌های مقابله با شرایط سخت می‌شود. نظریه‌ دیگر بر این اعتقاد است که احساسات مثبت در جهت کاهش اضطراب و اثرات مضر آن بر بدن عمل می‌کنند.

 

تفاوت احساس شادی و لذت

شادی هدونیک hedonic و شادی یودیمانیک eudaimonic این دو واژه در توصیف شادی به ‌وجود آمده از دو منبع متفاوت به کار می‌رود. شادی هدونیک، از پیروی و تکرار تجربه‌هایی به دست می‌آید که شخص به ‌واسطه آن‌ها لذت را کسب کرده است؛ مانند تجارب مثبت بسیاری که از خوردن مواد غذایی عالی یا بو کردن گل‌های زیبا به دست می‌آید.

این دست از شادی‌‌ها به ‌واسطه برآورده‌شدن تمایلات فردی بروز پیدا می‌کند.

شادی یودیمانیک، نوعی از شادی است که از مصرف چیزی به دست نمی‌آید بلکه از یک تلاش مداوم در راستای به ‌دست ‌آوردن نتیجه ‌ای بزرگ‌تر و مهم‌تر به دست می‌آید، یعنی همان شادی‌ای که در جهت تلاش برای معنا دادن به زندگی به دست می ‌آوریم، مانند فعالیت‌های اجتماعی و کارهای خیری‌ که برای بهتر شدن زندگی خود یا دیگران انجام می‌دهیم. در مطالعات فوق، دانشمندان در علوم مختلف تلاش کرده‌ اند تأثیرات رفتارهای اجتماعی را روی سلامت روانی و فیزیکی افراد ارزیابی کنند.

 

تاثیر احساس شادی بر سلامت ذهن و بدن

 

مبارزه با استرس

شادتر بودن به معنای احساس استرس و تنش منفی کمتر است. اما استرس یک مسئله جسمانی است. هنگامی که استرس دارید، هورمون استرس به نام کورتیزول در بدن ترشح می‌شود. کورتیزول بیش از حد در قالب فشار خون، طول عمر، و خطر بیماری می‌تواند آسیب جدی به بدن وارد کند. جدا از ناراحتی، برخی دیگر از عوامل خطرآفرین افزایش دهنده سطوح کورتیزول شامل کمبود خواب، سوء تغذیه، و مصرف بیش از حد کافئین می شوند.

افزایش طول عمر

پس از انجام مطالعات مختلف مشخص شده است که شادی می‌تواند به واقع طول عمر انسان را افزایش دهد. یکی از مشهورترین مطالعات با حضور گروهی از راهبه‌ها انجام شد و نشان داد آن‌هایی که احساس شادی بیشتر در سن جوانی را ثبت کرده بودند، در نهایت طول عمر بیشتری نیز داشتند.

در مطالعه ای دیگر در انگلیس، افراد شادتر 35 درصد احتمال کمتری داشت مرگ طی یک بازه زمانی پنج ساله را تجربه کنند. مطالعه ای دیگر که شرایط 7,000 نفر را برای نزدیک به 30 سال دنبال کرد نیز نشان داد افرادی که در ابتدای مطالعه سطوح بالاتر رضایت و شادی را گزارش کرده بودند، به طور کلی احتمال کمتری داشت طی مدت مطالعه مرگ را تجربه کنند.

تقویت سیستم ایمنی

برخی از مطالعات اولیه، تاثیر شادی بر سیستم ایمنی بدن را مورد مطالعه قرار دادند. استون و همکاران در سال 1987، از قرص هایی استفاده کردند که موجب پاسخ ایمنی بدن شد. نتایج این مطالعه نشان داد، زمانی که افراد شادتر هستند، سیستم ایمنی آن‌ها قوی‌تر و با ثبات‌تر است. از شرکت کنندگان خواسته شد که میزان شادی خود را در طول روزهای مختلف ارزیابی کنند و پس از مصرف قرص‌های مذکور، بزاق آن‌ها از نظر سطح آنتی‌بادی آزمایش شد.

نتایج نشان داد که افراد شادتر، سطح آنتی‌بادی بالاتری داشتند. یافته‌ها نشان می‌دهد که احساس مثبت و احساس شادی در زندگی می‌تواند به سیستم ایمنی بدن در برابر موارد بیماری‌زای خارجی کمک کند و به عبارت دیگر ایمنی بدن را تقویت نماید. تقویت سطوح انرژی خندیدن و شادی می‌تواند اثر شگفت انگیزی در مقابله با احساسات ویران‌کننده زندگی مانند استرس و خستگی داشته باشد. شادی می‌تواند استرس را کاهش دهد و فعالیت سلولی سالم را تشویق کند که احساس سبکی و لذت بردن از زندگی را در انسان تقویت می‌کند.

 

چگونه زندگی شادی بسازیم؟

به گفته رایان هاوز دکتری روانشناسی کلینیکی، “تندرستی مرتبط است با تعادل، درک شدن، پذیرش و رشد مستمر.”

‌برای برقراری تعادل، درک‌شدن و پذیرش و رشد مستمر، لازم است که آگاهی خود را افزایش داده، آموزش ببینیم و تمرین و تکرار کنیم.

 

15 روش ساده برای دست‌یابی به احساس شادی  و رضایت در زندگی

 

1.برنامه صبحگاهی داشته باشید

احساس گیجی و کسلی در صبحگاه، تا زمانی که ظهر برسد از بین می‌رود و بهبود پیدا می‌کند ولی اگر یک برنامه همیشگی را در صبح انجام دهید، می‌توانید این احساس رخوت و بی‌حالی را در طول روز کنترل کنید. به غیر از برنامه‌ های بهداشتی همیشگی مانند شستن صورت و دوش گرفتن در ابتدای صبح، هر روز صبح چند دقیقه را به برنامه ‌ریزی برای کارهای روزانه خود اختصاص دهید.

فراموش نکنید که داشتن ساختار و روتین برای زندگی لازم و مهم است. اما در عین حال ممکن است شما را در یک چرخه تکراری گرفتار کند و تکراری زندگی کردن به معنای توقف رشد و تکامل است. به عقیده هاوز، ریسک‌های به‌خصوصی، می‌توانند برای زندگی‌ای شادمان، سالم و حتی مفید باشند.”با ریسک کردن روزانه خود را به چالش بکشید، خواه این ریسک، صبحت کردن با فردی جدید باشد، ابرازگری باشد، اعتماد به یک نفر باشد، رقص یا هر کاری باشد که کمی شما را از محدوده های راحتی‌تان خارج کند.”

2. در لحظه حال باشید.

سلامت ذهنی، زمانی که به دنبال مقصر اتفاقات گذشته می‌گردیم و مسئولیت زندگی و کارهایمان را در همین لحظه نمی‌پذیریم به خطر می‌افتد و ناخودآگاه وارد چرخه‌ی باطل خواهیم شد.

3. درون‌نگری کنید.

زندگی را بدون نیم نگاهی انداختن به آنچه روی می‌دهد و ارزیابی علت های آن‌ها نگذرانید. به طور منظم از خود بپرسید “آیا من در زندگی‌ام چیزی را انکار و یا نسبت به موردی مقاومت می‌کنم؟”

یکی از راهکارهای درون‌نگری این است که در ذهن‌تان یک قدم به عقب بردارید و ببینید افکار، احساسات و رفتارهایتان از کجا می‌آیند. در این صورت می‌توانید آگاهانه‌تر هریک از این موارد را انتخاب کنید.

4.عواطف خود را بپذیرید.

برخی از متخصصین چنین استدلال می‌کنند که اغلب مشکلات فیزیکی، ذهنی و ارتباطی ما ناشی از ناتوانی در ابراز احساسات و عواطف مان به شیوه‌ای بهینه است. هاوز می‌گوید، “ما انکار می‌کنیم، فرافکنی می‌کنیم، مغلطه می‌کنیم، خود را با داروها بی‌حس می‌کنیم، الکل مصرف می‌کنیم، با غذاهای فست‌فود خود را مشغول کرده و در نهایت عصبانیت، ناراحتی و ترس را در خود سرکوب می‌کنیم.”

برخی از مردم انرژی بیشتری صرف فرار از احساسات‌شان می‌کنند در حالی که برای روبه‌رو شدن با همین احساسات و عواطف، انرژی کمتری لازم داشتند. بهتر است به خودتان اجازه روبه رو شدن با عواطف خود را بدهید. هاوز ادامه می‌دهد، “وقتی که گارد خود را پایین می‌آورید و به خودتان اجازه می‌دهید تا احساسات ناراحتی و آزردگی را به طور کامل احساس کنید، به طور قویتری می‌توانید بر موقعیت متمرکز شوید و در نتیجه بهتر علت آزردگی‌تان را کشف کنید و راه‌حلی برایش بیابید.

5. متفاوت زندگی کنید.

نوشتن درباره احساسات منفی نیز موثر است. تحقیقات نشان داده‌اند افرادی که درباره احساسات عمیق‌شان می‌نویسند کمتر افسرده می‌شوند و در مقایسه با قبل از زمانی که شروع به نوشتن کرده بودند، بیشتر نسبت به زندگی مثبت‌اندیش‌اند.

6. ارزش‌های شخصی‌تان مشخص کرده و براساس آن‌ها زندگی کنید.

ارزش‌های فردی شما حکم جی‌پی‌اس درونی شما را بازی می‌کنند که شما را در زندگی هدایت می‌کنند، به شما کمک می‌کنند تا در مسیر درست باقی بمانید و تصمیمات درست را اتخاذ کنید. شناختن و زندگی کردن براساس ارزش‌هایتان شما را به سمت احساس تعادل، اعتماد به نفس و اغنا هدایت می‌کند.

7. نقاط قوت خود را بشناسید و از آن‌ها استفاده کنید.

استفاده از نقاط قوت‌تان باعث می‌شود احساس انرژی و قدرت کنید و برای اقداماتی که شما را بهتر و موثرتر به سمت موفقیت هدایت می‌کنند آمادگی بیشتری پیدا کنید.

8. نسبت به افکار خود هشیار باشید.

گاهی بدون اینکه خودمان متوجه شویم، در چرخه‌ای از افکار منفی گیر می‌افتیم، بدون اینکه بدانیم چنین چرخه‌ای از کجا شروع شده است. این افکار نه تنها حال ما را خراب می‌کنند، بلکه به تدریج برایمان تبدیل به واقعیت نیز می شوند.

خوشبختانه، می‌توانیم این افکار را شناسایی کنیم و ببینیم که آن‌ها حقیقت مسلم نیستند، بلکه قابل تغییرند.

9. شکرگزاری را تمرین کنید.

زمانی که از نقطه نظر سپاسگزاری زندگی را مشاهده می‌کنید، متوجه خواهید شد که به تدریج کل نگرش شما نسبت به زندگی به سمتی شادمانه‌تر تغییر جهت می‌دهد. می‌توانید هر روز صبح سه چیزی که از وجودشان در زندگی‌تان شکرگزار هستید را بشمارید کنید.

کار دیگری که می‌توانید انجام دهید این است که حداقل 10 مورد برای شکرگزار بودن نسبت به شغل‌تان (یا هر امر دیگری در زندگی‌تان) پیدا کنید و به دنبال آن مواردی باشید که تابه حال به آن‌ها توجهی نداشته اید، مثلا “پنجره پرنور دفتر کارتان” یا “افراد شوخ طبعی که با هم ناهار را صرف می‌کنید”.

10. شور و شوق را از نو کشف کنید.

زمانی را برای پیدا کردن مواردی اختصاص دهید که در شما شور و شوق را زنده می‌کنند. برای مثال برخی افراد از نقاشی به وجد می‌آیند. این می‌تواند به شدت در ایجاد احساس سلامتی و شادابی شما اثرگذار باشد.

11. روزتان را با کاری که خوشحالتان می‌کند شروع کنید.

گاهی ممکن است روزتان را به صورت اتوماتیک و بدون حتی کمی فکر درباره کارهایتان بگذرانید و این می‌تواند در طول زمان شما را افسرده و خسته کند. برای اجتناب از این حالت، روزتان را با کاری فرح‌بخش و خوشحال کننده شروع کنید، مثل شنا کردن، مدیتیشن و یا هر فعالیتی که شرایطش را دارید و روز شما را خوشایندتر پیش می‌برد.

12. محیط زندگی خود را با رایحه‌ها و موسیقی‌های دلپذیر خوشایندتر کنید.

محیط زندگی ما تاثیر به سزایی در سلامتی‌مان دارد. شما می‌توانید با استفاده از عطر عصاره‌های لیمو، نعنا و یا هر عصاره دیگری که دوست دارید، به همراه موسیقی‌های آرامش بخش یا برانگیزاننده محیط زندگی خود را پر از انرژی و احساسات دلپذیر سازید.

13. الهام بگیرید.

سعی کنید منابعی الهام بخش در زندگی تان پیدا کنید، مثل کتاب‌ها، مجلات، کتاب‌های صوتی و هر چیزی که انرژی شما برای پیش رفتن و بهتر زندگی کردن را افزایش می‌دهد.

14. هر روز زمانی را به مدیتیشن اختصاص دهید.

چند دقیقه از هر روزتان را به نشستن، آرام سازی، تنفس عمیق و مدیتیشن اختصاص دهید. برخی از افراد فکر می‌کنند مدیتیشن کار دشواری است. اما به واقع چنین نیست و شما می‌توانید از راهنماهایی که در همین سایت برای انجام مدیتشن قرار داده شده است استفاده کنید.

15.سعی کنید همیشه  لبخند بزنید

بخندید تا دنیا به شما بخندد. اخلاق شوخ و روح شاد، جسم انسان را همیشه جوان و سالم نگه می دارد. زیرا شوخ طبعی و سبک روحی برای بدن آدمی در حکم نور خورشید برای گیاهان است و همانگونه که آفتاب جان تازه به گیاه می دهد سرخوشی و نشاط هم روح تازه در کالبد بشر می دمد. هر روز که از درب منزل خارج می شوی، چند نفر را می بینی که لبخند بزنند؟ یا جایی که آدمها از شادی قهقهه بزنند.

می دانیم که مشکلات و فشارهای مالی و عاطفی برای همه ما به نوعی وجود دارد، اما این میان نباید از یاد ببریم، که شادی یک نعمت بزرگ است. شادی و لبخند حق همه ما و بخصوص کودکان است و این شاد بودن می تواند به رها شدن گره مشکلات کمک کند. هر روز با کمی لبخند و اندیشیدن به نکات مثبت می تواند شروع خوبی برای یک روز خوب باشد.

همچنین پیشنهاد می‌شود از دوره‌های زیر استفاده کنید.

دوره‌ی بلوغ عاطفی

دوره موفقیت و شادمانی

دوره‌ی من متحول

 

منابع:

سایت psychcentral.com، کتاب به دنبال شادکامی

 

به شبکه‌های اجتماعی ما بپیوندید

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوب

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

2 پاسخ

  1. وقتی ازادی نداریم ازکودکی وامیال جنسیمون سرکوب میشدچطوری بخندیم.وقتی یه کنسرت شادنداریم توکشورفقط عزاوماتم که برای عرباگریه کنیم چطوربخندیم وقتی بهشت زمینی رافدای بهشت اسمانی کردیم چطوربخندیم وقتی کشورمون پراست ازبایدهاونبایدهای پوچ ….هروقت مثل فرانسه ولندن شدیم میخندیم وشادیم.

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *