آموزش‌ مهارت‌های زندگی

کنترل افکار

کنترل افکار – علت ناتوانی در کنترل افکار

کنترل افکار برای هرکسی میسر است اینکه گاها در کنترل کردن ذهنتان ناتوانید به تلاشی که میکنید برمیگردد. ذهن شما قدرتمندترین ابزاری است که برای انجام کارهای نیک و به وجود آوردن خیر و خوبی در زندگی در اختیار دارید، ولی اگر از آن به خوبی استفاده نکنید، می‌تواند به ویرانگرترین ابزاری که ممکن است تصورش را بکنید، بدل شود. ذهن شما، یا به عبارت دقیق‌ تر، افکار شما روی ادراک‌‌تان و در نتیجه روی تلقی شما از واقعیت تاثیر می‌گذارد.

برای کنترل افکارتان دو راه وجود دارد: می‌توانید جریان افکار خود را قطع کرده و با افکار دیگر جایگزین کنید یا به کلی آن را کنار بگذارید. گزینه‌ی دوم همان چیزی است که به آن آرامش روان می‌گویند. دوره هایی چون ذهن آگاهی، تفکر عقلانی، مدیریت استرس و مدیریت اضطراب درخصوص کنترل افکار شما را کمک میکند.

راهکار قطع افکار و جایگزین کردن آن به معنای برنامه‌ریزی مجدد ضمیر ناخود‌آگاه شما می‌ باشد. در نهایت جایگزینی افکار به یک راهکار «برو به» افکار در موقعیت‌های قابل اجرا تبدیل می‌شود. من در حال حاضر تعداد اندکی فکر در سر دارم که به میل خود آنها را انتخاب نکردم و یا در نتیجه‌ی برنامه‌ ریزی مجدد به وجود آمده‌اند. من ارباب ذهن خود هستم و به همین دلیل ذهن من لبریز از آرامش است. ذهن شما نیز می‌تواند چنین باشد.

کنترل افکار

برای کنترل افکار چه کار میتوانید انجام دهید؟

خود باوری را خیلی جدی بگیرید. شک نکنید که خود باوری و موفقیت به هم وابسته اند و هیچ چیز به اندازه آن که خودتان را باور کنید شما را به موفقیت نزدیک تر نمی کند. بیشترین چیزی که در تحقق موفقیت نقش آفرینی می کند، خود باوری است. اگر قرار است به چیزی شک کنید به افکار منفی و ضعف های خودتان شک کنید و اگر قرار است چیزی را باور کنید، این باشد که در رسیدن به همه اهدافتان موفق خواهید بود.

بسیاری از ما دائم در حال سر و کله زدن با خودمان هستیم، با افکاری که گاه و بی گاه به سراغمان می آید. البته متأسفانه در اغلب موارد این فکرها و گفت و گوهای درونی چندان مثبت نیست و همین مساله موجب می شود همه فکرها و گفت و گوهای درونی را بد و استرس زا بدانیم؛ چرا که معمولا عادت داریم خودمان را به دلیل اتفاقات گذشته محکوم کنیم یا نگران و مضطرب اتفاقات آینده باشیم؛ اتفاقاتی که هنوز پیش نیامده و مشخص نیست روزی به واقعیت می پیوندد یا نه.

اگر باور نداشته باشید که می‌توانید تغییر کنید، به اندازه‌ زمانی که باور داشته باشید در این راه موفق خواهید شد، تلاش نخواهید کرد. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که برای روبرو شدن و کنار آمدن با مشکل خود از تفکر مثبت استفاده می‌کنید. به یاد داشته باشید که می‌توانید شیوه تفکر خود را تغییر داده و آن را بهبود ببخشید.

زمانی که به خود می‌آیید و می‌بینید در حال فکر کردن به افکار منفی در مورد خود هستید (به خودتان القاب نامناسب می‌دهید، به خود بی‌احترامی کرده و یا مورد نکوهش قرار می‌دهید)، آن را متوقف کنید. می‌توانید در ذهن‌تان سر خود فریاد بکشید که: «نه! بس کن!» یا «کافیه دیگه، من می‌توانم خودم را کنترل کنم!» سپس هر فکر منفی که راجع به خود در سر می‌پروراندید را با افکار متضاد جایگزین نمایید و یا از یک عبارت تأکیدی استفاده کنید که با «من (این گونه) هستم» شروع می‌شود.

به کارگیری تکنیک تنفس آگاهانه روی جنگجو :

شما همچنین می‌توانید از تنفس آگاهانه را زمانی که جنگجو اوج می‌گیرد نیز استفاده کنید، مانند زمان‌ هایی باعث به وجود آمدن حالت‌های ترس و وحشت می‌شود و فکر کردن را سخت می‌کند. فقط در این مورد شما باید بازدم را طریق دهان انجام دهید و بازدم را طولانی‌تر از دم ‌کنید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *