آموزش‌ مهارت‌های زندگی

کنترل خشم در کودکان

کنترل خشم در کودکان چگونه است ؟ راه های کنترل خشم کودکان را یاد بگیرید!

کنترل خشم در کودکان یکی از چالش های والدین و بزرگسالان چه در تربیت و چه ارتباط با کودکان می باشد. اگر کودک شما نداند که چگونه خشم خود را مدیریت کند (علت هیجانی شدن در مشکلات)، با بروز ناکامی و احساس خشم، به ‌سرعت شاهد لجبازی، بی ‌احترامی، پرخاشگری و قشقرق در او خواهید بود.

خشم کودکان چیست؟

خشم را یک احساس ثانویه می‌دانند، زیرا ما برای حفاظت از خودمان در برابر احساسات آسیب‌ پذیر دیگر یا پنهان کردن آنها، به خشم متوسل می‌شویم. می‌پرسید احساس اولیه چیست؟ احساس اولیه، همان احساسی است که درست قبل از خشمگین شدن داریم. ما همیشه قبل از خشمگین شدن، ابتدا حس دیگری غیر از خشم را تجربه می‌کنیم. شاید قبل از خشم احساس ترس کنیم، احساس اینکه به ما حمله، توهین یا ظلم شده است. دوره هایی چون مدیریت اضطراب، مدیریت استرس، شیوه برخورد با افراد پرخاشگر، اصول گفتگو در این خصوص می توانند شما را کمک کنند.(کافیست کلیک کنید)

خشم در کودکان موجب چه چیزی می شود؟

خشمگین شدن برای کودکان علاوه بر آسیب های روانی می تواند بر سلامت جسمانی او نیز اثر داشته باشد بنابراین کودکان باید از ابتدایی ترین مراحل تربیتی شان تکنیک های مفید برای کنترل خشم را بیاموزند تا بتوانند به موقع خشم خود را کنترل نمایند. شما به عنوان والدین می توانید به آن ها آموزش دهید که چگونه در چنین شرایطی خودشان را کنترل کنند و اجازه ندهید که این خشم و عصبانیت در آن ها بیش از حد شدید شود.

کنترل خشم در کودکان

قبل از هر راهی برای کنترل خشم کودکان، الگوی خوبی از مهارت ‌های مدیریت خشم باشید :

بهترین روشی که می‌توانید به کودک مدیریت خشم بیاموزید، این است که به او نشان بدهید درمواقع بروز خشم چگونه برخوردی دارید. اگر کودک شاهد عصبانیت شما باشد، احتمالا همین کار را هم خواهد کرد. اما اگر او شاهد کنارآمدن شما با احساسات‌تان به شیوه‌ای مهربانانه‌تر و آرام‌تر باشد، او هم این روش را انتخاب خواهد کرد.

راه های کنترل خشم کودکان خطاب به والدین :

  • از تکنیک گوشه نشانی و سیستم پاداش‌دهی استفاده کنید
  • مهارت‌های حل مسئله را با کودکان تمرین کنید
  • کودک را بازخواست نکنید
  • دایره لغات او در مورد احساسات را گسترش دهید
  • کمک کنید خودش را تخلیه کند
  • به او آموزش دهید که متوقف شود و تنفس داشته باشد
  • کتاب های داستان کودکانه در مورد کنترل خشم برای او تهیه کنید

بازی مناسب کودکان برای کنترل خشم :

ترکاندن بادکنک‌
بازی به نام «بادکنک‌ های خشم» وجود دارد که هدف آن کنترل خشم کودکان است. در این بازی به بچه‌ ها آموزش می‌دهیم تا از طریق کنترل تنفس آرامش پیدا کنند. بچه‌ بادکنکی را باد می‌کند و بعد از پر شدن در آن را محکم نگه می‌دارد، سپس با جسم نوک ‌تیزی آن را می‌ترکاند. برای این کار باید از بادکنک ‌های ضخیم استفاده کرد تا هنگام ترکیدن صدای بیشتری ایجاد کند. وقتی بادکنک‌ می‌ترکد بچه‌ ها می‌ترسند و خودشان را عقب می‌کشند.

در از این مرحله از کودک می‌خواهیم دستش را روی شکمش بگذارد و چند نفس عمیق بکشد. در این بازی به کودک آموزش می‌دهیم که وقتی خشمگین می‌شود به آرامی نفس بکشد، بر خشم خود فائق آید و تصمیم مناسبی بگیرد. این بازی ساده اما معجزه ‌آسا است.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *